Més motor

MOTOR / GRAN PREMI DE CATALUNYA DE MOTOCICLISME

La piràmide té base

Quantitat i qualitat en els joves aspirants catalans a arribar al mundial

Marc Márquez podria convertir-se avui en el pilot més jove que encadena quatre victòries, però en qüestions de precocitat, no està sol. La piràmide de formació de pilots de velocitat està nodrida de talents molt i molt joves, cada cop més, fins al punt que s'han hagut d'imposar edats mínimes, 16 anys al mundial i 14 al campionat estatal. Per això, perquè tot just té 14 anys, una de les grans sorpreses de l'estatal d'aquest any, Àlex Rins –tercer en l'estatal de 125 cc, amb una victòria– no competeix en el GP. Maverick Viñales –segon en l'estatal, també amb una victòria– en té 15, Isaac Viñales (cinquè) n'ha fet 16, Johhny Rosell s'enfila als 17 i Eduard López –que també corre el GP amb una invitació– és l'únic que arriba als 18. I atenció al germà de Marc Márquez, Àlex, que amb 14 anys acabats de fer ja roda en els temps dels sis o set millors.

El vell axioma que associa joventut i immaduresa és inaplicable en aquest cas. Bàsicament, perquè aquesta generació de 15 a 17 anys ha debutat als 11 o 12 i ja té tres, quatre o cinc temporades a l'esquena. Deixant a banda les minimotos –per la seva llibertat de preparació–, la piràmide comença amb les copes promocionals de la federació catalana (Promo RACC 50 i Promo RACC 70), que tenen un èxit de participació notable, amb mig centenar de pilots. Fins aquí, contràriament al que pugui semblar, fer córrer els nens és assequible –no barat– per a una família de renda mitjana, perquè el cost mecànic és contingut, les motos són de sèrie, no s'admet preparació i les despeses logístiques estan reduïdes al mínim.

Aquest és l'autèntic planter en què es fixen els equips que participen en els campionats de Catalunya de les categories de base (Challenge 80 i Pre 125), amb uns 35 pilots, perfectament complementats en el Campionat Mediterrani de Velocitat (CMV). Per ser-hi ja cal una inversió més important i per això els equips filtren els pilots. En el cas del campionat estatal estem parlant de xifres de cinc dígits. Aquí, és clar que ja només hi arriben els millors

LA FORMACIÓ

1 PROMO RACC 50 i 70. Moto de sèrie, tal com surt de la botiga. Les 50 han de ser de 12 cavalls com a màxim. Les 70, de 17. Només es poden canviar manetes, estreps, pastilles de fre i l'amortidor posterior de les 70. Set reunions amb 14 curses a circuits catalans. 2 CAMPIONAT CATALÀ. Challenge 80 (21 cavalls i 70 kg, 7.000 euros de preu de compra i tot de sèrie) i Metrakit Pre 125 (moto única, es permet una petita preparació de suspensions). Sis curses a Catalunya. Amb la mateixa moto es pot completar el CMV amb dues curses més a Xest i Albacete. 3 CAMPIONAT ESTATAL Conegut com a CEV i obert a pilots de tot el món (38 inscrits a 125 cc, amb 10 passaports diferents). Motos de dos temps, canvi de més de sis marxes i pes mínim (pilot i moto) de 136 quilograms. Reglament tècnic homologable al del campionat del món amb molta llibertat de preparació però amb més restricció de materials. Set proves a cinc circuits.

Noies al poder

Són poques, però van traient el cap. En el Promo RACC 70, Noèlia Chaves ja s'ha classificat entre els deu primers (a la graella són uns 30), però el fenomen s'ha vist en el campionat de Catalunya. Sara Sánchez (de 12 anys i de Gironella) va guanyar la tercera prova de la categoria Challenge 80 al Circuit de Catalunya –en un final d'infart superant el valencià David Sanchis a poc del final– i ja és segona del campionat. En la mateixa categoria, amb 19 classificats, competeix Elisa Payet, que en la mateixa cursa va ser setena i que ja havia puntuat.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)