Dakar

“Serà una edició màgica”

Marc Coma promet un 40è aniversari del Dakar que serà recordat molts anys si el temps no fa escapçar l’itinerari

La tornada de les grans dunes del Perú i posar dificultats a l’especulació per no obrir pista són els eixos de la cursa

Poc abans de marxar cap a Amèrica del Sud, Marc Coma (Avià, 1976), director esportiu del Dakar, va voler compartir plantejaments i propòsits per a la 40a edició de la cursa, la segona que ha pogut dibuixar ell i es podria dir que la primera en què no ha tingut limitacions. “Estem a un nivell alt, estic content pel treball fet, la feina titànica d’exploració, de buscar racons... Si mires els recorreguts, els ordres de sortida variats, t’adones que és molt elaborat. Organitzar la part esportiva del 40è Dakar és una responsabilitat molt gran. I he d’agrair que m’hagin deixat fer tot el que m’ha passat pel cap. Sempre queden idees, no ho hem cremat tot, però serà una edició màgica”, explica el cinc cops guanyador de la cursa.

Està tan satisfet del resultat que admet sense embuts: “M’hauria agradat córrer aquest Dakar. Tenim tots els ingredients perquè sigui un Dakar històric, hem d’estar a l’altura del 40è aniversari de la prova. Desitjaria tenir una mica de sort amb les condicions meteorològiques, que no ens afectin grans fenòmens. Si és així, estic segur que recordarem molts anys aquest Dakar. La primera setmana té un perfil que no s’ha fet mai a Amèrica del Sud. Entre Lima i la frontera amb Bolívia no hem deixat cap racó sense recórrer.”

Coma confirma el que intuïa Laia Sanz: que s’ha intentat dificultar l’especulació: “Les etapes 2, 4, 5, 10... trencaran tota estratègia que es pugui plantejar. És molt important perquè no ens podem permetre que la cursa sigui previsible, que l’aficionat que veu la classificació del dia ja es pugui imaginar el resultat de l’endemà.”

L’ideal competitiu

Coma també és partidari de mantenir l’interès competitiu tocant tant com calgui el reglament tècnic de la categoria de cotxes. Aquest any, els 4x4 (Toyota i Mini) tenen més recorregut de suspensió i un pes mínim menor que fa 12 mesos: “El que fa especial el Dakar és que cada constructor pot escollir la mecànica i la tracció del vehicle: gasolina, dièsel, 4x4, bugui..., tots els formats. Però a l’hora de redactar el reglament i que quedi anivellat entre tots és molt difícil. Per això hi ha aquest treball continuat d’ajustament del reglament. Per mi seria un error canviar-ho i obligar tothom a un mateix tipus de motor i de tracció. No és l’esperit del Dakar.” Amb tot, Mini posarà en cursa un bugui –Nani Roma ha intervingut en la seva posada al punt– en mans de Mikko Hirvonen, al costat dels 4x4 del català i mitja dotzena de pilots més.

Dels 337 vehicles inscrits, 190 són motos, 42 són camions i 105 cotxes, incloent-hi 14 buguis side by side, categoria que es va estrenar un any enrere i que Coma creu que té futur: “Aquest any hem redactat un reglament més precís. De mica en mica s’han d’anar creant el seu espai. Aquests cotxes estan en una fase d’evolució tan ràpida que en poc temps mostraran el seu potencial, tant en el Dakar com en el ral·li raid en general. Potser el Dakar és un terreny més advers, una cursa molt llarga i amb moltes hores a dalt del cotxe, però en curses més curtes ja tenen el seu lloc.”

Coma creu que les variacions en els ordres de sortida seran ben acollides, tot i que admet que “quan se sacsegen costums hi ha partidaris i detractors, opinions lligades normalment al resultat de cadascú”. Ha mantingut trobades durant l’any amb grups de pilots i equips “i s’han aplicat el màxim de peticions possible, però sempre amb una premissa acceptada per tothom: que la navegació ha de ser una part importantíssima del resultat final del Dakar”. Remarca també que feia anys que el Dakar no tenia 14 etapes, com aquesta edició.

La relliscada de Lavigne

També respon quan se li demana si el director del Dakar, Etienne Lavigne, es va ficar en un jardí opinant que no hi ha més dones al Dakar perquè és una cursa per a homes. “Sí que s’hi va ficar, però crec que ho va dir sense cap malícia. És evident que les dones s’han fet el seu lloc en la cursa. No és que sigui una cursa per a homes, és una cursa per a valents, aquesta és la paraula. Ell parla un espanyol fluid però sempre hi ha alguna paraula que se li escapa.”

COFOI

“M’hauria agradat córrer aquest Dakar. Ha d’estar a l’altura del 40è aniversari”
“No pot ser que, veient el resultat del dia, l’aficionat ja pugui intuir el de l’endemà”
“Per mi seria un error fer que els cotxes tinguessin un mateix tipus de motor i de tracció”

De mal pronosticar

A Marc Coma se li va demanar pels seus candidats a la victòria però, sobretot en l’apartat de motos, no va decantar-se per ningú: “Sam Sunderland és l’últim guanyador però la seva temporada ha estat una mica fràgil. Toby Price, que és l’altre guanyador del Dakar en la sortida, també ha tingut un any gairebé en blanc. I també hi ha incògnites sobre com arriba Joan Barreda, també amb un any de lesions.” En cotxes, en canvi, Peugeot té l’aval de les últimes victòries: “Últimament ha estat superior però el reglament tècnic s’ha tocat per anivellar potencials. Al-Attiyah, amb el Toyota, es pot barallar de tu a tu amb els Peugeot i s’ha de veure l’evolució de Mini, tant en el 4x4 com en el nou bugui que han preparat.”

“Una primera setmana com no s’ha vist en deu anys a Amèrica del Sud”

Coma va explicar els detalls més rellevants de la seva proposta de Dakar. Des de les etapes inicials en bucle (segona i quarta, a més de l’última) fins als diferents tipus de sortides per posar fre a l’especulació dels participants per evitar haver d’obrir pista l’endemà. “Els bucles permeten explorar molt més molt més desert peruà. Hi haurà quilòmetres i quilòmetres de dunes, imatges que tothom desitjava. Estem davant una primera setmana com no s’ha vist mai en els deu anys de Dakar a Amèrica del Sud.” A La Paz, després de sis etapes, hi haurà l’únic descans. “Allà comença una cursa diferent, amb tres dies en alçada a l’altiplà bolivià, on cada vegada tenim la capacitat de construir etapes més interessants esportivament, i els llocs mítics argentins, Fiambalá, Salta, San Juan.” Promet interès fins a l’última etapa: “Té 120 km, però conté 30 creuaments de rius.”

També va detallar els diferents ordres de sortida: “En la segona etapa aniran primer els cotxes i, sense marques de motos, la navegació tindrà més importància. La quarta tindrà una sortida en paral·lel, com es feia a la platja de Dakar. En la 5 hem previst dues especials. Les motos començaran per la A i els cotxes per la B, i després s’intercanviaran. I en la Superfiambalá, l’onzena, sortiran totes les categories barrejades.” Coma adverteix de la dificultat de les dunes de Tanaka (etapa 5): “Formaven part del recorregut els dos anys que el Dakar va passar pel Perú, però es van cancel·lar perquè estan considerades les més dures d’aquest país.”

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)