Barça

DÍDAC LEE

DIRECTIU RESPONSABLE DE L’ÀREA DIGITAL DEL FC BARCELONA

“Tenir aquests jugadors com a ambaixadors no té preu”

“És el projecte més important de l’àrea digital en els últims deu anys. És la televisió ideal per a un culer i feta a mida per a cada barcelonista”

“És una icona mundial, com Michael Jordan, el millor de la història, i es mereix tots els documentals que li vulguin fer”

Quan vam arribar, fa deu anys, només hi havia un web. Hi vam creure, va ser un acte de fe, i ara n’estem recollint els fruits
L’àrea digital ingressa 100 milions d’euros l’any i l’objectiu és arribar als 300 milions d’aquí a cinc anys
Tinc el convenciment que la botiga ‘online’ serà una de les fonts d’ingressos més important del club

Dídac Lee (Figueres, 15 de gener de 1974) és el directiu responsable de l’àrea digital del FC Barcelona des de l’any 2010, quan Sandro Rosell va guanyar les eleccions a la presidència. Amb el pas del temps, l’àrea s’ha convertit en un puntal del club per aconseguir més ingressos. Amb el repte d’arribar als 300 milions d’euros anuals d’aquí a cinc anys, aquesta setmana s’ha llançat Barça TV+, el producte estel·lar del departament.

