Barça

Un pla de xoc inevitable

Els tres candidats coincideixen que cal reestructurar el deute i reduir moltíssim les despeses

Font és qui més aposta per noves vies; Laporta i Freixa, també, però encara confien en les tradicionals

La situació econòmica del FC Barcelona és molt delicada i aquest assumpte ha centrat bona part de la campanya electoral. En aquest sentit, no hi ha fórmules màgiques i els tres candidats coincideixen en algunes solucions que cal aplicar per sortir d’aquest atzucac econòmic, que amenaça la competitivitat del club. Hi ha aspectes que són faves comptades. Joan Laporta, Víctor Font i Toni Freixa porten en el seu programa un pla de xoc per tal de ressituar l’economia blaugrana en el camí de la viabilitat. No hi ha miracles ni fórmules màgiques i tots tres tenen clar que cal passar la tisora com a primera mesura per revertir la situació.

El primer pas és reestructurar el deute. Aquí no hi ha dreceres i tots tenen clar que caldrà parlar amb els bancs per aconseguir que els deutes a curt termini passin a llarg i tenir una mica d’oxigen. Les tres candidatures són optimistes perquè el club té actius i una credibilitat històrica. El deute total és de 1.173 milions d’euros, 730 dels quals a curt termini. Pel que fa a la reducció de la despesa, les retallades passen, sobretot, per la massa salarial del primer equip. Confien en el compromís dels jugadors i es veuen capacitats per fer-los entendre que s’hauran de rebaixar el sou tant sí com no. La massa salarial, ara per ara, se situa en el 74% dels ingressos, molt per sobre del que recomanen la UEFA i també la lliga.

La fórmula de Laporta

Jaume Giró és l’home fort en l’àrea econòmica de Joan Laporta. El seu pla d’acció està basat en les cinc R: refinançar el deute, reduir les despeses, recuperar els ingressos, restablir la tresoreria i revisar el pressupost. A diferència de Víctor Font, l’equip de Laporta no considera que els ingressos tradicionals estiguin esgotats. Aposten per potenciar la relació amb els patrocinadors i per buscar-ne de nous en els sectors econòmics en els quals el club encara no és present. Crearan una xarxa de Barça Experience Centre a les principals capitals del món per acostar el club als milions de seguidors, faran una aposta pels eSports i per potenciar Barça Studios, al qual veuen un gran potencial de creixement. Per tal de millorar la tresoreria, l’equip de Laporta proposa una mesura que ha generat molta controvèrsia, la d’emetre bons. Tenen previst dues emissions de deute: una per als aficionats, que seria a canvi d’una “experiència Barça”, i una altra per a inversors institucionals, a canvi d’un petit interès que es cobraria a finals del mandat. Pel que fa a Barça Corporate, consideren que és una potencial font d’ingressos però no veuen de bon ull desprendre’s d’un actiu tan preuat. Sí que creuen que caldrà buscar socis estratègics per explotar cada una de les potes.

Font, el més innovador

Considera que les fonts d’ingressos tradicionals tenen poc marge de creixement i per això proposa un pla trencador: monetitzar els milions de seguidors que el club té repartits arreu del món. Volen vendre nous productes i serveis sense intermediaris als 400 milions de fans en marxandatge, comerç electrònic, continguts audiovisuals i gaming / eSports. Per tal de desenvolupar cada àrea volen buscar socis estratègics. Segons els càlculs de l’equip de Víctor Font, cap al 2026 el Barça podria ingressar fins a 1.400-1.500 milions d’euros i tenir uns beneficis d’entre 150 i 200 milions. Miren amb escepticisme la possible venda d’una part del Barça Corporate perquè consideren que es pot complir la dita de “qui no guarda quan té, no menja quan vol”. Confien molt en Barça Studios i en l’apartat de marxandatge i licensing i no ho volen malvendre per necessitat.

Freixa ho lliga a l’equip

Toni Freixa no és excessivament innovador pel que fa a les solucions econòmiques per capgirar la situació. Dels tres, és el que més lliga l’economia a la bona gestió esportiva. També creu que quan tot torni a la normalitat la situació millorarà moltíssim. Negocia un canvi de patrocinador per la samarreta que pagui més que Rakuten i té una oferta de 250 milions pel 49% del Barça Corporate.

L’Espai Barça és vital

Els tres candidats consideren que és un projecte vital per al club. Perquè cal un estadi nou i perquè ha de ser una font d’ingressos important. Laporta farà una auditoria per veure com està el projecte en els àmbits urbanístic, jurídic i econòmic. Valora positivament l’acord amb Goldman Sachs pel finançament, però estan convençuts de millorar les condicions. Pensen que serà més car que els 825 milions previstos. Pel que fa als naming rights, estudiaran les ofertes, però no descarten que una empresa doni nom a tot l’Espai Barça o que diverses ho facin en cada instal·lació.

Víctor Font també aposta per fer una auditoria del projecte i un nou referèndum el quart trimestre del 2021. El 2022 començarien les obres del Camp Nou, que esperen que estigui acabat el 2025, i el Palau Blaugrana, el 2024. També està convençut que el seu equip pot millorar les condicions econòmiques amb Goldman Sachs.

Toni Freixa vol continuar el projecte tal com està i diu que cal començar immediatament les obres perquè tot és “urgent”. Pel finançament amb Goldman Sachs, espera l’aprovació de l’assemblea i ara com ara no té clar vendre el cognom de l’estadi. Prefereix esperar temps millors.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)