Dakar

JOAN PEDRERO

PILOT DE RIEJU - DAKAR 2021

“Serà un Dakar com els d’abans, com m’agrada”

El veterà pilot maresmenc afronta el seu Dakar número 13 després d’haver fet dos cinquens llocs i amb dues etapes en el seu palmarès

“La meva experiència és un grau, sobretot en la navegació, que serà important”

Tota la base de la moto és de la tecnologia Rieju i hi ha moltes hores i tests de feina. Ho podem fer bé

Joan Pedrero (Canet de Mar, 1978) disputarà el seu 13è Dakar i ho farà per primer cop amb Rieju, marca de Figueres que ha fet el seu primer model per a una de les proves més dures i llegendàries del calendari mundial. Pedrero i els seus companys (Oriol Mena i Marc Calmeta) no volen competir per potència, sinó per experiència.

Portar una Rieju, una marca tan emblemàtica a Catalunya, és tota una responsabilitat?
Pot sorprendre el salt al Dakar, però per la publicitat internacional de la marca anirà molt bé. Hem treballat moltíssim tot l’any i estem motivats perquè defensem una marca de casa. He estat en molts equips internacionals, però això és diferent. M’agrada treballar en un grup com aquest.
Per l’experiència amb Yamaha, Sherco o KTM, com és aquesta moto?
Funciona molt bé i es nota la feina i els tests que hem fet. No només funciona bé mecànicament, sinó que està equilibrada i té bones suspensions. Tota la base de la moto és de tecnologia Rieju. He quedat sorprès per la qualitat del treball.
L’equip es marca un ‘top’ 10 d’objectiu. És possible?
Aquest serà un Dakar molt obert, en què l’experiència serà un grau. He participat en 12 edicions més una, com dic jo. Són molts quilòmetres amb diferents marques i equips. Sé com funciona aquesta prova. He fet dos cinquens en la general i he guanyat dues etapes, molts podis d’etapes. Sé que arriben pilots joves molt ràpids, però confio també en la meva experiència en navegació. També és un Dakar més obert pels pneumàtics, perquè només en podrem fer servir sis. Sabem que s’haurà de cuidar la mecànica.
Sou un equip modest però hi ha la logística per resistir?
Sí, perquè hem agafat gent ja veterana amb experiència. Per exemple, el meu mecànic ha fet més Dakars que jo i qui no en tingui el guiarem nosaltres. Al final, jo mateix puc donar moltíssima informació de la cursa fins i tot abans d’anar-hi.
KTM i Honda estan en un altre nivell. On podeu guanyar temps?
Com deia, és més obert que mai, també perquè s’ha eliminat l’allau d’informació que donaven en el road book del matí. Abans, se sabia més per on anava la cursa, tots els equips ho podien estudiar a la tarda quan arribaven o abans de sortir. Ara, tots anem igual, perquè les KTM i les Honda oficials són intractables. Haurem d’intentar no lluitar contra ells per potència, sinó per experiència. Aprofitar els errors que puguin cometre i no fer-ne nosaltres. És un Dakar una mica com els d’abans, com els que m’agraden.
Després de les crítiques de l’edició anterior, estarà aquest any el Dakar a l’altura a l’Aràbia Saudita?
Ja sabem que la diferència més gran amb Amèrica del Sud és el públic. No hi ha ningú que et pugui donar un cop de mà. Una altra cosa és el desert. L’any passat, les etapes es van fer sense temps i no van capficar-se a buscar grans al·licients, però en aquell desert hi ha moltes coses per descobrir, i crec que ho farem. Hi haurà molta navegació i molts quilòmetres per descobrir, a diferència d’Amèrica del Sud, tot i que és un lloc que sempre m’ha encantat.
Com es viu una victòria d’etapa en el Dakar?
Se t’obre un món que no coneixes, començant pel tema publicitat, que és increïble. És un impacte que abans no et pots imaginar. Aquell dia és com si estiguessis en un núvol i més per als qui hem tingut el Dakar com un somni des de sempre. Esportivament, és una de les coses més grans que he fet.
El 2008 ja ho tenia tot a punt per anar al Dakar africà. S’ha quedat amb les ganes?
Sí, m’agradaria fer-lo en qualsevol vehicle, tot i que amb el temsp he conegut l’Àfrica perquè he estat molt al Marroc, a l’Àfrica negra per projectes solidaris i també al Senegal. He estat també a Dakar.
Pensa més endavant a fer el Dakar en cotxe?
Em considero més un camioner, perquè de nen ja conduïa el camió de l’empresa familiar, i fer el Dakar amb un camió sempre ho he tingut al cap. Mai no he tingut cap problema amb un volant al davant.
La idea és seguir amb Rieju?
De moment, hem quedat a fer el Dakar i, després, valorem com ha anat tot. És un projecte a curt termini, però molt bo i ambiciós per totes les parts.
A banda del camió de l’empresa, diuen que va començar a anar amb moto amb onze anys quan el seu germà no el veia.
Vaig començar amb el BMX de molt petit. Hi tenia molta traça. El meu germà entrenava amb una moto i, quan se n’anava de festa, l’agafava jo. Ningú no em veia, fins que, una vegada, vaig tenir un accident fort i em van descobrir. Em vaig guanyar una bona esbroncada. Quan vaig tenir la meva primera moto, vaig començar amb el motocròs, després, l’enduro i fins ara.
Com ha passat el maleït 2020?
He pogut fer algunes coses, a diferència de molta altra gent. Abans del confinament, vaig guanyar l’Hispania Rally a Andalusia, el campionat d’Espanya de ral·li TT i, a l’octubre, vaig ser segon en el ral·li de Cuenca, però s’han anul·lat moltes proves internacionals.
Pel que saben, els protocols per la Covid-19 seran molt estrictes?
Ja hem fet dues PCR, i quan arribem, en farem dues més. Ens tindran aïllats dos dies a l’hotel fins que se sàpiguen els resultats de les proves PCR. A partir d’aquí, començar a córrer. Segur que hi haurà, a més, moltes restriccions que ens faran saber abans de la primera etapa.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)