Orgullós de la criatura?
Molt. I molt content de la feina que han fet el departament digital i tecnològic del club que represento i també la resta d’àrees del club. Aquest projecte s’emmarca en l’àrea digital, però és transversal i és de tothom. Ens obre unes possibilitats molt interessants a totes les àrees. És un projecte que ha vingut per quedar-se molts anys, i segur que d’aquí a cinquanta anys podré dir als meus nets que l’any 2020, en temps de confinament, vam crear la televisió que ells veuen.
Com definiria Barça TV +. Ja ha quedat com el Netflix del Barça?
No sé si és la millor manera de definir-ho, perquè Netflix té un pressupost astronòmic per a les seves produccions pròpies i el nostre pressupost és modest. És el projecte més important de l’àrea digital des que estic en el club, ara fa deu anys. És la televisió ideal per a un culer. Els que vivim a Catalunya podem veure de manera fàcil la televisió del club i tenim accés a uns continguts. Tenim una televisió tradicional, amb uns horaris i una programació. Barça TV + ens permet triar els continguts i quan els volem veure, podem accedir a una biblioteca de continguts individuals immensa. A més, hi ha molts tipus de barcelonistes. El que només li agrada el futbol, el que també vol les seccions, els seguidors del femení, qui vol actualitat... Aquesta és una televisió a mida al gust de cada barcelonista. A més, ara també es podrà veure en el dispositiu que cadascú vulgui. És un avenç per als nostres seguidors catalans, però també per als que viuen a fora, que no tenen facilitat per accedir als continguts del Barça, que ho podran fer també en anglès.
També hi haurà diferència de continguts amb l’actual televisió del Barça.
L’actual televisió està integrada en Barça TV +. Hi ha una sèrie de continguts a la carta, però també hi ha l’opció del directe, de veure la televisió tradicional, que ara podràs veure des de qualsevol lloc i qualsevol dispositiu. Per això es manté el nom. És una evolució de la televisió que tenim ara, que està molt bé, però a la qual posem en el món digital i ampliant continguts.
Com sorgeix la idea?
És una evolució del nostre món. La nostra vida s’ha digitalitzat. Era un pas lògic que s’havia de fer. Neix la idea fa un parell d’anys. Ho parlaven el president, Josep Maria Bartomeu, amb qui era llavors vicepresident, Manel Arroyo.
Han pensat fer aliances amb altres plataformes, con Netflix, Rakuten TV, Amazon... per arribar a més gent?
Sí. El que fa que una plataforma de streaming sigui potent són els continguts. Tenim una pota molt important que és Barça Studios. Sense aquesta pota, això no seria possible. És la factoria de continguts que nodreix la OTT del Barça. Produeix els continguts de la televisió, però també continguts premium, que són les sèries que hem anunciat fa poc, com la de la Masia amb l’Albert Espinosa o la de dibuixos animats, Talent Explorers, o la que ja vam fer, Match Day. És una altra gran aposta del club, fer continguts orientats al món de l’entreteniment. Per fer aquests continguts és normal fer aliances, començant per Rakuten TV, que és el nostre principal patrocinador. Ja ho vam fer amb Match Day, un contingut que hem venut a Netflix llatinoamèrica, el Canadà i en altres territoris que aviat anunciarem. És important buscar aquests aliats que t’ajudin econòmicament a fer la producció, però també a arribar a molta gent. Així aconsegueixes un benefici indirecte en la marca espectacular. Hi ha l’exemple del documental The Last Dance de Michael Jordan. A banda dels diners guanyats venent els drets a diferents plataformes, les accions de Jordan han pujat, el merchandising de Jordan s’ha disparat i la marca Jordan s’ha revalorat tot i estar ell retirat fa molts anys.
Parlava de Barça Studios. Quina importància té per al club?
Fa un parell d’anys, vam veure que els nostres rivals no estan només al camp. Estan en dispositius digitals, a Youtube, en plataformes com Netflix, en els videojocs. Els menors de setze anys estan tot el dia amb tot això. Havíem de fer un pas endavant, del món de l’esport al món de l’entreteniment. Havíem de trobar el punt d’intersecció i crear continguts d’aquest tipus. Estar present arreu les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, i no només en el moment dels dos partits setmanals. Per això vam crear aquesta factoria de continguts, amb temàtica Barça, però que va més enllà de l’esport.
Posi’m un exemple?
La sèrie de la Masia que dirigirà Albert Espinosa. Estarà basada en la Masia, però parlarà d’històries humanes. Tenim històries meravelloses que es poden explicar, que poden inspirar molts joves. És una sèrie que et pot agradar sense ser del Barça, sense que t’agradi el futbol.
I també han anunciat una sèrie de dibuixos animats.
És molt important per fer nous barcelonistes. Jo em vaig fer del Barça abans de saber què era el futbol. Et fas d’un equip quan ets petit i diuen que és per a tota la vida, que ja no canvies. Serà una sèrie d’altíssima qualitat, uns dibuixos que si et diuen que els ha produït Disney, t’ho pots creure. L’objectiu és transmetre els valors del Barça. Hi ha temes d’igualtat de gènere, temes racials. Aquests personatges també els podrem fer servir per a videojocs, per a programes educatius. Pot semblar una mica futurista, però el nostre món va evolucionant.
Quin balanç fa de ‘Match Day’?
Va ser una aposta innovadora. Estem encantadíssims en termes d’audiència. Des d’un punt de vista financer, ha anat molt bé. A més, ens ha ajudat a difondre la marca Barça en països on no érem tan forts. A Llatinoamèrica és a tots els països en el top-10 de continguts més vistos. Segur que molta gent té més empatia ara pel Barça, s’ha fet culer o té el Barça com el seu segon equip.
La segona part, per a quan?
Ja la vam anunciar, però amb tota la situació d’excepció que estem vivint, haurem de reflexionar i veure quin serà el format. Si serà una sèrie o un documental. També tenim molts continguts d’aquests mesos excepcionals. Pot ser fabulós tenir un document que mostri el que estem vivint i que ho puguem recordar d’aquí a uns anys.
Hi han hagut 179 milions d’interaccions durant el confinament. Com s’ho han fet sense partits?
