Internacional

JORDI GRATACÒS

DIRECTOR TÈCNIC DE LA BARÇA ACADEMY A MOSCOU

“Exportar una manera d’entendre el futbol atrau”

“Estem en fases inferiors a Catalunya i costarà recuperar la normalitat; les xifres són altes però sembla que s’estan estabilitzant”

“Volem que els nens se sentin partícips i integrats al millor club del món”

La Juve té iniciatives també a tot el món, d’altres ho intenten, però la del Barça és la de més presència i participació

Jordi Gratacòs (Girona, 2-6-1974) és el director tècnic de la Barça Academy a Moscou, el model d’escola pròpia que el club blaugrana té repartides en els cinc continents. La pandèmia de la Covid-19 ha aturat l’activitat de les escoles, pensades per estendre la marca Barça i transmetre la seva filosofia de treball, però també com a font d’ingressos per al club. Gratacòs encadena dotze anys treballant lluny de Catalunya, en diversos projectes.

Com viuen la pandèmia? A Rússia les xifres són altes.
Sí. Aquí a Rússia, com a mínim a nivell informatiu, va arribar dues o tres setmanes més tard que en altres llocs d’Europa. Estem en fases inferiors a les de Catalunya, per exemple. I com que és un país tan gran, cada regió té i marca el seu propi ritme. A Moscou, amb més de 12 milions d’habitants, crec que serem una de les ciutats en què costarà més recuperar la normalitat. És veritat que les xifres d’infectats són altes, però sembla que s’estan estabilitzant. La idea és anar fent un pas endavant cada setmana per arribar a la normalitat.
No poden sortir de casa?
Fins a l’1 de juny, estem en fase de confinament total. Podem sortir a comprar al supermercat, però sempre per qüestions essencials.
La feina, per tant, aturada?
Ara està tot aturat, fins a l’1 de juny. Però cada setmana es va obrint alguna cosa. Entenem que anirem fent passos de mica en mica.
Amb l’escola Barça Academy aturada, què fan?
Tots els directors tècnics de les acadèmies internacionals anem seguint formacions que venen dirigides pel club. Ho afrontem com una oportunitat per interactuar amb entrenadors, com Robert Martínez i Pacho Maturana, amb els quals hem mantingut xerrades. Més internament, a l’acadèmia de Moscou, mantenim la comunicació de manera telemàtica amb els entrenadors i també mantenim el contacte amb els esportistes.
Quants esportistes tenen inscrits?
Havíem arribat a tenir 450 nens. A Moscou hi ha dues bases. Tenim diferents programes, des dels 3 o 4 anys fins als 17 anys.
Com s’accedeix a l’acadèmia? Qui paga entra? O hi ha selecció?
Tenim un nombre de places, en funció de la capacitat de les instal·lacions. S’organitza un try out, al qual pot participar tothom, i en funció del nivell, s’hi accedeix. Però si tenim places lliures, s’hi pot entrar. Hi ha, això sí, dos programes, un de més nivell que l’altre.
I quins són els objectius de l’acadèmia?
L’objectiu principal com a director tècnic és transferir a la societat russa, a Moscou, la manera d’entendre el joc que tenim aquí. Que el nen que entra a l’acadèmia se senti partícip i integrat al que considero que és el millor club del món. I, també, conèixer una nova realitat, que possiblement en un altre club del seu país no podria experimentar. Intentem que els nens puguin desenvolupar el seu talent i, com deia, sentir-se part d’un club com el Barça. Cada any es fa la Barça Academy World Cup, on participem centres de tot el món, tot i que aquest any l’hem hagut de cancel·lar pel coronavirus. En aquesta trobada, tenen la possibilitat de participar-hi els jugadors de més nivell.
Quina sortida els preparen?
La idea és que el jugador creixi en el seu desenvolupament i, alhora, intentem ajudar en la progressió del futbol base del país. Si algun té l’oportunitat de poder jugar en clubs russos un cop ha tancat l’etapa, serà bo. Com a acadèmia, pensem més en l’exportació del model Barça que en la captació de potencials jugadors.
Organitzen lligues internes o participen en les competicions del país?
Nosaltres tenim una competició interna entre els equips que formen l’acadèmia, però també hi ha una mena de selecció de cada edat que participa en la competició organitzada per la federació de futbol de Moscou. Sent un país tan gran, cada regió té la seva federació que organitza competicions en quatre períodes diferents de l’any.
Ha treballat a Egipte, a Ucraïna, a Kazakhstan i ara a Rússia. Té ganes de continuar voltant món?
Aquests dies de confinament he aprofitat per fer una mica de balanç. Des del 2008, en una col·laboració amb el MIC, he anat vivint diverses experiències. Són dotze anys ja fora de casa, que m’han reforçat el que m’agrada. Exportar una manera d’entendre el futbol a diferents llocs atrau. És un tema que m’atrau molt i en el qual em sento còmode. Tornar a casa? Evidentment, sempre segueixo el futbol d’aquí, i possiblement arribarà un moment que tornaré. Però per la meva personalitat, em motiva molt estar en projecte de diferents cultures a través del futbol. Ho vaig viure, per exemple, al Dnipro ucraïnès, en una de les etapes que més m’ha marcat. Hi va haver un creixement important amb jugadors que han destacat.
Les acadèmies del Barça segueixen el mateix patró, al país que sigui?
Sí. Tots els directors tècnics tenim els mateixos processos i la mateixa metodologia.
És probable que la pandèmia afecti la seva activitat, no ja només ara sinó a mitjà termini?
La pandèmia afectarà en tots els aspectes, en tots els vessants de la societat. Però la idea és continuar desenvolupant la feina, i hi ha capacitat per continuar creixent.
Hi ha altres clubs amb models similars d’acadèmies arreu del món?
El Juventus, per exemple, té iniciatives boniques a tot el món. L’Atlético de Madrid també ho havia intentat en alguns països. Com el PSG, l’Inter o el Milan. Però per nombre d’inscrits i per països, la del Barça és la que té més presència i més participació.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)