Més motor

Les arrels del planter

El llarg camí del somni

Les possibilitats perquè un nen s'iniciï en el motociclisme són diverses i adaptades pràcticament a qualsevol edat, a partir dels cinc anys

Marc Alcoba (Copa Honda CBR 250), Xavi Artigas (PromoRACC 70), Àlex Millan (PromoRACC 50) i Marco Morelli (campionat de Castella i Lleó i PromoRACC 50) són alguns dels molts noms que cal seguir

La copa Honda CBR 250Rés una bona manera
de preparar-se per als campionats de Moto 3 amb un cost encara assumible

Si tens sis anys o més, no vols saber res de Messi i tens al capçal del llit un pòster firmat per Marc Márquez, et convé continuar llegint. Ja deus saber que el mundial és el cim i el CEV –a partir d'ara amb títols de rang mundial i europeu–, la plataforma de llançament. Però per arribar a aquest nivell, o tens un talent descomunal i al teu pare li sobren els diners, o et toca passar per les categories de promoció. I encara que siguis boníssim, et convé igualment mesurar el teu talent, la teva capacitat d'aprendre i de competir amb els de la teva edat. Aquí trobaràs exemples de quatre pilots catalans que han guanyat les seves categories aquest 2014. Són camins diferents, però tots vàlids per continuar alimentant els somnis. Perquè, a la teva edat, somniar és el que toca.

En funció de l'edat, alçada, pes i experiència, hi ha una dotzena d'oportunitats en campionats de promoció abans d'arribar al CEV. Una d'aquestes és la copa Honda CBR 250R, instaurada l'any 2013 i que es disputa en el Campionat Mediterrani de Velocitat (CMV). L'ebrenc Marc Alcoba (Alcanar, 2000) va guanyar el títol l'any passat i aquesta temporada ha revalidat el guardó arrasant la competència (280 punts per 202 del segon). Ja ha provat una Moto 3 del CEV, categoria en la qual, per edat, ja pot competir. És una copa econòmica. La moto amb l'equip de competició instal·lat –que la fa passar dels 21 cavalls als 27.5– i tot el material necessari val 7.000 euros (s'hi han d'afegir les despeses de cada cursa) i s'hi admeten pilots a partir dels 12 anys i fins als 23. Dos dels rivals d'Alcoba, Marc Miralles i Óscar Gutiérrez, ja han debutat internacionalment, cosa que Alcoba no ha pogut fer per edat.

La tradició de la PromoRACC

A Catalunya, la manera més segura d'iniciar-se és disputant la PromoRACC, en les tres variants de minimotos (de 5 a 10 anys), 50 cc (de 7 a 10 anys) i 70 cc (de 9 a 13 anys). Són la via d'entrada a les copes monomarca, com ara l'esmentada Honda CBR 250R i la Challenge Rieju RS3. La moto de la PromoRACC està dotada de canvi de marxes i les curses es disputen en circuits reduïts, on és més fàcil trobar situacions de cos a cos que formen part de l'aprenentatge dels més menuts. Els germans Márquez, Maverick Viñales, Àlex Rins... han passat per aquests campionats –amb denominacions diferents– abans de fer el salt al CEV. El campió 2014 de la PromoRACC 70 és Xavi Artigas (Corbera de Llobregat, 2004), que ha compaginat amb el trofeu FCM de Supermotard 65 cc, que també ha guanyat. El seu destí és la copa d'Espanya de velocitat, probablement amb l'equip gironí ETG Racing, que dirigeix Toni Elias pare, però no deixarà el Supermotard ni el dirt track. De fet, ja va disputar la categoria júnior de l'últim Superprestigi (segon en la segona mànega). Artigas va ser campió català de minimotos el 2010 (als 6 anys) i ha passat dues temporades per la PromoRACC 50 i dues més per la categoria 70.

Àlex Millan (Alella, 2004) ha guanyat la PromoRACC 50 en el seu segon any amb aquestes motos i el tercer en competició. Acaba de fer 10 anys i aquest 2015 passarà a la categoria PromoRACC 1 70 cc.

Encara més jove és Marco Morelli (Terrassa, 2007), que ha repartit aquest any entre el campionat de Castella i Lleó de miniGP 50 cc (ja amb canvi de marxes) i, a partir del moment que va fer set anys, la PromoRACC 50. El campionat de Castella el va acabar en segon lloc –tot i la diferència d'edat amb els altres 17 pilots– i en la PromoRACC ha obtingut dues victòries, un tercer lloc i un cinquè en les quatre reunions que ha disputat. L'any vinent tindrà molts ulls seguint-lo en la PromoRACC 50, ja que és un dels casos de precocitat que crida més l'atenció dels últims anys. Amb tres anys va pujar a la seva primera moto i amb quatre ja va disputar –i guanyar– un campionat social de minimotos en l'àmbit de l'Estat.

No són ni els únics pilots ni les úniques fórmules de promoció, però sí quatre exemples que il·lustren que la piràmide de formació del motociclisme català continua preparada per fer aflorar el talent.

5
anys
és l'edat mínima per disputar la PromoRACC 3, amb minimotos.
8
victòries
i 3 segons llocs ha obtingut Marc Alcoba en les 14 curses de la copa Honda CBR 250R.
54
pilots
han disputat alguna cursa de la PromoRACC 2014.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)