Un tancar i obrir d’ulls
Fórmula 1. Una dècima i mitja separa Hamilton de Vettel en els entrenaments lliures del GP d’Àustria, en una volta meteòrica de poc més de 65 segons
Sembla el títol d’una pel·lícula, però és el nou rècord oficiós del Red Bull Ring. Seixanta-cinc segons. La combinació entre la reduïda corda del traçat –tot just 4,3 km– i una velocitat mitjana de 237 km/h –el circuit amb prou feines té set revolts dignes d’aquest nom– va fer possible que Lewis Hamilton tanqués la millor volta en la primera jornada d’entrenaments lliures del GP d’Àustria en un no res. Feia més de trenta anys que no es veia un gir tan efímer en un circuit de F-1, d’ençà que Keke Rosberg va fer la posició preferent a Silverstone, el 1985, en 1:05.591. Val a dir que aquell traçat mesurava 4,7 km –no tenia res a veure amb el de 5,9 on la setmana entrant es disputarà el GP d’Anglaterra–, així que la mitjana del pare del vigent campió mundial va ser de 260 km/h, només superada aquest segle a Monza, en dues ocasions.
Virolla dels Ferrari
De fet, els sis pilots dels tres equips capdavanters –Mercedes, Ferrari i Red Bull– van batre l’anterior millor temps establert en el bucòlic circuit de Spielberg, l’1:06.2 que Hamilton va marcar en la Q2 de l’any passat. El pilot anglès va ser el més ràpid en les dues sessions del dia, però en la segona Sebastian Vettel s’hi va acostar a tot just una dècima i mitja. El pilot de Ferrari perdia aquesta diferència en el primer sector, que inclou la delicada frenada del primer revolt. Allà, en la primera sessió, Vettel i el seu company, Kimi Räikkönen, van fer sengles virolles, patint d’un excés de sobreviratge. No van ser pas els únics, perquè els ensurts van sovintejar de cap a cap del grup (Verstappen va arribar a acaronar les barreres al matí, sense conseqüències).
Hamilton també va anar llarg un parell de cops en aquest feixuc indret, però el seu problema és un altre. Cinc hores després d’acabar la jornada, Mercedes va confirmar que havia hagut de substituir la caixa de canvis del seu W08 després de la cursa de Bakú i abans de completar el cicle de sis grans premis seguits que ha de fer aquest element, de manera que perdrà cinc llocs en la graella de sortida.
Un altre element que pot salpebrar les estratègies és la diferència entre els compostos de pneumàtics, més curta que no s’esperava. Hamilton va fer el millor temps absolut amb el Pirelli ultratou, és clar, però al matí havia fet 1:05.975 amb un joc usat de tous. I, entremig, 1:05.731 amb el supertou. Un efecte secundari de voltar en 65 segons, en un tancar i obrir d’ulls.
Notícies
Dimecres,8 maig 2024