Més esport

JULIO DELGADO

CONSELLER DELEGAT DEL PGA CATALUNYA RESORT DE CALDES DE MALAVELLA

“Fer la Ryder val cent milions”

Delgado considera que la candidatura de Caldes és la favorita, juntament amb l'alemanya, i creu que l'impacte econòmic sobrepassarà àmpliament la inversió que exigeix el projecte

El camp s'adequarà a les necessitats de la Ryder, però va ser dissenyat per fer-la algun dia, i això és un avantatge
En l'última Ryder,
a Escòcia, els aficionats es van gastar 140 milions d'euros en la setmana del torneig
Nosaltres ho tenim tot, un camp de primer nivell, les infraestructures i un atractiu turístic que és incomparable
Que Barcelona s'hagi afegit al projecte ha estat decisiu, però la Generalitat és la primera entitat que ho va tenir clar

Julio Delgado (Sevilla) no es considera un gran aficionat a jugar a golf, però tota la vida professional se l'ha passada dirigint alguns dels camps més prestigiosos d'Europa. Ara té al davant el projecte més ambiciós que s'ha trobat mai, que el PGA Catalunya Resort completi la tasca per a la qual va ser dissenyat: ser l'escenari d'una Ryder Cup.

En quina fase estem de la candidatura per al 2022?
Estem elaborant el dossier, del qual s'encarrega una companyia britànica que està recollint informació de totes les institucions implicades. Això involucra molta gent. El dossier es presenta l'abril del 2015. Paral·lelament, cal fer una tasca de recopilar potencials patrocinadors.
Que Barcelona hagi entrat en el projecte, ha estat decisiu?
Sí, evidentment. Però s'ha de dir que la Generalitat és la que ho va tenir clar des del primer minut. La seva predisposició ho va fer tot més fàcil.
Si la Ryder ve a Catalunya, quan costarà?
El càlcul és molt senzill, si es pot dir així. Fer la Ryder val cent milions, però aquest pressupost inclou tots els serveis en espècies, com ara els Mossos d'Esquadra. El cost exacte encara s'ha de definir, perquè hi ha una part molt important que s'ha de cobrir amb patrocinadors privats; per això és tan important aconseguir-los. És el procés en què estem ara, buscar grans companyies que ens donin suport.
En el dossier ha de quedar clar quina és la inversió pública i quina la privada?
Hem d'oferir les garanties financeres, però no és necessari entrar tant en el detall.
Quin és el percentatge idoni?
En l'última Ryder, a Gleneagles (Escòcia), el 80% del finançament va ser privat; hauria de ser el nostre objectiu.
L'aportació del PGA Catalunya Resort, que és una empresa privada, com es pot quantificar?
Hi ha una doble variant. La primera és que estarem obligats a tancar el camp durant tota la setmana de la Ryder, i són uns ingressos que perdrem, i la segona, que haurem de fer una inversió important per adequar el nostre camp principal a un esdeveniment com aquest.
En el darrer Open d'Espanya, Sergio García va precisar que calien força canvis per fer-hi un torneig com la Ryder.
Estem en aquest procés. Hem contractat una companyia vinculada a l'European Tour que està fent un estudi exacte de quines són les necessitats del camp. Nosaltres, lògicament, tenim fet ja un estudi previ, sinó, no ens hauríem embarcat en un projecte com aquest. No oblidem tampoc que el camp va ser dissenyat amb la intenció de portar-hi la Ryder, però no hi vam arribar a temps i la primera edició que es va fer fora de Gran Bretanya va anar a Valderrama (1997).
Però la Ryder ha canviat molt. Ara és una bogeria.
Sí, és una cosa brutal. Les necessitats d'avui no són les mateixes que les del 1997. L'estudi previ ens diu que sí que la podem fer, però s'hauran de fer canvis, i els farem.
Respecte a les infraestructures de l'entorn, a banda de l'N-II, sembla que ho teniu tot: dos aeroports, l'AVE, l'autopista, etc.
L'N-II, si és cert el que diuen, s'acabarà aquest any. Sempre hi ha retards, és clar, però tenim temps fins al 2022. Aquest és el nostre gran avantatge respecte a les altres candidatures, que ho tenim pràcticament tot fet.
El vostre camp i les infraestructures seran dos dels punts forts del dossier, quins més hi haurà?
