Motociclisme

La ‘bala’ contra el ‘tro’

Jorge Lorenzo fa la posició preferent al Circuit de Barcelona-Catalunya al davant de Marc Márquez

El mallorquí signa la primera ‘pole’ amb Ducati i el cerverí acaba segon després d’haver passat per la Q1

Va aconseguir la primera victòria amb Ducati a Mugello, fa quinze dies, i ahir al Circuit de Barcelona-Catalunya va conquerir la primera posició preferent vestit de vermell. Ara com ara Jorge Lorenzo té el sant de cara, però a Montmeló va haver d’esprémer tot el seu talent i la cavalleria de la Desmosedici per batre un Marc Márquez prodigiós. Les motos de Lorenzo i Andrea Dovizioso tenien “una mica més” d’empenta sobre el traçat vallesà –ho va admetre el pilot italià–, però el tro de Cervera es va colar entre les bales vermelles en la primera línia de la graella del GP de Catalunya i va quedar a tot just 66 mil·lèsimes de la pole.

Els inquilins de la segona línia, encapçalats per Maverick Viñales (Yamaha), van cedir prop de mig segon a Lorenzo i Tito Rabat (Avintia Ducati), que tancava la tercera línia amb un excel·lent novè lloc, a vuit dècimes. Les diferències il·lustren que les bales i el tro voltaven ahir en una altra òrbita sobre l’esplèndid cel vallesà.

La muntanya russa

La jornada va ser una veritable muntanya russa, si més no per al tetracampió lleidatà. Márquez va començar el dia havent-se de guanyar el pas directe a la Q2 en el tercer entrenament lliure del matí, després d’haver caigut divendres. Tanmateix, el que havia de ser un tràmit va esdevenir una quimera quan va tornar a caure amb l’últim joc de rodes noves en el desè revolt, quan faltaven menys de tres minuts. L’error el va relegar a l’onzè lloc en la combinada, i va condemnar el 93 a passar per la Q1 per merèixer un lloc en la sessió on es jugarien les quatre primeres línies de la graella.

Abans, però, faltava per disputar-se el quart entrenament lliure, mitja horeta sense cap transcendència més enllà d’acabar de preparar la moto amb vista a l’entrenament cronometrat. I allà Márquez va tornar a fer de les seves. El mag de Cervera va tornar a exercitar el seu truc favorit en el revolt patrocinat per Turisme de Catalunya –el catorzè i últim del traçat–, aixecant la moto amb el genoll quan ja era a terra, amb la direcció tancada i més de 60º d’inclinació. I tot seguit encara va haver de salvar la revinclada de la màquina quan la roda davantera va recuperar l’adherència. “En alguns aspectes Marc és únic i la tècnica que té és inexplicable”, va reconèixer el seu descobridor, el també lleidatà Emili Alzamora, campió del món de 125 cc el 1999.

El doble ensurt no va afeblir gens l’exercici de Márquez, i en la Q1 disputada a continuació es va guanyar el pas a la Q2 amb autoritat, al costat del sorprenent debutant japonès Takaaki Nakagami, amb una altra Honda però satèl·lit. Un cop a la mànega definitiva, el cerverí va pilotar com si la muntanya russa que l’havia sacsejat durant les hores prèvies hagués estat simplement un relaxant passeig per agafar forces. En el seu primer intent, amb pneumàtics dur al davant i tou al darrere, va fer d’entrada el millor temps del cap de setmana fins aleshores (1:38.886). El millor dels perseguidors era Valentino Rossi (Yamaha), amb 1:39.278, a quatre dècimes, mentre que Lorenzo era tercer (1:39.331).

Lorenzo, del no-res

Dovi va ser el primer a moure fitxa en el segon intent (1:38.923, segon), però Marc va reblar el clau amb l’1:38.746 definitiu, ara amb pneumàtic mitjà al davant en comptes del dur, mentre que la resta dels capdavanters muntaven tous en els dos eixos. Llavors, del no-res va sorgir la bala vermella del 99, que va rebaixar de més de sis dècimes el seu registre anterior per deixar el nou rècord de la pole del Circuit en 1:38.680.

