Motociclisme

Factors externs que limiten

El primer dia d'entrenaments acaba amb els pilots molt pendents de la pista, amb molt poca adherència a altes temperatures, un asfalt castigat i uns pianos massa alts

Aleix Espargaró acaba la jornada amb un temps magnífic assolit amb el pneumàtic extratou

Un primer dia complicat, el d'ahir a Montmeló. En general, pocs pilots contents i moltes incògnites per resoldre.

Un dels més crítics va ser Valentino Rossi, assenyalant directament l'estat de l'asfalt, amb bonys i un quitrà que, va dir, potser ha arribat al seu límit –i pensant aquí en un reasfaltatge–. Ja l'any passat, a la cursa, les altes temperatures van fer molt complicada la conducció, i ahir, en la segona sessió, amb un asfalt a 52 graus, les coses van anar més o menys igual. Ho deia Dani Pedrosa: “Quan fa aquesta calor tan forta, la pista patina molt.” I també Jorge Lorenzo: “A la tarda la pista tenia una temperatura molt més alta i hi havia poca adherència.” I Rossi no els desmentia. “Amb les altes temperatures els pneumàtics pateixen molt.”

Es pot anar ràpid

A tot això, Marc Márquez centrava el seu discurs en la configuració de la seva moto. A diferència de la resta, ell va passar-ho malament en la primera sessió. “Malgrat que la pista estava millor per fer bons temps, he patit, al matí. Hem començat amb la moto de Mugello però, no sé gaire per què, no anava prou còmode. Per contra, després hem fet canvis i he anat millor.” I va ser així, millorant quasi mig segon el seu millor temps. Una altra diferència del líder del mundial respecte a la resta és que ell no va provar –avui tenia previst fer-ho– els nous discos de fre, més grans. Pedrosa, que sí que els va testar, explicava: “Frenen més, però cal ser més curós a l'hora de tocar-los.” La novetat,
deia Márquez, ha d'ajudar a frenar més tard, perquè “al ser més grans et permeten frenar en menys temps”.

Quant a la qualificació d'avui, Márquez afirmava: “Ni jo ni el Dani hem muntat el tou, però sembla que amb l'extratou de les Ducati i l'Aleix, es va molt ràpid. Per tant, haurem de treballar, però penso que podrem fer-ho bé.” Com Rossi, Pedrosa sofreix, amb el nou canvi de format en la qualificació. I sap que ha de millorar-ho: “A mi no m'agrada, però és normal perquè no ho acabo de fer bé. Necessites un espai prudencial entre els pilots per fer el teu temps, i a vegades costa molt trobar-lo.”

Les Yamaha rutllen

Si bé Stefan Bradl va acabar davant de Márquez, la taula de temps d'ahir reafirma el que tothom coincideix, i és que Montmeló és un traçat fet a mida per a les Yamaha. Aleix Espargaró, amb la goma extratova, va signar la millor volta, però especialment remarcable va ser la sessió tant de Bradley Smith com de Pol Espargaró, primer i cinquè a la tarda, en condicions complicades.

Unes condicions, tanmateix, que potser no tinguin res a veure amb demà perquè, segons les previsions que hi havia ahir, hi ha un 50% de possibilitats que plogui, justament, entre les dues i les tres de la tarda.

