Més motor

El Dakar fa bona fila

Marc Coma i Nani Roma encaren la segona setmana del Dakar en una posició immillorable per assolir la victòria

Els dos pilots catalans gairebé no han errat i s'han beneficiat de les relliscades dels rivals

Mai fins ara la possibilitat que dos pilots catalans guanyessin la mateixa edició del Dakar amb motos i cotxes no havia estat tan real un cop arribats a l'equador de la cursa. La classificació indica que tant Marc Coma com Nani Roma encapçalen cada categoria. Per davant encara queden set etapes i més de tres mil quilòmetres d'especials cronometrades que poden canviar-ho tot, i més si tenim en compte que els avantatges del berguedà i l'osonenc respecte dels segons classificats no arriben a l'hora.

Però fins ara la radiografia de la primera setmana marca una tendència ben clara. Tant Coma com Roma han fet una gestió de la cursa gairebé impecable. Sense errors. Mantenir-la fins a l'arribada a Valparaíso serà l'objectiu de tots dos en la setmana decisiva. L'eficiència dels dos pilots catalans ha coincidit, a més, amb les errades d'alguns dels seus principals adversaris.

Marc Coma, per exemple, s'ha tret de sobre el seu sempitern enemic, Cyril Desprès, cinc cops vencedor en motos. Al pilot andorrà li va caure dijous una sanció d'una hora per haver-se saltat un punt de pas i ja acumula un desavantatge de més de dues hores. Més rivals perillosos han quedat en fora de joc: Chaleco López, per abandonament, i David Casteu, també amb un retard de més de dues hores. El pilot d'Avià haurà de marcar de prop Joan Barreda a partir d'avui. El castellonenc, amb 42 minuts més que el català, ja va tenir una inici de cursa excel·lent i continua demostrant la seva solvència.

Si bé la sensació és que Coma, amb Desprès descartat per a la victòria, té mig Dakar al sac, en el cas de Nani Roma les coses no són tan clares. No pas perquè no hagin caigut com mosques alguns dels seus rivals – Carlos Sainz i Nasser Al-Attiyah ja pràcticament no hi tenen res a pelar–, sinó perquè Stéphane Peterhansel continua a l'aguait des d'una còmoda tercera posició, amb mitja hora de retard respecte de Nani. El de Folgueroles haurà de dirimir les diferències amb l'autèntic rei de la prova, un pilot que acumula onze victòries en cotxes i motos i que sap minimitzar com ningú les conseqüències en l'adversitat. I sense oblidar Orlando Terranova, que és el segon classificat.

El Dakar més dur

Les valoracions de la cursa després de la primera setmana són clares. Tothom hi coincideix. L'actual és l'edició més dura del Dakar des del seu trasllat de l'Àfrica a l'Amèrica del Sud. La demostració: gairebé 200 vehicles ja han abandonat la prova en només sis etapes. La sensació era que els dos últims anys el recorregut havia estat massa fàcil –tot el que ho pot ser una prova d'aquestes característiques–, de manera que l'organització ha mogut fitxa. “Arribem cada dia a les quatre o les cinc de la tarda i sortim a les quatre de la matinada. Són moltes hores sobre la moto i treballant el físic. Això desgasta molt”, explicava ahir Joan Barreda, que assegura que als organitzadors la cursa “se'ls ha escapat de les mans.” I si amb el recorregut no n'hi havia prou, les temperatures extremes –les deshidratacions han estat a l'ordre del dia– han convertit la prova en un suplici. “A l'Àfrica no arribàvem mai als 50 graus. És molt dur. La gent no pot. En la cinquena etapa ens afogàvem dins del cotxe”, explicava Nani Roma. I això que la prova encara ha de creuar el desert d'Atacama, una de les zones tradicionalment més dures en les edicions sud-americans del Dakar. Aquest fet, però, no fa més que donar valor afegit als lideratges de Marc Coma i Nani Roma.

