Més motor

Toyota i Le Mans

Plou sobre mullat

El somni de Toyota de vèncer les 24 Hores es va tornar a ensorrar diumenge passat

La marca japonesa fa més de 30 anys que hi corre

Si Toyotavenç algun dia les 24 Hores, el patiment sofert farà encara més dolç el sabor de la glòria

si mai arriba el dia que Toyota pugui tastar el xampany des de l’esglaó més alt del podi de les 24 Hores de Le Mans, de ben segur que el patiment sofert en la persecució del repte endolcirà encara més el sabor de la glòria. Els dos últims anys, Toyota ha estat notícia per la mala sort de l’equip en la prova reina de la resistència, però el desencís ve de lluny.

La història es remunta a fa més de trenta anys, el 1985, quan el gegant de l’automoció va desembarcar a Europa amb un prototip del Grup C. Aquesta primera incursió va donar més aviat poques alegries, i el 1991 Toyota va decidir absentar-se de la cita per agafar aire... tot just l’any que Mazda va vèncer i va fer seu per sempre més el privilegi d’haver estat la primera marca japonesa triomfant a la clàssica de Le Mans.

El somni és només això

Toyota hi va tornar l’any següent amb el TS010, el bòlid que va estrenar les sigles que encara ara utilitzen els prototips de la marca. El salt qualitatiu va ser considerable: el millor biplaça nipó va acabar segon i va frustrar el doblet dels Peugeot, dominadors de l’últim any del mundial de resistència (WEC).

La mort del Grup C va dur a la retirada oficial de Toyota. Paradoxalment, però, un dels antics Grup C –que corria de manera semioficial– encapçalava l’edició del 1994 quan només faltava una hora i mitja i una avaria el va relegar al segon lloc.

El retorn oficial de la marca es va esdevenir el 1998, amb el GT-One (TS020), i hauria d’haver estat arribar i moldre. Un Toyota tornava a ser primer quan faltava una hora i mitja, però el somni es va tornar a ensorrar arran d’una altra avaria. L’any següent els Toyota eren novament els més ràpids, però una punxada del GT-One supervivent en l’última hora va desbaratar la persecució del BMW capdavanter. Tantes decepcions seguides van empènyer la marca a buscar la glòria en la F-1, però el pas per la categoria reina tampoc no va ser gaire reeixit.

Aparcada la F-1, Toyota va tornar a Le Mans coincidint amb la revifada del WEC, el 2012, amb el TS030. El cotxe va trigar a ser del tot competitiu enfront dels Audi i, més tard, els Porsche, però l’any passat un TS050 era el líder quan la mecànica el va trair en l’última de les 384 voltes. La desfeta de diumenge passat, amb tot l’esquadró fora de combat durant la nit, té uns fonaments prou profunds.

El drama, en xifres.
En els últims 32 anys, dinou edicions de les 24 Hores de Le Mans han tingut almenys un Toyota a la graella, fos oficial, semioficial o privat.
4
vegades
un Toyota encapçalava la cursa quan faltaven menys de dues hores (1994, 1998, 1999 i 2016).
5
cops
ha estat un Toyota segon a Le Mans (1992, 1994, 1999, 2013 i 2016), i un cop tercer (2014).
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)