El del camp és important perquè a Alemanya, per exemple, encara no saben si n'hauran de fer un de nou, i a Itàlia en tenen un, però tampoc saben si serveix. El nostre camp va ser dissenyat per l'Àngel Gallardo, que, a més, és vicepresident de l'European Tour, l'organisme que concedeix la Ryder. Això és una altra garantia. La combinació entre les marques Catalunya, Barcelona, Girona i Costa Brava és espectacular, i quedarà reflectit com un dels nostres punts forts, així com l'experiència que tenim a l'hora d'organitzar grans campionats professionals. Hem fet l'Open d'Espanya tres vegades en els últims nou anys. La capacitat hotelera de Girona, la Costa Brava i Barcelona és, a més, una altra garantia.
En un gran esdeveniment sempre s'hi fa una gran inversió, però se n'espera un retorn econòmic. Ja està calculat?
Tenim una dada ben concreta, específica i recent. L'última Ryder va generar 140 milions d'euros només en la setmana específica del torneig, és el que es va gastar en hotels, restaurants, transport, lloguer de vehicles, compres, etc. És una barbaritat, i està molt per sobre de la inversió necessària. Hi ha altres informes. A Irlanda, el 2006, van calcular que l'impacte global va ser de 250 milions. Són xifres que demostren que l'esdeveniment no només és viable, sinó que genera un gran benefici al territori. Ho vaig viure en primera persona el 1997, treballava al camp on hi havia l'hotel dels jugadors de la Ryder de Valderrama (San Roque). Vaig veure com es creava un destí de golf del no-res a l'ombra de la Ryder.
No es presenta Qatar per raons òbvies, però sí Turquia, una altra potència emergent. Pot ser la candidata a l'ombra?
El seu principal i únic avantatge és la inversió econòmica. Turquia ha entrat i sortit de la llista uns quants cops, no té tradició de golf ni cap figura rellevant. Avui es pot dir, sempre amb precaució, que el nostre gran rival és Alemanya.
El sistema d'elecció s'assembla al dels Jocs Olímpics?
És més senzill, perquè al final són vuit persones, les del comitè de la Ryder, les que decidiran quina és la seu guanyadora, a l'octubre. Abans n'hi haurà quatre que faran una visita en tota regla no només al camp, sinó a tot l'entorn. Amb el dossier i les conclusions d'aquesta visita ja tindran una idea exacta d'allò que oferim. Al juliol del 2015 la Generalitat i l'European Tour hauran de signar un contracte vinculant. Ja no hi haurà marxar enrere. És un filtre que es posa perquè els països que no han aconseguit els patrocinadors que buscaven puguin descartar ells mateixos continuar endavant.
Per què la candidatura de Madrid per la Ryder del 2018 no va tenir èxit?
El camp no estava fet, això generava incertesa, i el torneig va anar cap a París.
Ja heu estat votats com el millor camp d'Europa, però la llista de premis no s'acaba mai.
Ara ens han considerat el millor resort d'Europa, és un guardó que no només inclou el camp, sinó l'hotel, els restaurants i la zona com a destí turístic. Però els últims quatre anys també hem estat votats com el millor camp d'Espanya amb criteris purament de golf i també tenim un guardó per la nostra inversió immobiliària.
És realment el turista de golf el que més diners gasta?
Hi ha una dada demolidora. En un estudi que va passar per les meves mans ho deia clar: el turista de golf gasta més del doble que la resta de visitants.
I la crisi no s'ha notat?
La situació econòmica mundial ha tingut impacte sobre el turisme, com en altres àrees, però Catalunya ho ha trampejat millor que altres zones, com ara la Costa del Sol.
També esteu desenvolupant ara una forta inversió immobiliària. És viable un gran camp de golf sense la seva respectiva urbanització?
És rendible; no és el millor negoci del món, però es pot tirar endavant. El que teníem molt clar aquí a Caldes és que primer s'havien de fer les inversions en les instal·lacions, que són magnífiques, i, després, continuar amb les immobiliàries, i no al revés.
Hi ha dependència d'algun mercat?
En els apartaments tenim clients de 21 nacionalitats. I els jugadors vénen sobretot de França, per la proximitat geogràfica, de la Gran Bretanya, dels països escandinaus, de Suïssa, etc. A diferència de Portugal o Andalusia, no tenim una dependència excessiva del mercat britànic, i això ens ajuda.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)