Fórmula 1

El títol s’ha de suar

Räikkönen guanya el GP dels EUA davant de Verstappen i Hamilton, que fa dues aturades i no en fa prou amb el podi per coronar-se

Vettel torna a fer una errada de pilotatge i entra quart rere el seu rival de Mercedes

Lewis Hamilton va tenir el títol a la butxaca durant uns metres en l’antepenúltima volta del GP dels EUA, quan va aprofitar que Max Verstappen, segon, va entrar passat al final de la recta llarga per emparellar-s’hi en la successió de revolts posteriors. Però en la sortida del divuitè revolt va anar llarg i es va haver de conformar amb el tercer lloc sota la bandera de quadres, a tot just 2.3 segons de Kimi Räikkönen –flamant vencedor després de cinc anys i mig de sequera– i a només un de Max.

Tanmateix, en el gir següent Sebastian Vettel va avançar Valtteri Bottas per entrar quart, cosa que obligava Hamilton a guanyar per coronar-se a Texas, quan encara faltaven tres curses per disputar-se. Així doncs, l’avançament a l’holandès de Red Bull hauria estat una victòria pírrica. “Almenys hem pogut córrer de veritat”, va dir Hamilton, que serà campió diumenge amb un setè lloc a Mèxic, encara que guanyi Vettel. I si Sebastian no guanya, Lewis serà campió automàticament.

Remuntada de Max

Tant de bo la cursa a l’autòdrom Hermanos Rodríguez s’assembli a la d’ahir a Texas. Räikkönen va superar Hamilton en la sortida, però el gran cop de teatre es va esdevenir cap al final de la primera volta –el mateix indret del duel final entre Max i Lewis–, quan Sebastian Vettel va atacar Daniel Ricciardo en la recta llarga per col·locar-se quart. El Ferrari, però, va entrar passat, va perdre el lloc i, quan mirava de recuperar-lo, els dos cotxes es van tocar i Vettel va fer una virolla. Era el tercer cop en les últimes cinc curses –i el segon seguit– que cometia un error semblant en un duel cos a cos amb un rival.

Amb el Ferrari número 5 relegat al quinzè lloc, el títol ja semblava una formalitat per a Hamilton, però la cursa encara havia d’oferir un reguitzell d’emocions. La primera variable la va introduir l’avaria de Ricciardo en la novena volta. La cursa es va neutralitzar virtualment per enretirar el Red Bull, i Mercedes va moure fitxa fent parar Hamilton. Semblava una jugada rodona, perquè amb el grup alentit només el va superar el seu company Bottas, que de seguida el va deixar passar perquè recuperés el segon lloc rere Kimi. Quan el finlandès va fer la seva aturada, Hamilton va heretar el cap de la cursa, però la degradació dels pneumàtics el va dur a fer una segona aturada a boxs i el van desbancar Kimi i el sorprenent Verstappen (també Bottas, que el va tornar a deixar passar). L’holandès havia arrencat divuitè, penalitzat per haver hagut de menester una nova caixa de canvis després d’haver trencat la suspensió dissabte. Però això li va permetre començar amb el compost tou i guardar per a la tirada final el supertou, més eficient.

Així doncs, després de fer gala d’una gran gestió de les cobertes en les últimes curses, Mercedes va tornar a patir amb la degradació de les rodes, però això amb prou feines va alterar el camí de Hamilton cap al títol, que ja és només cosa d’esperar uns dies. Els errors de Vettel d’ençà de la victòria a Spa en la represa del curs han pesat més, sobretot ahir, quan Räikkönen va demostrar el que era capaç de fer un Ferrari ben guiat a Austin.

LA DADA

113
curses
feia que Kimi no guanyava. L’anterior interval més llarg era de Riccardo Patrese (99).
1rKimi Räikkönen (Ferrari)1h27:25.181
2nMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 1.281
3rLewis Hamilton (Mercedes)a 2.342
4tSebastian Vettel (Ferrari)a 18.222
Valtteri Bottas (Mercedes)a 24.744
Nico Hülkenberg (Renault)a 1:27.210
Carlos Sainz (Renault)a 1:34.994
Esteban Ocon (Force India-Merc.)a 1:39.288
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 1:40.657
10èSergio Pérez (Force India-Merc.)a 1:41.080
11èBrendon Hartley (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
12èMarcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 1 volta
13èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 1 volta
14èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
15èSerguei Sirotkin (Williams-Merc.)a 1 volta
16èLance Stroll (Williams-Mercedes)a 2 voltes
ret.Charles Leclerc (Sauber-Ferrari)31 voltes
ret.Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)8 voltes
ret.Romain Grosjean (Haas-Ferrari)2 voltes
ret.Fernando Alonso (McLaren-Renault)1 volta
LÍDERS SUCCESSIUS
Räikkönen v. 1 a 10, Hamilton v. 11, Räikkönen v. 12 a 21, Hamilton v. 22 a 37, Räikkönen v. 38 a 56
VOLTA RÀPIDA
L. Hamilton (1:37.392, a 203,782 km/h)v. 40
CAMPIONAT DE PILOTS
1rLewis Hamilton (Mercedes)346
2nSebastian Vettel (Ferrari)276
3rKimi Räikkönen (Ferrari)221
4tValtteri Bottas (Mercedes)217
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)191
Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)134
Nico Hülkenberg (Renault)61
Kevin Magnussen (Haas-Ferrari)55
Sergio Pérez (Force India-Mercedes)54
10èEsteban Ocon (Force India-Mercedes)53
11èFernando Alonso (McLaren-Renault)50
12èCarlos Sainz (Renault)45
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes563
2nFerrari497
3rRed Bull-TAG Heuer337
4tRenault106
Haas-Ferrari86
McLaren-Renault58
Force India-Mercedes48
Toro Rosso-Honda30
Sauber-Ferrari27
PRÒXIMA CURSA
GP de Mèxic, 28 d’octubre
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)