Fórmula 1

JAUME ALGUERSUARI

EXPILOT DE F-1

“Volia ser campió i sé que hauria estat possible”

L’expilot barceloní explica en el llibre ‘Reinvéntate’ el seu pas dels circuits al món de la música

“He tingut una aventura fantàstica en el motor, però és un capítol tancat”

El 2009, Jaume Alguersuari (Barcelona, 1990) va ser el debutant més jove de la F-1, però al final del 2011 Red Bull el va acomiadar. Va intentar refer el camí, fins que el 2015 va deixar l’esport del motor. En paral·lel, havia afermat una segona carrera en la música electrònica, a la qual dedica ara el mateix esforç que va esmerçar per ser campió de F-1. Fa dues setmanes va presentar a la llibreria +Bernat de Barcelona el llibre Reinvéntate, publicat en castellà per Alienta (Grupo Planeta). Hi explica la transformació del pilot en l’artista Squire.

Per què aquest llibre amb aquest títol tan contundent?
Hi havia una història que calia explicar. Pel carrer em trobo gent que em diu: “Per què et van fer allò?”, “Quina pena el que et van fer.” No ho és; la història té un bon final. Per això vaig pensar que valia la pena explicar-la, amb to novel·lesc i matisos profunds.
Encara no té trenta anys i ja ha viscut tota una experiència de vida perseguint el somni de ser campió del món. Se’n penedeix?
No. Al contrari. He tingut una aventura fantàstica en el món del motor. Ha sigut un capítol de la meva vida que s’ha tancat. Ara se n’obre un altre, i hi estic posant moltes ganes, il·lusió, força i sacrifici. No miro el que va passar amb odi ni rancúnia, com abans. He fet un treball interior, per aprendre de mi mateix i per construir una altra persona dins meu.
Deixar les curses, no era com admetre que Red Bull tenia raó?
La raó me l’he de donar jo a mi mateix. Quan vaig començar a córrer el campionat de Catalunya de kàrting, ho feia perquè em divertia, i somreia en el kart. El dia que vaig perdre això, em vaig preguntar per què ho continuava fent.
Aquell mes de desembre del 2011, també van acomiadar el seu company Sébastien Buemi, però ell va continuar vinculat a Red Bull. Quines diferències hi havia en les respectives situacions?
A la F-1, si una cosa has de fer és guanyar el teu company d’equip, i crec que es va demostrar a bastament que es va fer un millor treball que la persona del costat, que era Buemi. Les circumstàncies van ser les que van ser, i les explico en el llibre. Potser no agradava el meu caràcter. El que sé és que no va ser una decisió esportiva.
Però vostè mateix va debutar a mitjan 2009 substituint Sébastien Bourdais; ja hauria d’haver sabut el pa que s’hi donava...
Allò va ser perquè no feia la feina, no confonguem termes. Si un pilot no està fent el que se n’espera, entenc que al final el facin fora.
En el llibre explica que el 2008 es va fer el seu propi estudi musical. Allò no era un senyal que no tenia clares les prioritats? Un altre pilot potser s’hauria comprat un simulador més potent...
No tenia res a veure, mentre fessis el treball a la pista. Repeteixo, no va ser una decisió esportiva. Jo volia ser campió del món. Quan estava en la F-1, i fins i tot els dos anys següents, era dedicació al 100%. Jo sabia que era possible estar en un cotxe per guanyar carreres i guanyar el mundial, i sé que hauria estat possible.
Fa dos anys i mig que torna a viure a Barcelona. En una entrevista recent, ‘El Mundo’ va treure un titular potser descontextualitzat [“A Catalunya no ens matem però falta poc”]. No sé si hi voldria fer alguna puntualització.
Quan es treu una frase del context en què l’estàs explicant, moltes vegades es desvirtua la realitat del que expliques. El que deia, i probablement no va ser la paraula més adequada per descriure la situació, és que ens trobem en un estat de crispació social, que jo, quan soc aquí, ensumo en el meu entorn. És trist i em sap greu. Dit això, l’objectiu de tots ha de ser el diàleg i no la violència. L’odi genera més odi i és contagiós, i aquesta també és una de les raons per les quals he escrit el llibre.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)