Vettel, en el túnel del temps
L'alemany domina a Singapur com en els seus millors temps amb Red Bull i se situa de ple en la lluita pel subcampionat
Rosberg és quart i no aprofita prou la primera retirada de l'any de Hamilton
Vettel ja ha guanyat tres curses, tantes com Rosberg
L'alemany va accelerar i alentir el ritme quan li va convenir
És molt probable que a final de temporada el GP de Singapur quedi com una taca en el brillantíssim expedient de Mercedes, per primera vegada fora del podi en 22 mesos, perquè, tot i el zero d'ahir, és molt complicat que a Lewis Hamilton se li escapi el títol. Queden sis curses, té 41 punts d'avantatge sobre Nico Rosberg i, sobretot, és més ràpid que ell. Una cosa diferent és que els progressos de Ferrari són cada cop més evidents –no situaven els dos cotxes en el podi des del maig del 2013, a Catalunya– i que els que acusaven Vettel de no merèixer els seus quatre títols s'hagin d'empassar un cop més les seves paraules. L'alemany ha guanyat tres curses, tantes com Rosberg, a qui té a només vuit punts.
Vettel va governar la cursa com va voler. Arrencada impecable, primera volta estratosfèrica i ritme superior (en l'últim sector de la pista fregia Räikkönen i els Red Bull de mig segon o més). Però també estratègia ben pensada a Ferrari: conscients que Red Bull degrada millor les gomes, a la Scuderia van preveure que Vettel afluixés el ritme quan tingués marge suficient per així poder allargar el canvi de pneumàtics en el mateix moment que Ricciardo i Kviat. Ni els dos cotxes de seguretat el van posar en qüestió. Al contrari, el damnificat va ser Kviat, que en totes dues ocasions acabava de fer el pit-stop i va caure posicions.
La primera entrada del cotxe de seguretat –primer virtual, després real– va ser per una topada entre Hülkenberg i Massa, que els comissaris van atribuir a l'alemany i que li costarà tres posicions a la graella de sortida del Japó. La segona, per l'aparició d'un espontani caminant pel voral sense pressa ni missió aparent.
El zero menys inoportú
Quan Bernd Maylander va marxar per últim cop de la pista, Vettel va donar el gas just per no permetre l'ús del DRS a Ricciardo al preu que els Mercedes s'apropessin. El seu objectiu era conservar goma i atacar quan el segon i últim pas pel box fos imminent. Quan va voler va fer créixer la diferència a més de quatre segons i, sense incidents en el box ni a la pista, la victòria va ser seva.
Quan els capdavanters van fer la segona aturada, Lewis Hamilton ja havia plegat. Primera retirada en 13 mesos (Spa 2014, i per accident) però amb danys mínims. Si en algun GP s'ho podia permetre era en aquest, quan Mercedes no estava en disposició ni de lluitar pel podi. Nico Rosberg va heretar la posició de Hamilton, que al final va ser la quarta perquè Kviat va quedar molt perjudicat pels cotxes de seguretat. Després de la segona neutralització, Rosberg va perdre 24 segons en 21 voltes i sense que ningú li fes nosa a la pista. El segon cotxe de seguretat va impedir saber si l'estratègia de fer una segona tirada més llarga –amb el compost més dur– hauria servit per a alguna cosa. A Mercedes neguen que el seu problema sigui que els obliguen a treballar amb pressions de pneumàtics superiors, però segur que no els ajuda.
Williams va salvar els mobles amb el cinquè lloc de Bottas. Com Mercedes, el revirat Marina Bay no els permetia expressar les millors qualitats. Felipe Massa va plegar amb un problema en el selector del canvi, tan estès ahir en diversos equips que sembla difícil que sigui casualitat. En tot cas, Marina Bay no té cap culpa en els problemes endèmics de l'equip anglès en els canvis de pneumàtics.
Els revitalitzats de Singapur són Sergio Pérez i els Toro Rosso. El mexicà ha sumat 24 punts en les tres últimes curses. Ahir, gràcies a una gran sortida i a haver evitat problemes i trànsit. En canvi, a Toro Rosso els problemes van ser múltiples: des de la graella (Verstappen) fins al trànsit en el primer pit-stop (Sainz) o el canvi en punt mort (Sainz). Havent estat últims en un moment o altre de la cursa, acabar en els punts mossegant Pérez, que no va tenir cap problema, és un bon balanç.
A McLaren, dia negre. Alonso (volta 33) i Button (53) van plegar quan havien estat en zona de punts. El motiu va ser el mateix: una lectura errònia d'un sensor que alertava d'un sobreescalfament de la caixa de canvis. Button, a més, va fer un pit-stop extra –i en el primer va perdre mig minut de més– perquè va trencar el frontal en tocar Maldonado pel darrere. Set dies i tindran una revàlida a casa d'Honda, a Suzuka. Massa poc temps per esmenar-se.
Verstappen desobeeix les ordres de l'equip
Faltaven dues voltes i Xavi Pujolar li va dir per ràdio a Max Verstappen que havia d'acabar rere Carlos Sainz. El jove holandès, que s'estava menjant Sergio Pérez, va fer veure que no l'havia sentit i tampoc va fer cas de la segona petició de l'enginyer català. El motiu? Que Sainz tenia les rodes més fresques –s'havia aturat un parell de voltes més tard que l'holandès i les havia castigat menys– i volia intentar avançar el mexicà. “No entenc per què no ho ha fet. Jo l'he deixat passar tres cops aquest any. Jo només volia tenir un DRS per avançar Pérez; si no ho hagués aconseguit, li hauria tornat la posició”, deia Sainz. “No hi havia cap raó per cedir-li la posició”, replicava Verstappen. L'equip se'n renta les mans, de moment.
Per emmarcar
Max Verstappen va acabar en el mateix lloc que ocupava en la graella, però en el primer pas per meta era últim. Els millors avançaments en cursa van ser seus
Per oblidar
El primer zero de la temporada és l'exponent del complicadíssim cap de setmana de Lewis Hamilton. Això sí, sempre va ser més ràpid que Nico Rosberg
Notícies
Dijous,18 abril 2024