Ral·lis

NIL SOLANS

pilot

“He fet un petit pas enrere per fer-ne dos endavant”

Solans va córrer el Ral·li RACC convidat per l'equip M-Sport, que volia demostrar la competitivitat del Fiesta R2

“Hem d'intentar buscar-nos la vida i trobar algun suport”

Els ral·lis demanen molta experiència, molt nivell de conducció, el cap fred i madurar molt en alguns aspectes

si no hagués estat per una punxada el dissabte, el cap de setmana passat Nil Solans s'hauria imposat amb autoritat en el Ral·li Catalunya-Costa Daurada, entre els cotxes de tracció davantera. El de Matadepera, de 24 anys, continua sent el pilot català de ral·lis de més projecció internacional, per bé que aquest any no ha tingut un programa en el mundial.

Ha fet el Catalunya per quart cop seguit, però aquest any la possibilitat de córrer-hi li va arribar de manera inesperada.
La veritat és que al principi no teníem previst córrer el Catalunya. Tres mesos abans, M-Sport es va posar en contacte amb mi per oferir-me córrer-hi amb un Ford Fiesta R2 oficial. M-Sport volia demostrar que el cotxe era prou competitiu enfront dels Peugeot. I jo, encantat, és clar.
De tota manera, l'any passat va córrer amb un Peugeot 208 R5 (4x4, 290 CV). Ara hi ha tornat amb un R2 (tracció davantera, 180 CV). Sembla un pas enrere.
Sí i no. És clar que passar d'un R5 a un R2 és un pas enrere. Però crec que és una bona opció que un equip oficial, com M-Sport –un pioner dins del mundial de ral·lis–, compti amb tu per alguna cosa. L'experiència de l'any passat amb l'R5 va ser molt bona, pel que fa a la velocitat i al fet de córrer com a pilot oficial de la marca de pneumàtics Hankook. En aquest sentit, és un petit pas enrere, però per mirar de fer-ne dos endavant.
Li han servit les notes de l'any passat, o la diferència de cotxe el va obligar a refer-les?
En alguns trams d'asfalt les puc aprofitar, però a la terra sempre m'agrada fer notes noves. Ara bé, per mi les notes són iguals vagi amb un cotxe o amb un altre, perquè són descriptives. Crec que tinc unes notes molt detallades, molt exactes; amb molts adjectius i números, i alhora senzilles d'entendre i ràpides de llegir.
Aquest any el seu programa era fer la Copa Peugeot a França, que ofereix com a premi per al campió un 208 R5 per fer el mundial, però ho va deixar a mig curs.
Vam anar a última hora, sense fer les coses gaire bé, amb un cotxe vell. Vam fer un podi i un quart lloc, però després vam tenir un parell de problemes i ens vam despenjar, perquè aquest campionat només val si guanyes. Ser segon no serveix de res. No valia la pena gastar uns diners que ens poden fer falta l'any següent.
Què té Cohete Suárez [vencedor de la Copa Peugeot 2015] que no tingui Solans, mans o mitjans?
No m'agrada comparar. Té molt mèrit que hagi guanyat la copa. I té la sort d'estar envoltat de gent que l'ajuda, com Carlos Sainz i Peugeot Espanya, igual que Pepe López [vencedor de la Copa Peugeot 2016]. Això nosaltres no ho tenim. El que hem d'intentar és buscar-nos la vida, com tothom, i trobar algun suport. Sense suport és impossible ser al mundial o fer una copa com cal. Llogar un cotxe o tenir un R2 propi ho podem fer, però les metes i els objectius no poden ser els mateixos.
Continua treballant per tornar al mundial o ho veu massa llunyà?
Estic buscant ajuda i maneres de tirar endavant, però és un món que rep molt poca publicitat i trobar patrocinadors és complicat.
Kris Meeke té 37 anys i fins l'any passat no va esclatar de veritat en el WRC. Encara té temps.
El problema és mantenir-se prou temps dins d'aquest món i en aquesta línia. En els ral·lis necessites molta experiència, molt nivell de conducció, el cap fred, madurar molt en alguns aspectes. És un esport difícil per a la gent jove, per diners i per l'experiència que cal tenir. No és conduir i prou.
Aquest any ha començat a córrer el seu germà Jan. Com l'ha vist?
No tinc paraules per descriure el que fa. És molt més ràpid ell ara que jo quan vaig començar. És clar que ha tingut ajuda a casa, per part del meu pare [l'expilot Pere Solans] i meva. Intento transmetre-li tot el que sé, de conducció, notes... Tots els detalls per anar de pressa i com fer les coses. És un noi que t'escolta i fa tot el que li dius. No sé si a la seva edat hauria estat capaç de fer-ho. Això demostra que anant a les carreres i des de fora també se n'aprèn. L'experiència i el coneixement sempre sumen.
És clar que ha après molt de vostè. I vostè, n'ha tret alguna cosa de profit, d'observar-lo a ell?
De vegades fa algun comentari que em fa pensar i donar-li la raó. Té un ull molt crític des de dins del cotxe. Treballa, hi dóna voltes i té unes ganes boges de córrer. Té 18 anys, està començant, però ho porta a la sang.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)