Fórmula 1

Campionat amb estrella

El mundial arrenca amb la certesa del domini de Mercedes, amb un bòlid més ràpid i força més fiable

L'emoció raurà en el duel entre Hamilton i Rosberg, i la lluita entre Ferrari, Williams i Red Bull pel segon lloc

El segon any de la nova era híbrida de la F-1 comença aquest cap de setmana, a Austràlia, amb un favorit clar: Mercedes. Al llarg dels entrenaments de pretemporada –concentrats al Circuit de Barcelona-Catalunya–, l'equip de l'estrella de tres puntes va confirmar que mantenia la gran superioritat tècnica palesada el curs passat –no només de motor, també de xassís–. Així doncs, a priori el guió de la temporada ja està escrit: Lewis Hamilton i Nico Rosberg, campió i subcampió del 2014, escenificaran el segon capítol del seu duel personal; rere seu, Ferrari, Williams i Red Bull miraran de fer-los la guitza tant com puguin i, de retruc, apoderar-se del segon lloc en la taula de constructors.

“Arribar a dalt de tot és difícil, però mantenir-s'hi encara ho és més”, assevera Toto Wolff. El cap de competició de Mercedes –i màxim responsable de l'equip de F-1– s'esforça a tocar de peus a terra per evitar que l'equip es relaxi. Però el director tècnic, Paddy Lowe, ensenya el llautó quan diu que el nou W06 “sembla haver fet un pas endavant pel que fa a velocitat i fiabilitat”.

Un motor per vint curses

Aquest últim factor ha estat la prioritat de Mercedes en la pretemporada. No es pot dir que l'equip alemany s'hagi amagat durant els entrenaments, però és clar que han treballat buscant la fiabilitat, no pas els temps. L'any passat, les avaries van ser un dels pocs maldecaps de l'equip de Brackley –sense anar gaire lluny, el maneguet d'una bugia va deixar Hamilton a l'estacada quan tot just havia fet dues voltes a Melbourne– i enguany volen reduir-les a la meitat. En una situació de domini com la de Mercedes, les avaries són notícia, i el malson de Wolff i companyia és que els capricis de la mecànica decideixin el duel esportiu entre els seus pilots.

Per tant, en els entrenaments de Montmeló Mercedes va ser l'únic equip que no va muntar el pneumàtic supertou –els millors temps, però, van ser igualment per a Rosberg i Hamilton, amb el tou– i, per si no fos prou, en tota la pretemporada van utilitzar un sol grup propulsor, per bé que afegint-hi peces noves en desenvolupament. És a dir, 6.121 km –la distància de vint curses, una temporada sencera– amb un motor. I traient-ne el suc, que és la manera de veure'n els punts dèbils. N'han trobat tres-cents, de possibles problemes: “Els hem analitzat i resolt un per un”, assegura Wolff.

Canvi de cicle

Tot plegat explica el canvi de cicle al capdavant de la F-1. Ras i curt, Mercedes va ser el millor intèrpret del nou reglament tècnic, que va jubilar els assedegats motors V8 per uns petits V6, amb turbo i sistemes de recuperació d'energia per tal d'igualar la potència dels antics (750 CV) amb un consum un 30% inferior (ara, 100 kg de benzina per cursa).

La mecànica de l'estrella també ha estat clau en la revifada de Williams. L'any passat, l'equip de Grove va canviar el motor Renault V8 pel Mercedes V6 –Toto Wolff encara és accionista de l'equip que té la seva dona com a pilot reserva–, i en certa manera la seva pretemporada ha calcat el programa metòdic de l'equip oficial. Però Williams ja en farà prou si aconsegueix guanyar alguna cursa –Valtteri Bottas busca la primera victòria– i imposar-se a Ferrari i Red Bull en la lluita a tres bandes rere Mercedes.

L'equip italià tampoc no pensa en el títol, però sí en un parell de triomfs parcials. I el de la marca de begudes no està gens satisfet amb el propulsor Renault –ha contractat el motorista Mario Illien perquè hi digui la seva–, mentre que la marca francesa medita la compra d'un equip per tornar a córrer en primera persona. Repetir les tres victòries de Daniel Ricciardo el 2014 no serà bufar i fer ampolles.

Tots ells, doncs, es barallaran per les engrunes que caiguin de la taula ben parada de Hamilton i Rosberg, per bé que Wolff insisteix que no té una bola de vidre i que res és dat i beneït. “El veritable test són les carreres”, diu. Té raó. Tal vegada és la seva manera de dir que encara no hem vist res.

Sap que és el número 1

“Vull ser millor que l'any passat.” I, per ser-ho, a Lewis Hamilton no li cal lluir el número 1. El pilot anglès ha renunciat a fer avinent la seva condició de campió tot mantenint el número 44 que ha abraçat com un dels seus símbols. “Tothom pot dur el número 1, només cal guanyar el campionat. Però mai ningú ha portat el 44”, sentencia. Lewis troba la motivació en detalls a primera vista irrellevants com aquest.

Té pendent allargar el contracte amb Mercedes –Rosberg va renovar l'estiu passat– i ben segur que sabrà utilitzar aquesta formalitat a favor seu. “Tots els pilots volen guanyar, així que tu ho has de voler més que ells”, diu, en un altre dels seus avisos. L'any passat va vèncer en onze curses, per només cinc del seu company. El més important per a ell, però, és que totes les victòries de Nico van tenir una explicació: o una avaria o una errada seva. El seu company no el va superar ni un sol cop. Mentalment, doncs, Hamilton se sent prou fort.

El subcampió vol la revenja

Nico Rosberg és la garantia que el mundial de F-1 serà vibrant encara que Mercedes rebli el clau de la seva superioritat tècnica. Ara bé, que el pilot alemany pugui doblegar un Lewis Hamilton enfortit per la consecució del seu segon títol són figues d'un altre paner.

L'any passat, Rosberg va superar l'anglès els dissabtes, amb onze posicions preferents per set de Hamilton, però els diumenges va perdre sistemàticament tots els enfrontaments cos a cos amb el seu company. I quan va mirar de forçar la màquina, o va fer errors com una casa (Sotxi) o va provocar la topada amb l'altre W05 (Spa). Mercedes sap que ha de deixar córrer els seus homes per no aniquilar l'interès del campionat, però els seus directius no consentiran cap incident semblant. “Sé el que se sent quan al final no guanyes, i és una experiència que no penso tornar a passar”, etziba el subcampió. Rosberg aspira al títol perquè condueix el millor cotxe i ha demostrat que és ràpid. Té ganes de revenja, però necessita trencar el tabú de superar Hamilton. A la pista.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)