Fórmula 1

Vermell és el color

Vettel domina el GP del Quebec en el 40è aniversari de la victòria de Gilles Villeneuve amb Ferrari en la primera edició de la cursa

El pilot alemany recupera el primer lloc en la general davant de Hamilton, només cinquè

L’escena va ser premonitòria. Una hora i mitja abans de la sortida del GP del Quebec, el campió del món de F-1 del 1997 Jacques Villeneuve va fer una volta amb el Ferrari 312 T3 que el seu pare havia pilotat per vèncer la primera edició de la cursa de Mont-real, el 1978. El circuit batejat en honor i perpètua memòria de Gilles Villeneuve batega amb un cor vermell d’aleshores ençà. Tal vegada Sebastian Vettel es mantenia aliè a aquests pensaments mentre esperava el moment de la sortida aturat pacientment a la posició preferent, però va tenir un record per a Gilles una horeta i mitja més tard, abans de pujar al podi com a guanyador: “Aquest lloc té molt de significat per a Ferrari.” No debades, la seva cavalcada cap a la victòria va ser oli en un llum per a la parròquia ferrarista del Quebec, encara que la bandera del país francòfon del Canadà sigui blava. El pilot alemany no només va guanyar en el 40è aniversari de la llegendària victòria de Gilles, sinó que un Ferrari va triomfar a Mont-real per primer cop des del 2004.

De retruc, Vettel recuperava el primer lloc de la general, superant Lewis Hamilton, només cinquè ahir, per tot just un puntet. Un marge més aviat minso, però tot un alleujament després de quatre curses sense guanyar i només un podi, a Mònaco.

Hamilton, alentit

Val a dir que la cavalcada va començar al ralentí, atès que la cursa es va haver de neutralitzar per la topada del pilot local Lance Stroll –no es pot tenir tot– amb Brendon Hartley, una circumstància que no haurà ajudat gens el pilot neozelandès, que no para de sentir noms de candidats a prendre-li el lloc a Toro Rosso.

En la represa, Vettel va tibar fins al moment de l’única aturada a boxs, que el Ferrari capdavanter i Valtteri Bottas, segon, van endarrerir fins més enllà de l’equador de la cursa. El pilot finlandès de Mercedes va encalçar tímidament Vettel quan faltaven vint voltes (de 70), però ho va esguerrar anant llarg en el segon revolt després de doblar Carlos Sainz. Vettel va ensumar la sang i va fer la millor volta de la cursa fins aleshores per ensorrar les esperances de Mercedes. Per acabar-ho d’adobar, Bottas va haver d’estalviar benzina en les últimes voltes, cosa que Max Verstappen, tercer des de la sortida, va aprofitar per empaitar-lo.

Els Red Bull de l’holandès i Daniel Ricciardo tenien l’estratègia compromesa pel fer d’arrencar amb el pneumàtic hipertou, cosa que va fer que haguessin d’anticipar l’aturada a boxs a les voltes 16 i 17. Sorprenentment, Hamilton es va aturar en el mateix gir que Max, tot i que calçava l’ultratou –més durador–, de manera que la seva primera tirada va ser la meitat de llarga que la de Vettel i Bottas amb el mateix compost. Una alarma amb la temperatura de la mecànica va ser el que va dur l’equip de l’estrella a comprometre la tàctica del pilot anglès.

Hamilton es va refer en la tirada final –tots amb el supertou, el compost més dur–, quan va atacar Ricciardo pel quart lloc. Però l’australià el va tenir a ratlla en les dues últimes voltes, que no van valer perquè la bandera de quadres es va mostrar abans d’hora per error. Més enrere, un desaparegut Kimi Räikkönen va ser l’últim pilot en la volta del líder, amb els Renault de Hülkenberg i Sainz ja doblats. Si Hamilton hagués superat Ricciardo per entrar quart hauria mantingut el primer lloc en la general. Però era el dia de Ferrari i tot havia de ser vermell.

LA DADA

50
victòries
acumula Vettel amb la d’ahir. En 205 curses, el seu percentatge és de gairebé el 25%.

PROTAGONISTES

Ha estat una bona cursa. Hem hagut de parar una mica aviat, però el nostre ritme amb el supertou era prou bo
Max Verstappen
[Vettel] era més ràpid tota l’estona. Al final, Verstappen m’ha empaitat perquè he hagut d’estalviar benzina
Valtteri Bottas
Encara falta molt i no penso en el títol, però el primer lloc en la general és un efecte secundari benvingut
Sebastian Vettel
1rSebastian Vettel (Ferrari)1h28:31.377
2nValtteri Bottas (Mercedes)a 7.376
3rMax Verstappen (Red-Bull-TAG)a 8.360
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG)a 20.892
Lewis Hamilton (Mercedes)a 21.559
Kimi Räikkönen (Ferrari)a 27.184
Nico Hülkenberg (Renault)a 1 volta
Carlos Sainz (Renault)a 1 volta
Esteban Ocon (Force India-Mercedes)a 1 volta
10èCharles Leclerc (Sauber-Ferrari)a 1 volta
11èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)a 1 volta
12èRomain Grosjean (Haas-Ferrari)a 1 volta
13èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)a 1 volta
14èSergio Pérez (Force India-Mercedes)a 1 volta
15èMarcus Ericsson (Sauber-Ferrari)a 2 voltes
16èStoffel Vandoorne (McLaren-Ren.)a 2 voltes
17èSerguei Sirotkin (Williams-Merc.)a 2 voltes
ret.Fernando Alonso (McLaren-Renault)volta 40
ret.Lance Stroll (Williams-Mercedes)volta 1
ret.Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda)volta 1
LÍDERS SUCCESSIUS
Vettel, volta 1 a 68
VOLTA RÀPIDA
M. Verstappen (1:13.864, a 212.547 km/h)v. 65
CAMPIONAT DE PILOTS
1rSebastian Vettel (Ferrari)121
2nLewis Hamilton (Mercedes)120
3rValtteri Bottas (Mercedes)86
4tDaniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer)84
Kimi Räikkönen (Ferrari)68
Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer)50
Fernando Alonso (McLaren-Renault)32
Nico Hülkenberg (Renault)32
Carlos Sainz (Renault)24
10èKevin Magnussen (Haas-Ferrari)19
11èPierre Gasly (Toro Rosso-Honda)18
12èSergio Pérez (Force India-Mercedes)17
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS
1rMercedes206
2nFerrari189
3rRed Bull-TAG Heuer134
4tRenault56
McLaren-Renault40
Force India-Mercedes28
Toro Rosso-Honda19
Haas-Ferrari19
Sauber-Ferrari12
PRÒXIMA CURSA
GP de França, 24 de juny

Per emmarcar

Leclerc va puntuar per tercer cop en les quatre últimes curses. Un altre senyal per a Ferrari del seu pilot júnior.

Per oblidar

Stroll havia acabat totes les curses del 2018, però en la de casa el quebequès va tenir un accident en el primer gir.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)