Esprint cap al títol
El Ral·li Catalunya és el penúltim del mundial i Loeb i Hirvonen hi arriben empatats, amb Ogier a tres punts
Loeb ha guanyat sis cops seguits a Catalunya i està acostumat a competir sota pressió
Com ha canviat el mundial de ral·lis en només dues curses... Tot i encaixar la primera derrota a Alemanya –per una punxada–, Loeb manava amb 192 punts, seguit d'Ogier (167) i Hirvonen (156) i si algú hagués predit un final de mundial com el que viurem li haurien flairat l'alè. El desastre d'Austràlia (Ogier no va puntuar i Loeb va salvar quatre punts gràcies al seu company) i d'Alsàcia (avaria de motor de Loeb, teòricament per un muntatge defectuós) dotarà el Ral·li RACC Catalunya Costa Daurada d'una transcendència, d'una emoció i una tensió que fa dos mesos ni s'imaginava.
Els càlculs lògics feien presagiar que Loeb podria ser campió a Salou. I sí, ell és l'únic que ho podria ser, però necessitaria guanyar, endur-se els tres punts extra del power stage i que Hirvonen i Ogier no puntuessin. Loeb (196 punts, 4 victòries), Hirvonen (196 punts, 2 victòries) i Ogier (193 punts, 5 victòries) protagonitzen un empat tècnic a tres que no es vivia des del 2003, quan Solberg (Subaru), Loeb (Citroën) i Sainz (Citroën) van arribar a l'últim ral·li separats d'un punt.
Acostumat a la pressió
Aquesta situació beneficiarà el ral·li català i sobretot els aficionats que hi assisteixin, que podran presenciar una lluita sense cap contenció. Cap dels tres aspirants deixarà ni un centímetre de carretera per trepitjar. Loeb i Hirvonen, perquè són els caps de files designats pels seus equips i Ogier, per restar punts al pilot de Ford mentre confia en un altre error de Loeb o de la seva mecànica.
Però Loeb, set cops campió del món i imbatut a Catalunya en les sis últimes edicions, és molt Loeb. L'alsacià ja està acostumat a competir al límit i a sortir-se'n. Dos anys enrere encara estava en situació més crítica. Arribava a Salou sabent que només podria ser campió si guanyava aquí i al País de Gal·les i si Sordo s'interposava entre ell i Hirvonen a l'asfalt català. Tal dit, tal fet, i el sisè títol va caure al seu sarró per només un punt, el mateix que li havia privat d'una primera corona l'any 2003.
Hirvonen està, sobre el paper, en situació d'inferioritat. A Catalunya no ha passat mai del tercer lloc, no ha guanyat mai un ral·li d'asfalt i fa dos anys, quan es jugava el títol amb Loeb, Sordo el va avantatjar de gairebé un minut.
Tres, dos... Sordo
És clar que Ogier serà obedient. També ho és que Latvala farà el que pugui per ajudar Hirvonen –no té res a fer en el mundial, però a Alsàcia es va destapar amb set escratx, només superat per Ogier– però hi haurà un tercer convidat, Dani Sordo. El Mini –que sembla l'antítesi del cotxe modern de ral·lis, diguem-ho clar– resulta que té un xassís de primera i sobre asfalt és tan competitiu que Sordo és capaç de compensar la teòrica falta de potència. A Sardenya (terra) va ser tercer en el debut. A Alemanya (asfalt) va pujar al podi al davant dels Ford i a Alsàcia va arribar a ser líder i només va cedir la victòria per sis segons.
Sembla difícil d'explicar, però la progressió natural de Sordo seria obtenir la victòria. Domina l'asfalt –falta veure què farà el Mini en els trams de terra o mixtos–, coneix el terreny i ha renascut com a pilot després d'un 2010 per oblidar. I fa dos anys no va guanyar perquè Loeb necessitava el triomf per ser campió. A més, Mini ha fet algun test previ i això vol dir que incorporen alguna evolució, perquè David Richards –propietari de Prodrive, el preparador– sempre insisteix que és absurd fer test si no hi ha cap peça nova per provar.
Un ral·li per no perdre-se'l
Vint cotxes WRC, quinze de la categoria S2000, vint 4x4 de grup N, el tram d'asfalt més llarg del mundial (el Priorat, de 46 km, dissabte), especials mixtos amb cinc canvis de superfície (Terra Alta, 36 km, divendres) i fins i tot dues que es faran de nit (les Garrigues, divendres a 2/4 de 8 del vespre i Santa Marina, dissabte a les 7 del matí). I punts espectaculars, sobretot en les cruïlles dels trams de terra, amb menció especial al ja anomenat revolt Räikkönen del tram de Les Garrigues –90 graus amb arribada ampla, sortida molt estreta i accés fàcil a peu des de Torrebesses–, en previsió del que pugui fer-hi l'impetuós finlandès, que l'any passat va destruir el cotxe en tram de proves de dijous. Aquest és el menú en ruta que proposa el RACC.
Xevi Pons, el baluard català
El campió del món SWRC del 2010 no s'ha volgut perdre la cita del seu país i competirà amb un Mitsubishi Lancer Evo X amb tots els pilots que han dominat el mundial de producció, Martin Semerad, Michal Koxciuszko, Patrick Flodin i el campió, Hayden Paddon. Tot i que hi ha 16 equips en la categoria, Pons és el màxim candidat al triomf en la que serà la seva última prova de l'any, ja que ha renunciat a disputar els dos últims ral·lis del campionat d'Espanya. Entre la fallida de l'equip Nupel i l'exclusió per irregularitats tècniques a Llanes, s'ha quedat sense possibilitats. També s'han inscrit Carles Llinàs-Joan Torra (amb un Mitsubishi Evo IX de l'equip noruec Bilbutikken), Ferran Font-Oriol Julià (Mitsubishi Evo IX) i Ferran Pujol-Enric Rosell (Ford Fiesta R2).
Publicat a
Notícies
Divendres,19 abril 2024