Més motor

L'any de les grans conquestes

El 2014 comença amb el primer doblet català al Dakar, amb Nani Roma i Marc Coma

Peterhansel fa visible la seva obediència a l'equip i respecta la victòria de Nani

Marc Coma entra en la llegenda del Dakar, amb quatre triomfs

Ahir feia just deu anys que Nani Roma va guanyar el Dakar amb moto
Per a Marc Coma és el quart títol, després dels del 2006, 2009 i 2011

Nani Roma (Folgueroles, 1972) va esdevenir ahir el tercer pilot que guanya el Dakar amb moto –el 18 de gener del 2004, ahir feia exactament un any– i amb cotxe. Abans només ho havien aconseguit Stéphane Peterhansel ( sis amb moto i cinc amb cotxe) i Hubert Auriol (2 amb moto i un amb cotxe). I Marc Coma (Avià, 1976), que feia dies que ho tenia tot fet, va rubricar la seva quarta victòria, una fita que el situa entre els escollits, darrere de Peterhansel (11), Cyril Neveu i Cyril Desprès (5). Si el 2013 va acabar amb l'èxtasi del triplet català al mundial de motociclisme, el 2014 comença amb els millors pronòstics i amb un doblet per a la història, el primer en 35 anys del Dakar.

Perquè Roma i Coma no són els precursors, sinó els hereus d'una llarga tradició, d'un magnetisme incontenible que ha exercit la cursa sobre els pilots catalans. Són els continuadors dels heroics Porcar i Maimí, dels emprenedors germans Servià, dels professionals Mas i Arcarons, i de tants altres que, com els esmentats, ho han intentat i, en molts casos, se n'han sortit amb brillantor. Però cap no havia estat en el moment adequat i en el lloc oportú per guanyar. Això només ho han aconseguit Nani Roma (2004 i 2014) i Marc Coma (2006, 2009, 2011 i 2014). I tenen corda per estona i, segons s'ha pogut veure els últims anys, relleu generacional.

Al final obeeix

Roma estava més que tip de Peterhansel. Tots dos dormien a la mateixa autocaravana i, ahir, van esmorzar junts: professionalitat absoluta, però molts recels des que monsieur Dakar va obrir la guerra de nervis dimarts passat: “A dins del Mini 304 hi ha d'haver nervis, perquè quan veus que et retallen l'avantatge cada dia, l'estrès arriba sense remei.” Després que Sven Quandt reclamés la fi de les hostilitats i que conservessin les posicions, el francès va intentar devaluar el triomf del català recordant que ell té 11 victòries i tractant Roma de lent. “Jo no puc passar les dunes marxa enrere”, va arribar a dir divendres, després d'haver-se situat novament líder.

Però ahir va obeir. Però, això sí, es va fer veure. En el primer control de pas ja havia cedit 32 segons i el lideratge (per 6); en el segon, Nani era líder per 1:11; en el tercer per 2:23, i en el quart per 2:28. Però, a la meta, la diferència en l'etapa va ser de 6:04 i, a la general, de 5:38. Peterhansel s'havia aturat a 24 km del final i havia esperat Nani Roma i Nasser Al-Attiyah per arribar plegats i fer evident que havia aixecat el peu.

Un tràmit interminable

Des de dijous, a Marc Coma el Dakar se li ha fet etern. Tenir gairebé dues hores d'avantatge sobre el segon i patir per cada sot, cada duna, cada soroll sense importància és una sola cosa. Així va discórrer el desenllaç del quart triomf de Coma al Dakar: triomf majestuós, sòlid com pocs, sense especular mai. Amb tan sols dues victòries d'etapa, va controlar la cursa amb autoritat i va replicar l'endemà cada tibada dels rivals. El pitjor parcial de Coma aquesta edició (excepte el d'ahir) va ser dimecres passat quan, amb prop d'una hora d'avantatge sobre Joan Barreda, li va cedir onze minuts. Barreda ha estat el seu gran rival –ha guanyat cinc etapes, més que ningú– i Honda és un gegant amb recursos il·limitats. Però que ningú enterri Cyril Desprès (3 etapes guanyades) per al 2015.

