Dakar

GERARD FARRÉS

TERCER CLASSIFICAT DEL RAL·LI DAKAR

“No competeixo per un sou, sinó per guanyar”

“He demostrat que em mereixo el tercer lloc, perquè acabar tercer entre tantes motos oficials no és fàcil”

“És el Dakar més dur que he fet, sobretot a causa de la navegació, i he acabat psicològicament molt esgotat”

Quan vaig acabar l'última etapa, sense saber resultats, vaig aixecar els braços perquè sabia que ho havia fet molt bé

Gerard Farrés es va convertir dissabte passat en el sisè pilot català que puja al podi del Dakar en motos. El pilot de Manlleu feia deu anys que competia en el ral·li més famós del món, però no va ser fins a la seva arribada a l'equip Himoinsa que va tenir un projecte amb cara i ulls per lluitar pel podi. Ara, amb aquest tercer lloc com a millor aval, espera evolucionar un graó més i poder disposar d'una moto oficial per lluitar per la victòria.

Només vostè sap quanta pedra ha hagut de picar per aconseguir aquest podi.
En aquest esport, o arribes amb un padrí al darrere o vas progressant des de la posició d'escuder, com va ser el meu cas amb Marc Coma i Chaleco López. Vaig treballar per a ells molts anys, i vaig passar-ho malament, però amb esperit positiu sabent que algun dia podia arribar la meva oportunitat. Al Marc li havia dit moltes vegades que jo volia lluitar per guanyar el Dakar. Si estava amb ell en aquell moment era per ajudar-lo i aprendre per algun dia fer el que ara he pogut fer.
Ha aconseguit el podi sobreposant-se a moltes motos oficials. Això el satisfà més?
Ja fa dos anys que sóc a l'equip Himoinsa. L'any passat vaig ser el millor espanyol i català amb un vuitè lloc i aquest any ho he ratificat amb un tercer lloc en una de les edicions més complicades quant a navegació. I això encara motiva més. Nosaltres tenim una estructura privada amb una moto estàndard, i poder lluitar contra les fàbriques oficials i guanyar-ne moltes és una gran satisfacció.
Després de fer tots els papers de l'auca ja només li falta tenir una moto oficial per lluitar per la victòria.
Em queda un any de contracte amb Himoinsa i l'ideal seria poder disposar d'una moto oficial dintre d'aquest equip. Lluitarem al màxim per aconseguir-la. És el nostre objectiu. I hem demostrat que ens ho mereixem, perquè acabar tercers entre tantes motos oficials no és fàcil. No competeixo per cap altra cosa que per poder estar tan endavant com sigui possible.
Fins i tot es va plantejar la retirada si no aconseguia una moto competitiva.
Abans d'arribar amb Himoinsa vaig estar dos anys amb Gas Gas, però no vaig poder acabar cap Dakar. Teníem poc pressupost. Un dia vaig dir a la meva dona que jo no competia per un sou, sinó per ser feliç i poder guanyar. No em sentia feliç i, si no trobava una estructura que em permetés lluitar contra els millors pilots, preferia canviar de vida. Llavors em van arribar dues ofertes. Una era d'Himoinsa. L'altra era d'Honda de fàbrica, que m'oferia treballar per a altres pilots, i això no ho volia. Volia lluitar per mi mateix, liderar un equip i, sobretot, lluitar per guanyar curses, que és el que m'ha donat Himoinsa.
Ha estat molt regular tot el Dakar. Es va situar entre els cinc primers en la quarta etapa i ja no en va baixar. Mantenir la regularitat en un Dakar on han passat tantes coses deu ser el més difícil.
I tant, sobretot perquè hi havia cap a trenta motos oficials i els millors pilots de cada continent. Hi havia campions del món d'enduro i motocròs. Els millors de cada país i cada especialitat, tots junts. Això fa que la cursa sigui molt oberta, tingui un ritme molt ràpid i que des del primer dia t'hagis de situar en els primers llocs si vols tenir la teva oportunitat.
Quan es va situar tercer en l'antepenúltima etapa, es veia capacitat per pujar al podi o es pensava que el perdria l'endemà en l'especial que afavoria Adrien van Beveren?
Era el primer cop que em situava entre els tres primers, a dos dies del final, i sabia que ho tenia complicat perquè Van Beveren és especialista en sorra i un pilot molt ràpid. Però soc un lluitador i vaig pilotar sabent que volia aquell podi tant com ell. Els meus companys Dani Oliveras, Antonio Gimeno, Ivan Cervantes, Rosa Romero i Antonio Ramos em van ajudar molt, cedint-me material en les especials perquè pogués anar més ràpid o esperant-me perquè no passés res. He tingut el suport de tot l'equip i això també ha fet que jo donés el millor de mi mateix. Hi va haver dies que ens vam arriscar molt. En el Dakar has d'anar sempre per sota del cent per cent, però hi ha moments en què has d'entregar el dos-cents per cent i lluitar amb totes les forces del món.
En l'última etapa, amb només 64 km d'especial i 48 segons de marge, encara pensava que se li podia escapar el podi?
Tenia clar que podia acabar segon, però també cinquè, i vam sortir pensant a fer la millor etapa del món. Pilotant notava que alguna cosa m'empenyia, que anava molt ràpid i conduïa molt bé. Quan vaig acabar l'etapa, sense saber res de la classificació, vaig aixecar els braços perquè sabia que ho havia fet molt bé. No podia haver fet res més.
De fet, ni vostè ni Van Beveren van tocar el fre, i van guanyar l'etapa amb el mateix temps.
Ha estat la primera etapa en què he acabat primer, i va arribar en el moment que tocava.
Aquest Dakar ha estat tan dur com diuen?
El més dur que he fet, de llarg. Sobretot a causa de la navegació, que ha estat molt complicada. Havíem de prendre moltes decisions. La incertesa a l'hora de trobar els punts de pas fa que la cursa sigui estressant, que hi hagi moments de pànic en els quals cal tenir una bona preparació psicològica per fer el que toca en el moment que toca. He acabat molt esgotat psicològicament, i encara tardaré uns dies a refer-me.
Era una duresa en part reclamada pels mateixos pilots.
El Dakar s'havia tornat una cursa molt ràpida, com una Baja, i això no l'afavoria. El Dakar ha de ser una aventura en què passi el que ha passat aquesta edició. Els cinc primers d'aquest any no són els cinc primers de l'any passat. Això ja indica que alguna cosa ha canviat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)