Fórmula 1

Vettel, en el túnel del temps

L'alemany domina a Singapur com en els seus millors temps amb Red Bull i se situa de ple en la lluita pel subcampionat

Rosberg és quart i no aprofita prou la primera retirada de l'any de Hamilton

Vettel ja ha guanyat tres curses, tantes com Rosberg
L'alemany va accelerar i alentir el ritme quan li va convenir

És molt probable que a final de temporada el GP de Singapur quedi com una taca en el brillantíssim expedient de Mercedes, per primera vegada fora del podi en 22 mesos, perquè, tot i el zero d'ahir, és molt complicat que a Lewis Hamilton se li escapi el títol. Queden sis curses, té 41 punts d'avantatge sobre Nico Rosberg i, sobretot, és més ràpid que ell. Una cosa diferent és que els progressos de Ferrari són cada cop més evidents –no situaven els dos cotxes en el podi des del maig del 2013, a Catalunya– i que els que acusaven Vettel de no merèixer els seus quatre títols s'hagin d'empassar un cop més les seves paraules. L'alemany ha guanyat tres curses, tantes com Rosberg, a qui té a només vuit punts.

Vettel va governar la cursa com va voler. Arrencada impecable, primera volta estratosfèrica i ritme superior (en l'últim sector de la pista fregia Räikkönen i els Red Bull de mig segon o més). Però també estratègia ben pensada a Ferrari: conscients que Red Bull degrada millor les gomes, a la Scuderia van preveure que Vettel afluixés el ritme quan tingués marge suficient per així poder allargar el canvi de pneumàtics en el mateix moment que Ricciardo i Kviat. Ni els dos cotxes de seguretat el van posar en qüestió. Al contrari, el damnificat va ser Kviat, que en totes dues ocasions acabava de fer el pit-stop i va caure posicions.

La primera entrada del cotxe de seguretat –primer virtual, després real– va ser per una topada entre Hülkenberg i Massa, que els comissaris van atribuir a l'alemany i que li costarà tres posicions a la graella de sortida del Japó. La segona, per l'aparició d'un espontani caminant pel voral sense pressa ni missió aparent.

El zero menys inoportú

Quan Bernd Maylander va marxar per últim cop de la pista, Vettel va donar el gas just per no permetre l'ús del DRS a Ricciardo al preu que els Mercedes s'apropessin. El seu objectiu era conservar goma i atacar quan el segon i últim pas pel box fos imminent. Quan va voler va fer créixer la diferència a més de quatre segons i, sense incidents en el box ni a la pista, la victòria va ser seva.

Quan els capdavanters van fer la segona aturada, Lewis Hamilton ja havia plegat. Primera retirada en 13 mesos (Spa 2014, i per accident) però amb danys mínims. Si en algun GP s'ho podia permetre era en aquest, quan Mercedes no estava en disposició ni de lluitar pel podi. Nico Rosberg va heretar la posició de Hamilton, que al final va ser la quarta perquè Kviat va quedar molt perjudicat pels cotxes de seguretat. Després de la segona neutralització, Rosberg va perdre 24 segons en 21 voltes i sense que ningú li fes nosa a la pista. El segon cotxe de seguretat va impedir saber si l'estratègia de fer una segona tirada més llarga –amb el compost més dur– hauria servit per a alguna cosa. A Mercedes neguen que el seu problema sigui que els obliguen a treballar amb pressions de pneumàtics superiors, però segur que no els ajuda.

Williams va salvar els mobles amb el cinquè lloc de Bottas. Com Mercedes, el revirat Marina Bay no els permetia expressar les millors qualitats. Felipe Massa va plegar amb un problema en el selector del canvi, tan estès ahir en diversos equips que sembla difícil que sigui casualitat. En tot cas, Marina Bay no té cap culpa en els problemes endèmics de l'equip anglès en els canvis de pneumàtics.

Els revitalitzats de Singapur són Sergio Pérez i els Toro Rosso. El mexicà ha sumat 24 punts en les tres últimes curses. Ahir, gràcies a una gran sortida i a haver evitat problemes i trànsit. En canvi, a Toro Rosso els problemes van ser múltiples: des de la graella (Verstappen) fins al trànsit en el primer pit-stop (Sainz) o el canvi en punt mort (Sainz). Havent estat últims en un moment o altre de la cursa, acabar en els punts mossegant Pérez, que no va tenir cap problema, és un bon balanç.

A McLaren, dia negre. Alonso (volta 33) i Button (53) van plegar quan havien estat en zona de punts. El motiu va ser el mateix: una lectura errònia d'un sensor que alertava d'un sobreescalfament de la caixa de canvis. Button, a més, va fer un pit-stop extra –i en el primer va perdre mig minut de més– perquè va trencar el frontal en tocar Maldonado pel darrere. Set dies i tindran una revàlida a casa d'Honda, a Suzuka. Massa poc temps per esmenar-se.

