Més esport

FRANCESC ROSÉS

PERIODISTA I AUTOR DEL LLIBRE ‘AIXÍ ÉS LA FÓRMULA 1'

“El pilot? Un 25%”

Les dècades d'experiència que acumula les plasma en un llibre que descobreix la fórmula 1

“Quan vaig començar, morien tres pilots cada temporada”

El bon pilot és el que al principi és capaç
de poder competir i guanyar amb un cotxe inferior al d'altres pilots

Fa dècades que cobreix la fórmula 1, una competició de motor que ara explica i apropa als aficionats a través de les vivències i experiències acumulades al llarg de tants anys. Anècdotes, curiositats, dades i moltes altres vivències que ajuden a entendre un dels esports de motor més espectaculars del món.

Què vol aportar amb el llibre?
Explicar com funciona la fórmula 1, com és, com són els pilots, com són i com funcionen les curses, els equips, les escuderies, els cotxes... També una mica d'història sobre la tecnologia que s'ha aplicat en la fórmula 1. Tot plegat, explicar la fórmula 1 actual, però també mirar enrere per veure com era abans, fent comparatives per descobrir com eren i com són aspectes com la seguretat, per posar un exemple.
Ha canviat molt en els últims anys?
Ha canviat al llarg de la seva història. Tot ha canviat molt. Si tenim en compte les velocitats que agafaven, el temps que trigaven a fer una volta, i les velocitats i els temps que tarden ara, el canvi és espectacular. Però el més important és la seguretat. Quan vaig començar a cobrir la fórmula 1, hi havia tres accidents mortals cada any. I ara, creuem els dits, fa vint anys que no hi ha hagut cap accident mortal.
Com descriuria ara mateix la fórmula 1? Creu que l'aficionat en té un coneixement aproximat o que el que sap està lluny del que realment és aquest esport?
El fenomen que hi ha hagut aquí primer amb els pilots catalans i amb Fernando Alonso ha fet que la gent s'interessés més per la fórmula 1. Ara vas pel carrer i la gent parla de pneumàtics i d'estratègies de cursa. Quan vaig començar, això era impensable. I ara crec que la gent en té un coneixement bastant gran. Sobretot pel fenomen Alonso i perquè els mitjans de comunicació hem transmès bastant bé el que són les curses, fet que ha permès que la gent n'aprengués una mica més. Ara, realment són més complicades que abans: hi ha estratègies amb el motor, el turbo, el consum i els pneumàtics.

Aquest llibre serveix per aproximar una mica més la fórmula 1 a la gent?

Sí, perquè ara l'audiència coneix més coses, i el llibre també serveix per explicar dades que es pot preguntar la gent pel carrer, com el cost d'un cotxe de fórmula 1, quant val un volant, quant val una peça d'un cotxe, quina velocitat pot assolir i quina potència té un motor. Són coses que la gent em pregunta sovint i que queden ben recollides en aquest llibre.

Veiem grans escuderies, grans equips amb molts milions de pressupost, però al final són els petits detalls els que marquen la diferència en aquest esport?

Sí. És un esport en què, tot s'ha de dir, no pots fer res si no tens diners. Però un equip senzill sempre pot superar-ne un de més gran. La prova la tenim en el fet que en tota la història de la fórmula 1, Ferrari ha estat sempre el més potent, que ara pertany a la casa Fiat, i no estalvien en despeses. En canvi, hi ha equips més modestos com Brown GP, ara fa cinc temporades, i Red Bull, que és un equip gran però que no s'aproxima a la capacitat de Ferrari. I tots dos han estat capaços de guanyar pels petits detalls, grans petits detalls que apliquen els enginyers i tècnics als monoplaces de fórmula 1.

Quina peculiaritat principal diferencia la fórmula 1 de la resta de competicions de motor?

És la més espectacular, la més potent, la que té més desenvolupament tecnològic, sens dubte. En aquests moments és la més coneguda, la més popular. Quan hi ha una cursa, sempre hi van personatges que no són del món del motor: actors de cinema, músics famosos, polítics, reis, prínceps... Totes aquestes coses fan que tingui un glamur especial, tot i que segurament hi ha competicions en el món del motor que potser tenen més mèrit o són més emocionants.

Quin percentatge d'importància donaria al pilot, i quin al cotxe?

És complicat, depèn de moltes coses. El que sí que es pot dir és que un bon pilot sense un bon cotxe no pot assolir un títol mundial. Pot brillar i pot destacar. En canvi, un pilot mitjà amb un bon cotxe sí que pot aspirar a un títol mundial. Ara bé, si tens en un mateix equip un pilot bo i un de no tan bo, segurament el bo guanyarà sempre. Diria que la importància és aproximadament d'un 25% de mèrit del pilot i d'un 75% no del cotxe, sinó de l'equip. El pilot també influeix perquè el cotxe sigui competitiu, ja que dóna idees, informacions, i també intervé en la part tècnica del monoplaça.

A

yrton Senna, Nicky Lauda, Michael Schumacher, Fernando Alonso... Què tenen i què han de tenir els pilots guanyadors per ser especials i passar a la història?

El que ha de tenir un pilot per passar a la història és que amb un cotxe dolent sigui capaç de guanyar-ne un altre que tingui un cotxe més bo. Tots aquests, en algun moment de la seva vida han estat capaços de guanyar amb un cotxe inferior al que portaven altres pilots que competien amb ells. La meva manera per distingir un bon pilot del que no ho és tant, és si al principi, amb un cotxe no gaire bo, té uns resultats millors als d'altres pilots més consolidats, amb un monoplaça millor. És tenir un cotxe mitjà i saber-li treure el màxim partit.

Després de tants anys cobrint la fórmula 1, amb què es queda?

Amb el fet que quan vaig començar era un esport desconegut i que ara és un dels que té més audiència a la televisió.

Malgrat ser cada cop més popular, el món de la fórmula 1 segueix sent gaire hermètic?

Sí, és un esport de tecnologia,
els detalls marquen la diferència. A més, hi ha molts patrocinadors, i a ells els interessa quedar bé. Si un cotxe de Mercedes té un problema tècnic, de cara a la imatge potser no interessa dir que s'ha quedat sense bateria. L'hermetisme és a causa d'això i dels pilots. Hi ha molts periodistes cobrint la fórmula 1 i és molt complicat per a un pilot respondre a tantes preguntes. És per aquest motiu que se'ls aïlla una mica, són una mica més inaccessibles, no perquè siguin especials, sinó perquè els protegeixen. Si parlen amb enginyers poden guanyar curses, però si ho fan amb la premsa, segurament no. Una persona que no conegui gaire aquest món, descobrirà dades com aquestes en el llibre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)