La millora de Lorenzo va ser extraordinària, i el pilot va explicar que el pneumàtic que havia utilitzat en el primer intent potser havia sortit defectuós. Les Ducati de fàbrica i l’Honda del 93 van ser les úniques a baixar d’1:39. En la segona línia, Viñales va batre Iannone (Suzuki) per només tres mil·lèsimes. Les altres tres Honda en la Q2, Crutchlow –va acabar a terra–, Pedrosa –l’any passat havia fet la pole a Montmeló– i Nakagami, van quedar relegades a la quarta línia, la qual cosa referma el valor de la prestació de Márquez.

LES DADES

2
cops
ha hagut de passar Marc Márquez per la Q1 en 97 curses de Moto GP, a Mugello el 2015 i ahir.

ELS PROTAGONISTES

He d’estar content perquè he anat millorant a cada sessió. Tinc bon ritme per al podi o fins i tot per a la victòria
Andrea Dovizioso
No és un cap de setmana fàcil, però ha estat bé fer la Q1 perquè he arribat més a to a la Q2. Som allà i podem lluitar per guanyar
Marc Márquez
Amb el primer pneumàtic he notat alguna cosa estranya, no tenia adherència, potser no l’he escalfat prou bé
Jorge Lorenzo
Una ‘pole’ és el més important que pots aconseguir després d’una victòria, però encara estic més content per les sensacions
Jorge Lorenzo
A Mugello sabia que tindria problemes; aquí sento més on és el límit i tot el cap de setmana hem estat allà al davant
Marc Márquez
[Sobre la lliscada] L’espectacle és el més important! Ho he salvat amb el genoll. Això és senyal que vas tibant
Marc Márquez
Un dia molt positiu. He entrat directe en la Q2 i tinc un bon ritme de cursa. Si surto bé podré lluitar per un bon lloc
Tito Rabat
Estem patint molt. No aconsegueixo fer girar la moto, però soc capaç d’estar més endavant; no hi ha excuses
Pol Espargaró
Tenia potencial per estar a la segona línia al costat de Viñales, però he anat llarg en la frenada del desè revolt
Valentino Rossi
Estic content perquè he fet moltes voltes amb un ritme molt bo. Estic preparat per lluitar per la victòria
Àlex Márquez
40
‘poles’
en Moto GP suma Lorenzo amb la d’ahir, la primera des del GP del País Valencià del 2016.
10
caigudes
acumula Marc Márquez el 2018, incloent-n’hi dues a Montmeló, divendres i ahir.
Ha anat bé en general, però quan havia d’anar millor ha anat pitjor. No he pogut rendir com m’esperava
Dani Pedrosa
L’única cosa que ha canviat és la posició sobre la moto, que em permet estalviar energia. A Jerez i Le Mans ja era prou ràpid
Jorge Lorenzo

Caigudes de Vierge i Arenas

Fabio Quartararo va fer la pole en Moto 2, la primera del pilot francès de 19 anys en la categoria, i també la primera del xassís Speed Up d’ençà del 2016. El bicampió del FIM CEV de Moto 3 va batre Àlex Márquez, però el segon és un bon lloc per al cerverí, vencedor l’any passat a Montmeló. Per la seva banda, Xavi Vierge es va mostrar molt competitiu, però va caure quan faltaven set minuts i va quedar setè. El seu company a Dynavolt, Schrötter, arrencarà tercer. També va caure Albert Arenas en Moto 3, dos cops. Primer el va envestir Martín, i quan es va reincorporar a la sessió amb la moto reparada va anar a terra al cinquè revolt i va tirar Vicente Pérez, el pilot valencià d’Avintia Academy que aquí corre amb el dorsal 77, que havia estat del malaguanyat Andreas Pérez.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)