631
quilòmetres
tindrà l'especial més llarga d'aquesta edició, que es disputarà dimecres entre Iquique i Antofagasta.
15
equips
amb pilots o copilots catalans continuen endavant en el Dakar: 7 en motos, 4 en cotxes i 4 en camions.
50
graus
va ser la temperatura màxima assolida en la cinquena etapa. Mai, en les edicions africanes, havia fet tanta calor.
192
vehicles participants
han abandonat en les primeres sis etapes del Dakar: 89 motos, 66 cotxes, 21 quads i 16 camions.
Ja no tenim cap opció, però provarem de firmar bones etapes i fer un bon resultat
Carlos Sainz
No podem baixar la guàrdia. Ens esperen especials molt llargues i les dunes de Copiapó
Giniel de Villiers
La diferència no significa res. Hem de continuar concentrats fent el nostre treball
Marc Coma
Un segon lloc no val res, només em val el triomf, així que atacarem, tot i saber que ens exposem a cometre errors
Stéphane Peterhansel
La cursa continua oberta. Els últims dies les diferències variaven molt. Un dia guanyaves vint minuts i el següent en perdies vint
És cert que a la moto li falta un xic de maduresa i que el Dakar és força extrem però cal conviure amb això
Cyril Desprès
Motos. General
1r Marc Coma (KTM)
23h08:00
2n Joan Barreda (Honda)
a 42:17
3r Alain Duclos (Sherco)
a 1h00:58
4t Jordi Viladoms (KTM)
a 1h08:09
5è Jeremías Israel (Speedbrain)
a 1h33:28
6è Olivier Pain (Yamaha)
a 1h43:08
7è Kuba Przygonski (KTM)
a 1h49:59
8è Hélder Rodrigues (Honda)
a 2h01:24
9è David Casteu (KTM)
a 2h12:05
10è Daniel Gouet (Honda)
a 2h17:26
11è Cyril Despres (Yamaha)
a 2h24:41
12è Stefan Svitko (KTM)
a 2h36:44
13è Michael Metge (Yamaha)
a 3h16:37
14è Riaan van Niekerk (KTM)
a 3h23:07
15è Ivan Jakes (KTM)
a 3h24:04
20a Laia Sanz (Honda)
a 4h26:06
27è Marc Guasch (Gas Gas)
a 6h15:12
33è Joan Pedrero (Sherco)
a 7h21:39
35è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 7h29:29
83è Ignasi Chivite (Yamaha)
a 32h35:06
Cotxes. General
1r Roma-Perin (Mini)
22h11:28
2n Terranova-Fiuza (Mini)
a 30:30
3r Peterhansel-Cottret (Mini)
a 33:23
4t De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota)
a 40:54
5è Al-Attiyah-Cruz (Mini)
a 1h22:35
6è Sainz-Gottschalk (SMG)
a 1h59:38
7è Dabrowski-Czachor (Toyota)
a 1h59:39
8è Holowczyc-Zhiltsov (Mini)
a 2h28:57
9è Malysz-Marton (Toyota)
a 2h43:13
10è Lavieille-Garcin (Great Wall Haval)
a 2h48:15
11è Villagra-Pérez Companc (Mini)
a 2h48:59
12è Thomasse-Larroque (Buggy)
a 3h21:08
13è Rakhimbayev-Demyanenko (Toyota)
a 3h22:41
14è Garafulic-Picard (Mini)
a 3h23:41
15è Spinelli-Haddad (Mitsubishi)
a 3h37:33
16è Kaczmarski-Palmeiro (Mini)
a 3h47:35
17è Van Lloon-Rosegaar (Ford)
a 4h45:21
37è Llovera-Debron (Bugui MD)
a 10h46:24
48è Foj-Santamaría (Toyota)
a 13h29:22
Camions. General
1r De Rooy-Colsoul-Rodewald (Iveco))
23h14:27
2n Karginov-Mokeev-Deviatkin (Kamaz)
a 29:05
3r Nikolaev-Iakolev (Kamaz)
a 1h07:42
4t Sotnikov-Mizyukaev-Aferin (Kamaz)
a 1h22:35
5è Stacey-Ruf-Der Kinderen (Iveco)
a 1h34:44
6è Loprais-Bruynkens-Pustejovsky (Tatra)
a 1h39:53
Vila-Colomé-Van Eerd (Iveco)
a 1h51:34
8è Van Vliet-Pronk-Klein (Man)
a 1h57:58
9è Kuipers-Torrallardona-Van der Vaet (Man)
a 2h16:05
10è Xibalov-Amatitx-Khisamiev (Kamaz)
a 2h36:35
12è Adua-Marcó-Torres (Iveco)
a 4h30:05
23è Juvanteny-González-Criado (Man)
a 9h12:00
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)