Treballant molt. I innovant. La crisi ens va agafar preparats. Hem creat continguts de temes no tan esportius, però relacionats amb l’esport, temes de nutrició, exercicis físics fets a casa pels nostres esportistes, peces d’entreteniment. La rebuda ha estat fantàstica.
També han llançat durant el confinament una plataforma de comerç, de venda en línia. Com va?
Crec que va ser el primer projecte que vaig proposar quan vaig entrar a la junta, fa deu anys, i l’hem hagut de presentar en confinament. Qui m’ho havia de dir a mi, però el producte estel·lar han estat les mascaretes del Barça. La rebuda ha estat molt bona, anem pas a pas, estem aprenent, però tinc el convenciment que serà una de les línies d’ingrés més importants per al club en el futur.
El Barça és el club amb més seguidors a les xarxes, amb més de 350 milions de seguidors. Com s’aconsegueix això?
El Barça sempre ha estat una marca molt potent, tenim uns grans ambaixadors com són els jugadors, tenim Leo Messi, que és el millor futbolista de la història. Això no té preu. A més, amb molta feina i la confiança que han dipositat en nosaltres la gent de la junta. Ara és evident que s’ha d’apostar per l’àrea digital, però fa deu anys era més difícil. L’iPhone, per exemple, només té onze anys. Era complicat fer aquesta aposta, però hi vam creure i hem arribat a ser líders. Va ser un acte de fe, i ara recollim els fruits.
L’àrea digital s’ha convertit en una àrea important pel que fa a ingressos. Com es transformen aquests 350 milions de seguidors en diners?
És molt important conèixer els teus seguidors. No és el mateix algú que és de Barcelona i va a l’estadi cada setmana, algú que és de Figueres i hi va una vegada al mes o algú que viu als Estats Units i hi va una vegada a l’any o potser mai. Hem fet un esforç per saber totes les casuístiques i oferir els productes que poden encaixar en cada audiència. Hem invertit i tenim una gran base de dades de tots els usuaris, sabent d’on són, quines són les seves preocupacions i quina relació tenen amb el club. Acabem de presentar també el programa Culers, que ens permetrà aprofundir en el sentiment dels seguidors. Pagant una quota anual pots accedir a tots els continguts de Barça TV +, tens avantatges amb els nostres patrocinadors, per comprar entrades... Aquest programa, la nova plataforma digital, Barça Studios, la plataforma de comerç digital ens han de permetre fer un salt qualitatiu i passar dels 100 milions d’euros d’ingressos actuals de l’àrea digital a l’objectiu dels 300 milions d’aquí a cinc anys.
Quins mercats el Barça ha d’explotar encara?
Els dos grans mercats nostres, fora de Catalunya, són els Estats Units i la Xina, però no ens podem relaxar. A més, hem d’explorar altres mercats, com estem fent ara a Llatinoamèrica.
Vostè va néixer a Figueres però és d’origen xinès. Per què a la Xina es fan del Barça?
Crec que es barregen diverses coses. El futbol és un esport important, allà, però no tenen una lliga estatal gaire potent, encara, i el fet que el Barça tingui jugadors com Messi fa que sentin simpatia per nosaltres.
Vostè, per què es va fer del Barça?
Jo era el noi més estrany de Figueres. Vaig ser el primer figuerenc nascut d’una altra raça. Era diferent, però quan em posava una samarreta del Barça em sentia integrat, era un més. Aquesta voluntat d’integrar-me a Catalunya i en aquesta societat.
Quina influència tenen els èxits esportius del primer equip de futbol aquests últims anys per arribar als 350 milions de seguidors?
Total. El que veiem en el món digital és un reflex dels nostres èxits esportius. I sobretot de com els hem aconseguit, amb una manera de jugar única, amb una excel·lència dels nostres valors.
I Messi?
La seva influència és espectacular. Estem parlant del millor futbolista de la història. És un privilegi que sigui culer. Tenir-lo ens ajuda en tots els àmbits. En els esportius i també en els no esportius.
S’haurà de desenvolupar alguna estratègia per quan ell no hi sigui.
Ni ho he pensat perquè encara espero que estigui molts anys en el Barça, encara vull gaudir molts anys del seu futbol. A més, ara estem centrats en tots els nous productes que hem anat presentant. Sí, crec que Messi pot ser etern gràcies al món digital.
Abans ha parlat del documental de Michael Jordan. En visualitza un de Leo Messi?
És una icona mundial, com també ho és Michael Jordan. Crec que es mereix tots els documentals que li vulguin fer.
Vostè va arribar al Barça fa deu anys. Com estava el club, digitalment parlant, en aquells moments?
Era l’inici de tot. Com deia, l’iPhone només té onze anys. El club estava fent les seves primeres passes digitalment parlant. Teníem un web amb diferents idiomes, Facebook i poca cosa més.
I com va començar tot?
Vaig explicar a Sandro Rosell que la millor manera de reflectir que el Barça era un club global era a través de l’àrea digital. Tindríem la manera d’interactuar directament amb tots els culers del món. Vam poder crear un departament, érem quatre. I ara, miri.
Això li dic. I ara, miri.
Si hagués fet una previsió, m’hauria equivocat, però és que fer previsions en el món digital és molt complicat. Un any en el món digital és tot un món.
Vostè és un expert en xarxes socials. Continuen esperant el resultat d’una auditoria per la contractació d’I3 Ventures, empresa que presumptament va fer un mal ús de les xarxes socials. Amb ganes que s’aclareixi tot?
Moltes. Tinc ganes que s’aclareixi tot sobre un tema del qual no tenia ni idea. Soc el responsable de l’àrea digital, però no és el mateix l’astronomia que l’astrologia.
Els projectes que estan presentant són de llarg recorregut i l’any vinent hi haurà eleccions. Li agradaria formar part d’alguna candidatura i poder continuar amb aquests projectes, o fins aquí ha arribat?
Si vol que li digui la veritat, ni m’ho he plantejat. Era del Barça des de petit, i convertint-me en directiu fa deu anys vaig complir un somni. Només penso a ajudar el club i el país fins l’últim dia. Un any dona per a molt i ja m’ho rumiaré quan toqui. Ara només vull treballar per ajudar el Barça en aquest temps de crisi.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)