Barça

ELS TRES ANYS DE PRESIDÈNCIA DE BARTOMEU

Balanç econòmic

Equilibri complex

El Barça ha obtingut rècord d’ingressos els darrers tres anys i s’aproxima a l’objectiu marcat per la junta d’arribar als 1.000 milions d’euros; per contra, el notable increment de la despesa fa saltar les alertes

“La junta directiva ha aprovat el tancament dels comptes de l’exercici 2017/18 amb un resultat final que reflecteix uns ingressos rècord en la història del club i també de l’esport mundial de 914 milions d’euros.” Amb aquestes paraules, Josep Vives, portaveu de la junta blaugrana, destacava dilluns passat la progressió que han experimentat els ingressos del Barça els darrers anys. En aquest sentit, la venda de Neymar el passat estiu per 222 milions d’euros ha suposat un important impuls a l’hora d’aproximar-se al pla estratègic previst per la junta de Josep Maria Bartomeu i que fixa l’objectiu d’arribar als 1.000 milions l’any 2021, just quan acaba.

Les xifres reflecteixen que els ingressos s’han incrementat notablement en els tres anys de presidència de Bartomeu i s’ha passat dels 679 milions euros de l’exercici 2015/16 fins als 914 del darrer (235 més). Per contra, les despeses han crescut al mateix ritme fins al punt que són diverses les veus que alerten de la necessitat de rebaixar aquest apartat. De fet, tal com també va exposar Vives en la roda de premsa, les despeses de l’últim exercici s’han elevat fins als 882 milions d’euros. Això ha propiciat la tendència a la baixa pel que fa al benefici net obtingut. Si el de l’exercici 2015/16 va ser de 29 milions d’euros, el darrer s’ha reduït a 13.

En aquest sentit un dels aspectes que crea més preocupació és el gran increment de la massa salarial esportiva. L’octubre del 2017, just abans de celebrar-se l’assemblea de compromissaris, es van presentar unes dades que reflectien que el 84% del pressupost del club es destinava a salaris dels jugadors, així com les amortitzacions dels fitxatges i el cost de les seccions. La xifra supera amb escreix les recomanacions dels màxims organismes esportius, que estableixen com a indicador màxim de seguretat el 70% i l’òptim en el 55%.

Renovació de patrocinis

Per tal de mantenir aquest elevat nivell d’ingressos i de despeses el Barça ha hagut de cercar i millorar els contractes de patrocini. En aquest sentit, el passat 26 de juny la revista Forbes publicava que el club blaugrana era el líder mundial pel que fa a ingressos per patrocinis, arribant a la xifra de 247 milions de dòlars anuals. Rere seu se situaven el Manchester United (202 milions) i el Real Madrid (200 milions).

En aquest apartat han destacat dues grans operacions en els darrers tres anys: la de Rakuten i la de Nike. La companyia japonesa de comerç electrònic va erigir-se en el patrocinador principal de la samarreta blaugrana –així com d’altres espais del Camp Nou– a partir de la passada temporada (2017/18) en substitució de Qatar, que durant els anys anteriors havia aixecat controvèrsia entre molts socis. L’acord suposa l’ingrés de 55 milions d’euros –més bonificacions– per temporada fins al seu venciment el juny del 2021, coincidint amb el final del mandat de Bartomeu. El contracte va situar la samarreta del Barça entre les més ben pagades dels grans clubs de futbol. “Associar la marca Barça amb Àsia és bo per a nosaltres i per al nostre futur”, va dir Bartomeu durant la presentació oficial de l’acord, en referència a la voluntat del club de cercar patrocinadors d’abast global.

Pel que fa a Nike, l’actual directiva blaugrana va tancar un nou acord el maig del 2016 –dos anys abans que expirés l’anterior– i que s’estenia 10 anys més fins al 2026. L’acord va permetre al club blaugrana fer un important salt qualitatiu pel que fa a la retribució obtinguda pel seu proveïdor de roba tècnica fins a arribar a una facturació per a les arques del Barça de 155 milions d’euros anuals, 105 dels quals nets.

El nom de l’estadi

L’actual junta té una darrera carpeta per resoldre a l’hora de buscar nous ingressos i que va directament relacionada amb el projecte de l’Espai Barça. Es tracta de buscar una marca que acompanyi el nom de l’estadi. “Els naming rights del Camp Nou aportaran probablement la meitat de la inversió a l’Espai Barça”, deia Bartomeu el passat febrer en una entrevista a Bloomberg. Tenint en compte que el cost del projecte se situa al voltant dels 600 milions d’euros, l’acord de patrocini estaria valorat en uns 300. L’anunci no s’hauria de prorrogar més enllà d’aquest any si es manté la data prevista d’inici de les obres per a l’estiu del 2019.

222 MILIONS

El traspàs de Neymar ha impulsat el nou rècord d’ingressos

BENEFICI NET

S’ha rebaixat els últims tres anys, amb el llast de l’elevada massa salarial

NOM DE L’ESTADI

És l’últim comodí per incrementar els ingressos i poder afrontar l’Espai Barça

PROGRESSIÓ D’INGRESSOS I BENEFICI NET

Temporada 2017/18
914 milions
13 benefici net
Temporada 2016/17
708 milions
18 de benefici net
Temporada 2015/16
679 milions
29 de benefici net
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)