Fórmula 1

La nova fórmula 1 troba el revulsiu

Vettel (Ferrari) guanya la primera cursa amb els cotxes de mida XL després d'una lluita franca amb Hamilton (Mercedes)

La pressió del pilot alemany a l'anglès provoca la pífia estratègica de l'equip de l'estrella

El ritme de Vettel va dur Hamilton a anticipar l'aturada a boxs
Lewis va arrencar millor, però no es podia escapolir del Ferrari

Sebastian Vettel i Ferrari van vèncer i la nova fórmula 1 va convèncer. La victòria del tetracampió alemany i l'equip italià en el GP d'Austràlia –la cursa en què s'estrenaven els bòlids de mida XL, força més ràpids que els antics– ha estat el revulsiu que buscava la categoria reina per revifar l'emoció i la competitivitat que semblaven endormiscades pel domini de Mercedes. La d'ahir va ser la novena de les 60 curses disputades en l'era híbrida de la F-1 –d'ençà del 2014– en què no s'imposava una fletxa de plata, però tot just la segona en què els bòlids de Brackley sortien derrotats en una cursa franca, sense el concurs d'entrebancs aliens a la competició pura.

Igual com en la primera ocasió, a Malàisia, el 2015, el botxí va ser Vettel i la daga, el bòlid vermell; com llavors, una combinació letal de ritme i encert tàctic va fer repicar les campanes de Maranello. La pressió de Vettel a Lewis Hamilton va empènyer Mercedes a anticipar l'aturada a boxs de l'anglès, que tot seguit va patir el tap de Max Verstappen, que encara no s'havia aturat. Va perdre tot just un parell de segons, suficients per veure impotent com Vettel es reincorporava a la pista davant seu després d'aturar-se, sis voltes més tard.

La fletxa i la bala

Val a dir que Hamilton se'n va sortir prou bé en l'instant decisiu de la sortida, mentre que el Ferrari número 5 ja en va fer prou parant els peus a l'altre Mercedes, de Valtteri Bottas, des del costat brut de la graella. A partir d'aquí, però, Vettel va encalçar el líder sense descans. Acostumat a escapolir-se al capdavant, Hamilton de seguida es va començar a queixar de falta d'adherència (volta 3) i de sobreescalfament dels pneumàtics (volta 10), mentre intercanviava voltes ràpides amb la bala vermella. Vettel s'hi havia acostat a menys d'un segon quan el W08 es va aturar al final de la volta 17, per desempallegar-se de les rodes ultratoves i muntar les toves per anar fins al final –la mateixa tàctica que emprarien els quatre primers classificats.

A can Mercedes patien perquè Vettel pogués desbancar Hamilton si s'aturava abans i treia suc del plus de velocitat d'un joc de rodes nou, però no van calibrar prou bé el risc de caure enmig del trànsit si anticipaven l'aturada. Els 21.7 segons que Lewis va perdre en la visita als seus mecànics el van relegar rere el Red Bull de Verstappen, que va ser un mur per al tricampió, tot i que l'holandès encara bregava amb les rodes que havia estrenat dissabte.

Mentrestant, ara amb la pista lliure, Vettel girava com una piconadora (1:28 baixos), de manera que els 21.1 que Hamilton cedia en la volta 19 –suficients per mantenir el primer lloc virtual–, lluny d'encongir-se, s'havien estirat fins als 23.2 en la 22. El coixí era suficient, i llavors Ferrari va fer aturar el seu cap de files, que va trigar 21.9 en tornar a la pista, just al davant de Verstappen i Hamilton. Quan el Red Bull va sortir del mig dues voltes més tard, Seb ja avantatjava Lewis de sis segons. I, per si no fos prou, aquest muntava unes rodes més gastades.

Qüestió de ritme

Mercedes es va arribar a plantejar fer dues aturades per contraatacar, però al final va haver d'abaixar el cap. És indubtable que el tap de Max va fer possible la derrota platejada –“Sebastian ens deu una cervesa!”, va etzibar el cap de Milton Keynes, Christian Horner–, però tant o més hi va pesar el ritme del Ferrari, que al cap i a la fi va ser el que va provocar la pífia estratègica dels vigents campions. El regnat de l'estrella encara no es pot donar per liquidat –només faltaria–, però això no és obstacle per sentenciar que, ahir, van marxar de Melbourne ben escaldats.

