Fórmula 1

Hamilton, de grat o per força

fórmula 1 · Rosberg s'hi juga el tot pel tot en el primer revolt, però l'erra i s'ha de conformar amb el segon lloc, rere Hamilton campions · El novè doblet de Mercedes dóna el títol de constructors a la marca alemanya

Lewis va dominar de punta a punta
i Nico va suar
per parar el cop
Per sentenciar el títol, Mercedes en feia prou amb el triomf de l'anglès

Nico Rosberg havia avisat en la vigília que la sortida del primer Gran Premi de Rússia seria “important”. Atès que el rendiment i la durabilitat dels pneumàtics havien tancat amb pany i clau la porta de la creativitat estratègica, l'alemany sabia que havia d'anar a totes en els 800 metres inicials d'acceleració, abans de la primera frenada. El Mercedes que sortís al capdavant d'aquest duel tindria tots els trumfos per creuar la meta vencedor, 53 voltes després. S'hi va jugar el tot pel tot... i va aconseguir agafar el rebuf de Lewis Hamilton i superar-lo en la frenada decisiva. Però –ai, las!– va rostir les rodes i va tallar el revolt per fora de la pista, en arribar-hi massa passat. Allà es va acabar la lluita per la victòria: Rosberg va haver de tornar la posició al seu company i, per acabar-ho d'adobar, al final de la volta es va haver d'aturar a canviar les rodes, perquè la blocada li provocava unes vibracions que feien impossible la conducció.

Pneumàtics eterns

A partir d'aleshores, Hamilton va dominar la cursa de punta a punta, sense que Valtteri Bottas –segon– li pogués buscar les pessigolles. En canvi, Rosberg va haver de suar la cansalada per recuperar el segon lloc i parar el cop en la taula del mundial de pilots. La clau de la seva remuntada va raure en l'excepcional consistència d'aquell joc de rodes del compost mitjà, que li va permetre atacar sense miraments durant tota la cursa –va fer la millor volta personal en el penúltim gir–. El ritme prodigiós del Mercedes W05 hi va posar la resta, fins que en la volta 31 va superar Bottas. A can Williams estaven convençuts que Rosberg hauria de tornar a parar, i fins i tot s'ho pensaven al mur de Mercedes: van llançar Nico a fer voltes ràpides per treure tot el suc de les cobertes i agafar aire abans de fer una segona aturada. Però les rodes van aguantar, i el novè doblet de Mercedes –en setze curses– no va perillar.

De fet, per sentenciar el títol de constructors, la marca alemanya ja en feia prou amb el triomf de Hamilton –necessitaven 25 punts, els que dóna una victòria–, però millor fer-ho amb una demostració de poder que ben segur que va agradar al president rus, Vladímir Putin, espectador d'excepció de l'última fase de la prova.

“Decebut, però content”

De fet, Hamilton va estar a punt d'endur-se el segon Grand Chelem –victòria de punta a punta, posició preferent i millor volta– del curs i de la seva carrera, però entre Rosberg i Bottas li van esguerrar l'honor. Tant li fa. Amb la novena victòria del curs, l'anglès té disset punts d'avantatge respecte a Rosberg, que no són definitius, ni de bon tros. Però mai ningú no ha perdut el títol havent guanyat tants grans premis en un any, ni havent-ne vençut quatre de seguits. I ahir Hamilton va tancar la seva segona ratxa de quatre victòries consecutives del curs. Dalt del podi, quan Rosberg es mostrava “decebut” pel segon lloc –el novè del curs per a ell, en comparació dels dos de Hamilton–, però “content” per l'èxit de l'equip, feia tota la fila que les seves possibilitats depenen dels imprevistos tècnics que Hamilton pugui tenir.

A mig minut del vencedor, Button (McLaren) va acabar quart i el seu company Magnussen va apartar Alonso del cinquè lloc, aprofitant que el Ferrari va caure del gat en l'aturada a boxs. Tot i això, l'asturià creu que el danès l'hauria superat igualment. Si més no, va aguantar els atacs de Ricciardo, malgrat que amb el DRS activat el Red Bull arribava als 328 km/h, en contraposició amb els 309 del Ferrari. Els seus companys respectius, Vettel i Räikkönen, van ser vuitè i novè després d'una cursa grisa, mentre que Sergio Pérez va salvar l'últim punt en joc de l'atac de Massa. El brasiler sortia endarrerit i va apostar per fer dues aturades i córrer sempre amb els pneumàtics tous, però li van faltar un parell de dècimes per esgarrapar alguna cosa.

PROTAGONISTES

Només he hagut de controlar el consum i cuidar els pneumàtics. El cotxe anava molt bé i em podia permetre tibar o no fer-ho
Ha estat un punt molt treballat, perquè a més anàvem curts de benzina
Sergio Pérez
force india-Mercedes
Ha estat un error innecessari, però el cotxe ha estat increïble i he pogut remuntar
Nico Rosberg
Mercedes
Nico ha fet una bona recuperació després de la seva errada, i hem fet història
Lewis Hamilton
Mercedes
Hem sortit amb la mentalitat de lluitar pel triomf, però el ritme dels Mercedes ens ha sorprès
Valtteri Bottas
williams-Mercedes
No he sortit gens bé. Després podia aguantar bé el ritme d'Alonso, però no l'he pogut passar
Daniel Ricciardo
red bull-renault
No ha estat un dia gens dolent. Crec que hem tret tot el suc del cotxe, però sempre en vols més
Jenson Button
Mclaren-mercedes
Encara que l'aturada hagués anat millor o pitjor, Magnussen m'hauria avançat
Fernando Alonso
ferrari

Per emmarcar

El record de
Jules Bianchi va agermanar de manera espontània els pilots, minuts abans de la sortida. Tots lluïen missatges de suport al casc i als cotxes.

Per oblidar

Daniïl Kviat aspirava a ser cinquè com a mínim (el lloc que ocupava en la graella), però va anar com els crancs fins que va acabar doblat en la cursa de casa.

La FIA posa fil a l'agulla amb les banderes grogues

En el pròxim gran premi, d'aquí a tres setmanes a Austin, Texas, la FIA té previst començar a assajar un nou sistema per establir un límit de velocitat dels cotxes en pista, quan es produeixi una situació de bandera groga per algun incident. De tota manera, la implantació efectiva del sistema no es faria abans del 2015. La intenció és que els pilots alenteixin la marxa de veritat quan onegin les banderes grogues. Sense assenyalar ningú amb el dit, la FIA va donar a entendre divendres que no fer cas de les banderes grogues va ser un dels agreujants de l'accident de Jules Bianchi a Suzuka, fa vuit dies. Una altra mesura tàcita serà extremar la precaució en totes les intervencions dels comissaris a la pista. A Sotxi, les sessions d'entrenament es van interrompre amb la bandera vermella sempre que algun cotxe s'aturava a la pista.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)