Motos. 13a etapa
1r Joan Barreda (Honda)
1h59:44
2n Olivier Pain (Yamaha)
a 0:40
3r Helder Rodriges (Honda)
a 1:23
4t Joan Pedrero (Sherco)
a 1:35
5è Cyril Desprès (Yamaha)
2:30
Jordi Viladoms (KTM)
a 3:31
7è Michael Metge (Yamaha)
a 4:08
8è Daniel Gouet (Honda)
a 4:17
16a Laia Sanz (Honda)
a 9:15
18è Marc Coma (KTM)
a 10:53
23è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 12:45
28è Marc Guasch (Gas Gas)
a 14:04
63è Ignasi Chivite (Yamaha)
a 33:03
76è David Batalla (Gas Gas)
a 49:33
Motos. General
1r Marc Coma (KTM)
54h50:53
2n Jordi Viladoms (KTM)
a 1h52:27
3r Olivier Pain (Yamaha)
a 2h00:03
4t Cyril Desprès (Yamaha)
a 2h05:38
5è Helder Rodriges (Honda)
a 2h11:09
6è Kuba Przygonski (KTM)
a 2h31:46
7è Joan Barreda (Honda)
a 2h54:01
8è Daniel Gouet (Honda)
a 3h10:34
9è Stefan Svikto (KTM)
a 3h50:10
10è David Casteu (KTM)
a 3h58:08
16a Laia Sanz (Honda)
a 8h03:02
21è Joan Pedrero (Sherco)
a 9h19:19
25è Marc Guasch (Gas Gas)
a 10h46:19
36è Dani Oliveras (Gas Gas)
a 14h44:21
72è David Batalla (Gas Gas)
a 36h53:39
77è Ignasi Chivite (Yamaha)
a 53h52:47
Cotxes. 13a etapa
1r De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota)
1h57:07
2n Holowczyc-Zhiltsov (Mini)
a 0:23
3r Vasiliev-Ievtiekhov (Mini)
a 0:41
4t Roma-Perin (Mini)
a 1:40
5è Terranova-Fiuza (Mini)
a 1:53
6è Lavieille-Garcin (Great Wall Haval)
a 2:57
7è Villagra-Pérez Companc (Mini)
a 3:09
8è Kaczmarski-Palmeiro (Mini)
a 4:45
9è Al-Attiyah-Cruz (Mini)
a 4:51
10è Garafulic-Picard (Mini)
a 6:59
13è Peterhansel-Cottret (Mini)
a 7:44
61è Foj-Santamaría (Toyota)
a 1h27:20
Cotxes. General
1r Roma-Perin (Mini)
50h44:58
2n Peterhansel-Cottret (Mini)
a 5:38
3r Al-Attiyah-Cruz (Mini)
a 56:52
4t De Villiers-Von Zitzewitz (Toyota)
a 1h19:07
5è Terranova-Fiuza (Mini)
a 1h27:44
6è Holowczyc-Zhiltsov (Mini)
a 3h55:42
7è Dabrowski-Czachor (Toyota)
a 5h34:25
8è Lavieille-Garcin (Great Wall Haval)
a 5h35:50
9è Kacmarski-Palmeiro (Mini)
a 6h58:12
10è Vasiliev-Ievtekhov (Mini)
a 6h59:34
34è Foj-Santamaría (Toyota)
a 28h15:22
Camions. 13a etapa
1r Loprais-Bruynkens-Pustejovsky (Tatra)
2h17:37
2n DeRooy-Colsoul-Rodewald (Iveco)
a 2:05
3r Nikolaev-Iakolev-Ribakov (Kamaz)
a2:53
5è Adua-Marcó-Torres (Iveco)
a 4:25
7è Karginov-Mokeev-Deviatkin (Kamaz)
a 6:39
Vila-Colomé-VanEerd (Iveco)
a 9:04
16è Kuipers-Torrallardona-Van Vaet (Man)
a 12:57
34è Juvanteny-González-Criado (Man)
a 30:47
Camions. General
1r Karginov-Mokeev-Deviatkin (Kamaz)
55h00:28
2n De Rooy-Colsoul-Rodewald (Iveco)
a3:11
3r Nikolaev-Iakolev (Kamaz)
a1h34:52
4t Sotnikov-Mizyukaev-Aferin (Kamaz)
a3h22:10
8è Kuipers-Torrallardona-VanVaet (Man)
a6h31:08
10è Vila-Colomé-VanEerd (Iveco)
a 7h53:35
22è Adua-Marcó-Torres (Iveco)
a22h18:58
33è Juvanteny-González-Criado (Man)
a 33h03:04
Quads. 13a etapa
1r Ignacio Casale (Yamaha)
2h11:37
2n Sebastián Husseini (Honda)
a 0:54
3r Rafal Sonik (Yamaha)
a 3:07
Quads. General
1r Ignacio Casale (Yamaha)
68h28:04
2n Rafal Sonik (Yamaha)
a 1h26:49
3r Sebastián Husseini (Honda)
a 5h40:24

Per emmarcar

· L'autoritat de Marc Coma. No s'ha afanyat a córrer des del primer dia, conscient que a l'inici el Dakar només es perd.

· La cursa de Laia Sanz, que ha demostrat que té la projecció per aspirar al màxim.

· La rivalitat entre KTM, Honda, Yamaha i Sherco, tot i que han acabat guanyant els de sempre.

Per oblidar

· La imatge que han deixat les ordres de Sven Quandt i com les ha gestionat Peterhansel, enverinant l'ambient.

· La guerra dialèctica que va encetar Peterhansel dilluns per posar nerviós Roma.

· L'excés de calor, que va provocar incendis insòlits i abandonaments per cops de calor entre les motos.

Jordi Viladoms, un primer podi que no es podia ni imaginar

Fa justament dos mesos Jordi Viladoms (Igualada, 1980) estava desenvolupant la Gas Gas EC 450. Per a la marca catalana, tenir un pilot d'aquest nivell era un luxe. Però a Viladoms, acostumat al primer nivell –havia estat company de Marc Coma a KTM–, això l'obligava a fer un replantejament en clau més modesta. La desgràcia de la mort de Kurt Caselli (el substitut de Marc Coma al Dakar 2013) li va obrir de nou les portes de KTM com a escuder de Coma. El retrobament no ha pogut acabar millor, amb un doblet en el podi de Valparaíso. L'igualadí –en la imatge amb el seu pare Àngel, president de la federació espanyola de motociclisme– va començar prudent, i en la quarta etapa va perdre mitja hora per un problema de lubricació. Un cop resolt, va fer algunes etapes molt brillants i tenia en el punt de mira el tercer lloc d'Alain Duclos quan la Sherco es va avariar. Ja en el podi, va sembrar en la segona etapa marató i va recollir abans-d'ahir, quan Joan Barreda va comprovar que la mecànica l'havia abandonat. El seu millor resultat fins ahir era el quart lloc del 2012.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)