Diumenge de resurrecció
L'inici del curs ofereix una cursa vibrant de punta a punta i fa oblidar l'enredada de la qualificació
Mercedes i Ferrari lluiten de tu a tu en un Gran Premi d'Austràlia marcat per l'accident d'Alonso
Vettel va liderar el 60% de la distància i hauria pogut guanyar
Mercedes i Ferrari van seguir estratègies ben diferents
“Us heu divertit aquest cap de setmana?”, va etzibar Nico Rosberg a l'apassionat públic de Melbourne des de dalt de tot del podi del GP d'Austràlia, fent cas omís de la pregunta de l'ídol local Mark Webber. Tal vegada l'anticlímax de l'estrena del nou sistema de qualificació, dissabte, no els va engrescar gaire, però ahir la F-1 va expiar el pecat amb una cursa vibrant –no pas una processó–, de punta a punta i de cap a cap del grup.
Un doblet de Mercedes amb un Ferrari tercer sembla més del mateix –així va acabar el curs passat–, però Sebastian Vettel va liderar el 60% de la distància i ben bé podria haver estat el guanyador si un esgarrifós accident de Fernando Alonso –sense conseqüències físiques– no hagués provocat la interrupció de la cursa i, de retruc, l'error tàctic que va enterrar les possibilitats del tetracampió. “En la qualificació encara ens falta una mica, però en la cursa érem més forts que els Mercedes”, va reconèixer Vettel. La fèrria oposició de Ferrari va endolcir el cinquè doblet seguit de Mercedes i –a parer de Toto Wolff, el cap de l'estrella de tres puntes– “va ser una manera fantàstica de demostrar en què consisteix realment la F-1”.
Els Mercedes, frec a frec
Pel que es va veure ahir, el que cal no és potinejar l'entrenament cronometrat, sinó assegurar que els cotxes del capdavant reculin matusserament. Hamilton va fer patinar massa les rodes en la primera arrencada amb una sola lleva d'embragatge –fins ara n'hi havia dues, una de les quals preajustada en el punt de fricció del mecanisme– i Rosberg, des de la part bruta de la pista, tampoc no va poder evitar que Vettel es cruspís les dues fletxes de plata d'una revolada. Per acabar-ho d'adobar, Nico va anar llarg en el primer revolt i va tocar al seu company. No només l'altre Ferrari, de Kimi Räikkönen, els va superar tots dos, sinó que Hamilton va perdre prou pistonada per caure al sisè lloc.
Les primeres aturades van revelar la diferència d'estratègies entre Ferrari i Mercedes. Els bòlids vermells van muntar el compost supertou; Rosberg, el tou, i Hamilton, el mitjà. En no poder desempallegar-se dels Toro Rosso de Verstappen i Sainz –embolicats en una lluita fratricida–, l'anglès havia canviat de tàctica per anar a una aturada. Vist a posteriori, s'ho hauria pogut estalviar, perquè tot seguit Alonso, tretzè, va envestir Esteban Gutiérrez (Haas) en la frenada del tercer revolt i va bolcar sobre la graveta. L'asturià en va sortir il·lès, però l'accident va ser força aparatós i direcció de cursa va treure la bandera vermella per poder netejar bé la pista.
Amb tots els cotxes a boxs, i malgrat la possibilitat de canviar les rodes gratis, Ferrari va optar per seguir amb la seva tàctica “agressiva” i mantenir el supertou després de la represa, la qual cosa obligava Vettel a tornar-se a aturar –Räikkönen va trencar el turbo quan era tercer–. En canvi, Rosberg va muntar el mitjà, de manera que ja no s'hauria d'aturar més, igual que el seu company. Vettel va cedir el cap de cursa als Mercedes amb la seva tercera aturada (segona real), i un error dues voltes abans del final el va fer desistir d'empaitar el segon lloc de Hamilton.
Haas debuta amb punts
Qui va treure més suc de la interrupció de la cursa va ser Romain Grosjean. El francès de Haas s'havia enlairat fins al novè lloc perquè encara no s'havia aturat, i a la pràctica es va estalviar l'aturada obligatòria. Per si no fos prou, en l'última tirada encara va guanyar dos llocs, perquè Toro Rosso va cometre el mateix error que Ferrari i Sainz i Verstappen van haver de tornar a passar pel box. Daniel Ricciardo també, cosa que va costar el podi a l'australià de Red Bull. L'únic pilot de casa que ha pujat al calaix en el GP d'Austràlia és Webber –Ricciardo va ser segon fa dos anys, però el van excloure–: el 2002, per celebrar un sorprenent cinquè lloc el dia del seu debut, amb Minardi, i ahir.
LA XIFRA
LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA
PROTAGONISTES
Marxa enrere amb la qualificació
El sistema de qualificació per eliminació estrenat en el GP d'Austràlia passarà a la història com el més efímer dels que s'han assajat en la F-1. A partir de la pròxima cursa, a Bahrain, l'entrenament qualificatiu recuperarà el format de l'any passat, amb la qual cosa l'experiment haurà batut el rècord de sis curses de vigència de les dues sessions amb suma de temps –la segona, diumenge al matí, abans de la carrera– del 2005. Ahir al migdia, els caps d'equip es van reunir a Melbourne i van acordar descartar-lo. Lluny de dinamitzar la sessió, el compte enrere va oferir incòmodes estones sense cotxes a la pista, incloent-hi els últims cinc minuts, quan suposadament els pilots més ràpids s'havien de jugar la pole.
Per emmarcar
El resultat de Romain Grosjean, sisè, va ser una “autèntica victòria” per al nou equip Haas, fruit d'una jugada tàctica amb la dosi justa de sort i audàcia.
Per oblidar
Dotze mesos després de no poder prendre la sortida a Austràlia, Kviat va tenir la mateixa dissort. Els vailets de Toro Rosso ja deuen olorar la sang.
Notícies
Dijous,18 abril 2024