Si més no, Bottas va donar un doble podi a Mercedes. En la seva primera cursa de platejat, el finlandès va rodar tercer de punta a punta, però es va despenjar del capdavant en la primera tirada, abans de revifar un cop va haver muntar les rodes toves. De 9.6 que cedia al seu company en la volta 16, s'hi va acostar fins a menys de dos en la 50. Llavors, el box de l'estrella va congelar les posicions i l'objectiu de Valtteri va passar a ser la millor volta de la cursa, que es va jugar amb el seu compatriota Kimi Räikkönen en el penúltim dels 57 girs –un menys dels previstos perquè la sortida es va haver de repetir en encendre's una llum d'avís sense motiu–. Amb un 1:26.593, Bottas va batre el rècord híbrid provisional de Vettel (1:26.638), però uns segons més tard Kimi el va rebaixar en 55 mil·lèsimes més, per endur-se la seva 44a millor volta en cursa. El segon Ferrari també va perdre pistonada amb les cobertes ultratoves, però si més no va parar els peus a Verstappen en la tirada final, en què l'holandès volava amb un joc de supertoves.

El millor dels altres va ser Massa (Williams), sisè, en terra de ningú. En canvi, rere seu hi va haver una encesa lluita entre Force India i Toro Rosso per la resta de llocs dins dels punts, amb Sainz, que, primer, va deixar passar el seu company Kviat perquè –amb rodes més fresques– empaités Pérez. Quan el rus va haver de fer una segona aturada per reomplir el sistema pneumàtic que acciona les vàlvules del motor, ho va prova el madrileny, però li va faltar un segon i escaig. L'últim punt se'l va endur el jove Ocon, que quan faltaven 6 voltes per al final va superar un tenaç Alonso, que tot seguit va plegar amb el fons pla del cotxe malmès.

He intentat mantenir la pressió perquè [a Mercedes] entenguessin que som aquí, i som aquí per guanyar
Sebastian Vettel
ferrari
7
anys
feia que Ferrari no liderava les taules de pilots i marques alhora (Sepang 2010, F. Massa).
Amb el primer joc de rodes tenia massa subviratge. Acabar quart és una mica decebedor, però ja sabem què cal fer
Kimi Räikkönen
ferrari
Els nois de vermell eren massa ràpids, i això vol dir que haurem de treballar més fort. És només el començament
Valtteri Bottas
mercedes
Sé que [a Ferrari] han esperat molt de temps un resultat així. Haurem de córrer de valent, que és el que volem
Lewis Hamilton
mercedes
He passat tota la cursa lluitant amb Alonso. Al final he trobat un forat i això m'ha donat el meu primer punt
Esteban Ocon
force india-mercedes
Poques vegades he tingut un cotxe tan poc competitiu. Segurament ha estat una de les meves millors curses
Fernando Alonso
mclaren-honda
Puc estar satisfet; si més no, he pogut empaitar un Ferrari i crec que el Mercedes no estava gaire més endavant
Max Verstappen
red bull-tag heuer

Una competició “més pura”

L'estrena dels nous bòlids –més amples, amb rodes més grosses i aerodinàmica més agressiva– no només va ser reeixida pel resultat esportiu de la cursa, sinó també per la seva fesomia. Els pilots ja no havien de cuidar els pneumàtics de bon començament, com era la norma fins a l'any passat, i van poder prémer l'accelerador de gust. “Pots tibar molt més. Les rodes se segueixen degradant una mica, però pots seguir tibant. Pots seguir frenant en el mateix punt i el cotxe et demana més i més”, va declarar al micròfon de Mark Webber, a dalt del podi, tal vegada per fer dentetes al seu antic company d'equip. Més tard, el vencedor hi va afegir que ara la competició era “més pura, sobretot al principi”. “Va estar molt bé poder atacar fins a la primera aturada”, va rematar. I també al final, en què la millor volta va canviar de mans quatre vegades des que Verstappen va baixar d'1:27, en la 43, fins a batre de 2.5 segons el rècord de la F-1 híbrida a Melbourne.

Per oblidar

A partir de l'accident de dissabte, el gran premi de casa de Ricciardo va anar cada vegada pitjor, fins que va haver de plegar per avaria en l'equador de la cursa.

Per emmarcar

Ferrari no podia demanar més per donar el tret de sortida al curs en què la marca compleix 70 anys. Vettel es va imposar per ritme i per encert tàctic.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)