No ha estat un dia fàcil, però estic content perquè hem trobat el punt de la moto que em permetrà anar còmode
Continuem amb molts problemes en el control de tracció i, la veritat, ho hem de solucionar
Aleix Espargaró
Moto GP
1r. A. Espargaró (Yamaha)
1:41.672
2n. Bradley Smith (Yamaha)
a 0.451
3r. Stefan Bradl (Honda)
a 0.458
4t. Marc Márquez (Honda)
a 0.602
5è. Jorge Lorenzo (Yamaha)
a 0.610
6è. Andrea Iannone (Ducati)
a 0.739
7è. Valentino Rossi (Yamaha)
a 0.751
8è. Pol Espargaró (Yamaha)
a 0.936
9è. Dani Pedrosa (Honda)
a 0.992
10è. A. Dovizioso (Ducati)
a 1.140
11è. Álvaro Bautista (Honda)
a 1.161
12è. Y. Hernández (Ducati)
a 1.188
Moto 2
1r. Tito Rabat (Kalex)
1:46.955
2n. Jonas Folger (Kalex)
a 0.746
3r. Sam Lowes (Speed Up)
a 0.953
4t. Mack Viñales (Kalex)
a 1.041
5è. Sandro Cortese (Kalex)
a 1.057
6è. T. Nakagami (Kalex)
a 1.094
7è. Luis Salom (Kalex)
a 1.191
8è. Mattia Pasini (Kalex)
a 1.291
9è. Mika Kallio (Kalex)
a 1.265
14è. Jordi Torres (Suter)
a 1.408
20è. Ricky Cardús (Tech 3)
a 1.669
21è. Àxel Pons (Kalex)
a 1.768
Moto 3
1r. Niklas Ajo (Husqvarna)
1:51.930
2n. Jack Miller (KTM)
a 0.014
3r. Isaac Viñales (KTM)
a 0.015
4t. Romano Fenati (KTM)
a 0.022
5è. Niccolò Antonelli (KTM)
a 0.247
6è. Àlex Márquez (Honda)
a 0.406
7è. Enea Bastianini (KTM)
a 0.412
8è. Àlex Rins (Honda)
a 0.429
9è. Efrén Vázquez (Honda)
a 0.482
10è. Brad Binder (Mahindra)
a 0.493
11è. Jakub Kornfeil (KTM)
a 0.620
12è. M. Oliveira (Mahindra)
a 0.631
Fa temps que no plou, i seria una pena per als aficionats. I molt complicat, perquè aquí, sobre mullat, patina molt
Marc Márquez
Al matí havia anat molt bé i no esperava gaires problemes a la tarda, però ha estat tot el contrari
Jorge Lorenzo
En general m'he sentit bé, del braç. Veurem com evoluciona amb tandes llargues
Dani Pedrosa
Haver millorat tant, tot i les condicions, en la segona sessió, em fa sentir molt confiat
Pol Espargaró

Aleix, una gran volta però amb problemes

“Al matí hem aconseguit fer una bona volta, amb la pista amb prou adherència. Però a la tarda patinava molt, i el control de tracció m'ha causat els problemes de les últimes curses. Espero que demà [avui] podrem millorar.” Tot i acabar la primera jornada al capdavant de la taula de temps, Aleix Espargaró no feia bona cara. Pot anar ràpid a una volta i amb el pneumàtic extratou de què disposen les motos Open –atents avui a la qualificació–, però a tandes llargues de voltes, les coses fan una altra cara. “Hem canviat tota la part del tren davanter per intentar millorar l'entrada al revolt, però no ens ha funcionat. Estic segur que tornant enrere millorarem, però el problema amb el control de tracció el continuarem tenint. I ho hem de solucionar.” Un problema que tant a Le Mans com a Mugello va fer-lo passar per una “odissea.” En totes dues curses, no va passar del novè lloc, quan a Jerez, per exemple, va poder lluitar pel cinquè amb Dovizioso.

El problema dels pianos, massa alts

Ja ho va dir en la roda de premsa de dijous Marc Márquez. I ahir va tornar a parlar-ne. Els pianos de Montmeló són molt alts, massa en comparació amb el que és habitual i generalitzat a la resta de circuits. I això molesta: “Ens fa canviar l'estil de pilotatge.” Bàsicament, passant pels revolts els pilots han d'encongir-se, adoptant una posició incòmoda, molt allunyada de l'habitual. Dani Pedrosa també s'hi referia, minuts més tard. “En general, qui més qui menys, ho pateix
tothom, vagis molt o poc penjat. Molesta molt perquè no pots treure el braç i la cama com ho fas normalment. Segurament aquest és el circuit on més ho patim.” Malgrat que Márquez no es va cansar de dir que afecta tots els pilots i que, ara per ara, no s'hi pot fer res, sí que va explicar que demanaria que, en properes edicions, es rebaixessin. “Si canviessin els pianos canviaria el circuit. Com està ara et limita, i et fa canviar l'estil de pilotatge”, deia el pilot de Cervera.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)