Ral·lis

NIL SOLANS

PILOT DE WRC2

“Amb potència pots exigir al cotxe com vols conduir”

“La meva manera de conduir sempre ha estat de cotxe potent, i 4x4 també”

“Si poguéssim estar entre els cinc primers en el Catalunya, jo ja estaria content, i si poguéssim fer un podi seria l'hòstia”

El pilot del milió.
Un vídeo de Nil Solans traçant una paella del Tour de Còrsega acumula més d'un milió de visites a les xarxes socials (també es pot veure al seu web, nilsolans.com). Una reacció que l'ha sorprès, perquè ni ell ni el seu copilot en van ser conscients. “És el meu estil de conducció; jo vaig còmode així”, diu. “Ara, des de fora sí que es veu una mica aparatós!”, reconeix. El vídeo el va fer el seu germà Jan, de 17 anys, que l'any que ve debutarà en els ral·lis amb un Peugeot R2.
Anar amb l'equip ACSM m'ha ofert una oportunitat única: córrer amb un cotxe R5 dins de la categoria WRC2

Nil Solans i el seu copilot, Miki Ibáñez, tenen tots els números per ser el millor equip català a la meta del ral·li RACC Catalunya-Costa Daurada, diumenge a Salou. El pilot de Matadepera, de 23 anys, disputa enguany el segon curs complet dins del WRC, per bé que el va començar al volant d'un petit Ford Fiesta R2 de promoció i l'acabarà pilotant un espectacular Peugeot 208 T16 R5 de la categoria de plata del mundial, WRC2.

Ja ha fet dos ral·lis del mundial, Alemanya i Còrsega, amb el Peugeot R5. Quin balanç en fa?
Aquestes dues participacions van ser principalment per fer quilòmetres i aprendre al màxim, com un entrenament de cara a l'any que ve. Hem fets dos setens llocs, que són bons resultats. En el Catalunya hem de mirar de córrer més i aprofitar bé la terra, que és on tenim més possibilitats.
Li ha costat l'adaptació a un cotxe força més potent que el que havia dut fins ara al WRC?
No. El que tenia de bo el Fiesta R2 era el xassís. El xassís és molt àgil, té un pas per revolt molt bo, similar a l'R5, però la potència d'aquest és superior, és clar, i a més és 4x4. Per sort, abans jo ja havia portat un Skoda S2000, l'anterior Mini del Nani Roma i també he fet ral·lis amb un Mitsubishi R4. Realment ja estava acostumat a la potència, no és això el que m'ha sorprès més. El que m'ha sorprès més és el pas per revolt i la frenada dels R5. Però crec que ens hi hem adaptat bé.
És a dir, per a Nil Solans, com més cavalls, millor.
La meva manera de conduir sempre ha estat de cotxe potent, i 4x4 també. Quan un cotxe és petit i té poc motor et demana ell a tu com conduir-lo. Quan tens potència i recursos, tu pots exigir al cotxe com vols conduir i com vols fer les coses. La meva conducció és més d'aquest estil, 4x4 i amb més potència.
Com va fer el pas del trofeu Fiesta a la categoria WRC2?
La primera idea era fer la copa Fiesta, i vam començar prou bé, amb un tercer lloc a Portugal. A Polònia vam tenir un problema: se'ns van rebentar dues rodes i vam perdre uns minuts molt valuosos. Això ens va perjudicar en el resultat, tot i que vam fer quatre escratxs. Llavors va sortir l'oportunitat amb ACSM i l'R5. És la millor sortida que vam poder tenir, perquè és una oportunitat que podria ser única: anar amb un R5 dins del WRC2. En la copa Fiesta no sabíem quina continuïtat tindríem l'any que ve, i en aquest projecte, si ho fèiem bé, sí que podríem seguir l'any que ve. Hem fet una bona tria, i tenim un gran equip.
És un equip gallec, però tota la infraestructura tècnica està a Catalunya.
L'equip és d'en José Cubeiro, que n'és el president. Els pilots som en Joan Carchat, andorrà, i jo. L'equip tècnic és Calm Competició [de Sallent], així que els mecànics són catalans. L'equip treballa molt bé i no hem tingut cap problema mecànic.
L'any passat va guanyar el trofeu Fiesta en el ral·li Catalunya. Repetir triomf, o podi, en WRC2 es farà més costerut, oi?
Sí, és difícil. És clar que en la copa Fiesta es va molt de pressa. L'any passat, Quentin Gilbert no va poder guanyar cap cursa i aquest any, en el mundial júnior, ha arrasat. En la Fiesta hi ha molt nivell, però ara estem en una altra categoria. Si poguéssim estar entre els cinc primers jo ja estaria content, i si poguéssim fer un podi seria l'hòstia. Sortirem a donar el màxim.
En el Catalunya correrà el seu antic company en el trofeu Fiesta, ‘Cohete' Suárez, amb un cotxe similar al seu. Té entre cella i cella estar al davant seu o farà la seva cursa sense pensar-hi?
És clar que hi ha rivalitat, però rivalitat sana. No tinc l'objectiu de guanyar-lo, ni de bon tros. També és cert que anem en condicions diferents. Ell corre amb l'equip Saintéloc, que és com l'equip oficial Peugeot, perquè acaba de guanyar la copa Peugeot a França. A més a més, portem rodes diferents [Suárez, Michelin; Solans, Hankook]. A la terra serà més equiparable, però a l'asfalt hi poden haver diferències. Ara sempre t'hi fixes i, vulguis o no, importa.
A llarg termini, s'hi veu, al volant d'un WRC amb tots els ets i uts?
Tant de bo! A mi em faria molta il·lusió, és el somni de qualsevol pilot de ral·lis. No em fa por, ni de bon tros, perquè de l'R5 al WRC canvia molt el pas per revolt i una mica la potència, i també la frenada, però no és un salt gaire gran. Diguem que el salt gran és de l'R2 a l'R5, i aquest ja l'hem assimilat bé. Si es presenta l'ocasió, l'aprofitarem com sigui i al màxim.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)