32
grans premis
seguits acumulaven a Mercedes situant com a mínim un dels seus cotxes en el podi
Mercedes ha estat una sorpresa, però no m'importa. La millor manera de batre'ls és cuidant-nos de nosaltres
Sebastian Vettel
FERRARI
Ha estat una cursa increïble, un cap de setmana increïble. He tingut pressió de Ricciardo, però he controlat el ritme i he cuidat les rodes
L'oportunitat de guanyar era avui. Sense els ‘safety cars' hauríem estat a prop i potser hauria superat Vettel en els boxs
Daniel Ricciardo
RED BULL RENAULT
Bona sortida i un ritme millor del que esperava. Hem fet el que tocava: aprofitar les oportunitats. El cinquè és el màxim
Valtteri Bottas
WILLIAMS MERCEDES
Tenia ritme per guanyar. Amb el tou, em mantenia amb els que anaven amb supertou. Però s'havia de salvar el motor
Lewis Hamilton
MERCEDES
No sabem per què estàvem tan lluny de Ferrari i Red Bull. El quart lloc era el màxim avui. Tenim feina per a Suzuka
Nico Rosberg
MERCEDES
Tots dos hem plegat quan estàvem en els punts. Puntuar era una possibilitat real, sempre que tot sortís bé
Fernando Alonso
mclaren honda
Sortida. Vettel surt disparat, Hülkenberg guanya dues posicions i Pérez, tres. La resta mantenen el seu lloc de sortida, excepte Verstappen, que queda clavat a la graella. Grosjean i Alonso l'esquiven com poden i l'holandès arrenca últim. Volta 3. Vettel tritura els rivals: 4.3 segons de marge sobre el segon, Ricciardo. Volta 7. Hamilton és a 12 segons de Vettel, i Rosberg, a 15. Volta 9. L'avantatge de Vettel s'estabilitza. Voltes 11 a 14. Primera aturada de Maldonado, Grosjean, Ericsson, Sainz, Alonso (11), Hülkenberg (12), Kviat i Massa (13). El brasiler topa amb Hülkenberg en la reincorporació. Cotxe de seguretat virtual. Tota la resta, inclosos els capdavanters, entren (14). Volta 15. Moltes restes de l'impacte a la pista. Apareix el cotxe de seguretat. Volta 18. Marxa el cotxe de seguretat i Sainz es queda en punt mort. Cau a l'última posició. Volta 25. Hamilton es queda sense potència i l'avancen pilots un rere l'altre. Plegarà en la volta 33, ja molt lluny dels punts. Volta 31. Massa plega, també amb problemes en la selecció de velocitats. Volta 37. Un individu deambula pels límits de la pista. Surt el cotxe de seguretat i Vettel, Button, Räikkönen i Rosberg aprofiten per fer la segona aturada, que la resta de pilots havien començat a fer en la volta 29. Volta 40. Marxa el cotxe de seguretat. Vettel reprèn la cursa com un llamp i Ricciardo, atent rere seu, però Räikkönen bada. Voltes 43 a 47. Comença el xou d'avançaments de Verstappen i Sainz, que superen Maldonado (43) i Grosjean (46 i 47) amb volta ràpida de l'holandès. Arriben a l'altura de Pérez, però no l'avançaran. Volta 55. Bottas es despenja de Rosberg, amb problemes en el canvi. Volta 60. Nasr pren l'últim punt en joc a Grosjean, que, sense rodes, abandona.
Primer i tercer és un gran resultat, però podria haver estat millor. Crec que no ens hem de deixar anar
Kimi Räikkönen
FERRARI

Verstappen desobeeix les ordres de l'equip

Faltaven dues voltes i Xavi Pujolar li va dir per ràdio a Max Verstappen que havia d'acabar rere Carlos Sainz. El jove holandès, que s'estava menjant Sergio Pérez, va fer veure que no l'havia sentit i tampoc va fer cas de la segona petició de l'enginyer català. El motiu? Que Sainz tenia les rodes més fresques –s'havia aturat un parell de voltes més tard que l'holandès i les havia castigat menys– i volia intentar avançar el mexicà. “No entenc per què no ho ha fet. Jo l'he deixat passar tres cops aquest any. Jo només volia tenir un DRS per avançar Pérez; si no ho hagués aconseguit, li hauria tornat la posició”, deia Sainz. “No hi havia cap raó per cedir-li la posició”, replicava Verstappen. L'equip se'n renta les mans, de moment.

Per emmarcar

Max Verstappen va acabar en el mateix lloc que ocupava en la graella, però en el primer pas per meta era últim. Els millors avançaments en cursa van ser seus

Per oblidar

El primer zero de la temporada és l'exponent del complicadíssim cap de setmana de Lewis Hamilton. Això sí, sempre va ser més ràpid que Nico Rosberg

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)