Més motor

MARC COMA

PILOT DE KTM AL DAKAR

“En un futur, espero poder fer el Dakar en cotxe”

Marc Coma no amaga el desig de poder competir en el Dakar amb quatre rodes, però de moment està centrat a assolir la quarta victòria en motos

El pilot d'Avià veu un Dakar “molt obert”, amb cinc o sis aspirants al triomf

Ara és el seu torn.
Amb el pas de Nani Roma als cotxes, el 2005, el Dakar va passar a ser cosa de Cyril Despres i Marc Coma (Avià, 7-10-1976). Companys a KTM, el francès resident a Andorra i el Berguedà es van repartir les victòries fins que l'any passat el català no hi va poder córrer i Despres va repetir triomf. Sempre fidel a KTM, enguany Coma busca la quarta victòria al Dakar del seu palmarès, en què també hi destaquen cinc títols mundials de raids.
L'ésser humà necessita reptes molt grans. En l'aspecte esportiu i de superació, el Dakar t'omple plenament

Ara fa tot just un any, Marc Coma va haver de renunciar a córrer el Dakar per una lesió a l'espatlla esquerra que s'havia fet dos mesos abans. “Les lesions formen part del joc, i són la part dura i fosca de l'esport”, explica. No va ser “una lesió greu, però sí difícil de curar”, però ara ja està “plenament recuperat”, i afronta l'onzè Dakar “amb un plus d'energia i motivació”.

Com valora la temporada que ha fet el 2013, malgrat no haver guanyat el mundial de raids?
Volíem tornar a estar com abans de la lesió, i crec que n'hem d'estar satisfets. A més, hem hagut de desenvolupar la moto nova al mateix temps que afrontàvem la competició, i això ha fet l'any encara més intens.
Ara que és a Yamaha, Cyril Despres seguirà sent el gran rival?
Bé, és l'actual guanyador, l'home a batre. Però hem de ser conscients que això ha canviat: Honda ha entrat d'una manera molt forta, els pilots joves estan pujant... La carrera serà molt oberta, amb cinc o sis pilots capaços d'estar allà.
Creu que Cyril Despres ha marxat de KTM per vostè?
No sé quins són els seus motius, i la veritat és que em preocupen poc. Per a mi, Cyril és un rival, sempre ho ha estat i sempre ho serà. Ara, els motius que l'han dut a fer aquest canvi, no els sé.
Abans ha mencionat l'Honda. Creu que és una moto per plantar cara a les KTM?
Pel poc que hem vist, crec que sí. Nosaltres hem hagut de fer una moto completament nova, perquè prevèiem que amb l'arribada de les altres marques hi hauria un salt tecnològic important, i així ha estat.
I com s'explica que un fabricant petit com KTM pugui dominar els raids d'aquesta manera, al davant de gegants com Honda i Yamaha?
KTM ha trobat el seu lloc en el mercat. I ja no és una fàbrica tan petita: també està guanyant mundials de Moto 3. KTM fa molts anys que fa les coses molt ben fetes i ara n'està recollint el premi, els èxits d'aquesta inversió feta en el passat.
Recentment, l'equip va rebre un cop dur amb la mort de Kurt Caselli. Suposo que li encantaria poder dedicar-li el triomf?
Sí, això del Kurt ha estat molt dur. A KTM, el Kurt era molt més que un pilot, tota la vida que era allà. Era un paio amb molt de carisma, molt estimat per tots.
El seu substitut, el seu nou company en el Dakar, serà Jordi Viladoms. Com estan repartits els papers entre vostès dos? No dic que ell hagi de ser el seu motxiller, però serà una mena d'escuder seu o sortirà a fer la seva cursa?
Després d'haver treballat junts en el passat i haver fet una molt bona feina, l'arribada del Jordi a l'equip és una bona notícia, malgrat les circumstàncies. En l'estructura d'equip de KTM no hi ha ordres d'equip, i cadascú podrà fer la seva cursa. És a dir, que ell no serà el meu motxiller.
I si vostè tingués algun problema, veu el Jordi capaç de lluitar per guanyar?
Està en un lloc on li poden donar les eines per guanyar. El Jordi és un pilot sòlid i amb prou força i experiència per aspirar a la victòria en el futur.
De tota manera, amb l'alternança que es dóna entre Cyril i vostè d'ençà que va guanyar Nani Roma, aquest any li tocaria a vostè, i doblement...
Sí, ara hauria de guanyar jo dos anys seguits! No, això es va donar en el passat, però aquesta regla ja està trencada i és simplement una anècdota.
En aquesta fase de la seva carrera, es planteja fer el salt als cotxes o ja és massa tard?
No, ja ho veurem. Hem d'anar a poc a poc, i pas a pas.
No em dóna un no rotund?
No, al contrari: espero que en un futur m'arribi l'oportunitat.
Amb tants alts i baixos, ja sap on rau la màgia del Dakar?
L'ésser humà necessita reptes molts grans, i el Dakar n'és un, almenys per a mi. És tota una vida de feina i de sacrificis. En l'aspecte esportiu i de superació, el Dakar t'omple plenament.
I aquesta màgia s'ha aconseguit mantenir a l'Amèrica del Sud?
La cursa a l'Amèrica del Sud s'ha consolidat i ha sorprès tothom. Però el progrés fa que l'aventura es vagi perdent una mica en tot, per desgràcia. Si poguéssim tornar a fer un Dakar a l'Àfrica, també hauria evolucionat de tal manera que l'aventura s'hauria reduït. Ara bé, no deixes d'estar al desert, no deixes d'anar sol en moto, no deixes d'orientar-te; és a dir, que d'aventura encara n'hi trobes.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)