Més motor

NANI ROMA

PILOTS DE RAIDS, GUANYADOR DEL DAKAR EN MOTO (2004) I COTXE (2014)

“Tota la meva vida és un «bonus»”

Nani Roma torna a aspirar a la victòria en el Dakar, vint anys després del seu debut

“Mai no hauria pensat que correria el Dakar. Imagina't guanyar. Imagina't guanyar en moto i cotxe”

Estic segur que l'any passat els pilots de Peugeot tenien por. Ara tenen un cotxe més estable, consistent, ben parit

Amb la retirada de Marc Coma, Nani Roma (Folgueroles, 1972) és el català més ben col·locat per guanyar el Dakar. Pilota un dels onze Mini inscrits amb el català Àlex Haro al costat i aquest any celebra que en fa vint que va debutar en la cursa.

Vint anys del primer Dakar. És dels que s'aturen a pensar-hi i en treuen conclusions?
No. Sempre va bé pensar en el que has fet però passa tan ràpid que ni me n'he adonat. Sóc més de present i de mirar endavant.
Com es jutja en aquests vint anys?
He fet més del que hauria pensat en els meus millors somnis. Mai no hauria pensat que participaria en un Dakar. Imagina't guanyar. I imagina't guanyar en moto i cotxe. La meva carrera esportiva, la meva vida, tot el que he fet és un bonus, un extra point...
Això és llenguatge de veterà...
Sí, vint anys en una competició et fan ser veterà. I el bo és ser encara aquí, lluitant per guanyar. No per arrossegar-te.
Què queda del Nani Roma del 1996 i què se n'ha perdut pel camí?
No se'n perd res, l'únic que fas és guanyar-hi. En el Dakar i en la vida. L'experiència et fa veure les coses de manera diferent.
Un jove de 25 anys no parlaria igual?
Quan tenia vint anys la gent de quaranta –la qual veia molt gran, per cert– em deia que li agradaria tenir el que tenia en aquell moment però amb vint anys. Cada decisió que un pren ho fa pensant que és la millor. Sí que ara faria coses diferents, però en aquell moment feia el que creia i, per tant, està bé.
Què li sembla el primer itinerari del Dakar dissenyat per Marc Coma?
No és ben bé així. Ell va arribar a ASO quan ja hi havia un recorregut decidit i, de sobte, al setembre, els va caure un mort al damunt amb la renúncia del Perú. Ell ha fet aportacions positives perquè és un pilot d'última generació que l'any passat encara competia, però l'efecte es notarà més l'any que ve.
A vostè ja li va bé que hi hagi més pista i menys duna.
Per a la cursa hauria estat més bonic un itinerari en línia, començant a Lima. Pel tipus de cotxe que tinc, em va millor com ara, sincerament.
Ha caigut el Perú. Com veu les pròximes edicions?
Confio que l'any vinent tornarem al Perú, que puguem tornar a Xile després de les desgràcies de terratrèmols i inundacions i espero que l'Argentina continuï. Però també veig que el futur és explorar noves coses. L'any vinent s'organitza una cursa de dues setmanes de Moscou a Pequín, molt interessant per a les marques.
Mini encadena quatre victòries. Que els derrotin és més a prop?
Això passa sempre. Quan vas guanyant, l'únic que pot passar és que perdis.
Què han fet per impedir-ho?
Tenim un bon cotxe, més competitiu que l'any passat. Sempre trobes detalls i et preguntes per què no els vas trobar l'any anterior, sobretot quan fem test de suspensions, en qüestions de rendiment. Cada any el millorem, també en el repartiment de pes. La batalla és tenir un cotxe alt per poder passar pel terreny, però amb els pesos com més avall millor. Però hi ha un tema de reglament que ens limita i hem de veure per on va el futur, perquè paral·lelament estem desenvolupant un bugui i hem de veure si fem un pas gran amb aquest nou concepte o amb el 4×4.
El rival serà Peugeot? Creu que l'han encertat amb el replantejament del 2008 DKR?
Sí, quan el veus funcionar ja te n'adones. El de l'any passat feia por conduir-lo, estic segur que els pilots en tenien, no sabien si bolcarien ara o un quilòmetre més tard, però sabien que bolcarien. Ara veus un cotxe més estable, consistent, ben parit. Seran rivals. Han treballat molt i al desembre encara són a Xile treballant en altura. Però també hi ha Toyota, que sense fer soroll sempre hi són. L'any passat en l'etapa 9 estaven a cinc minuts. I a Mini també hi tinc rivals. Terranova és argentí i s'ho coneix molt bé, Hirvonen, Al-Attiyah... Serà interessant, amb bons pilots, però gens fàcil.
Tornant al bugui de Mini, s'ha avançat en aquest concepte?
Sí, i tant. Encara fa pocs dies que el vaig provar. El cotxe va bé, s'ha anat fent paral·lelament al 4×4 i correrà el Dakar amb Guerlain Chicherit. És important tenir aquest tema engegat i avançat perquè si es decideix anar per aquí, que no dic que estigui decidit, ja no comences de zero. Tenim un cotxe en condicions, que ja vam provar l'any passat, i ara tindrem més experiència. El més difícil d'un bugui és entendre'l. Vas amb unes rodes d'un metre, amb unes inèrcies enormes, amb unes suspensions acollonants, que quan cau a terra es frena, el diferencial del darrere és molt diferent...
En un Dakar on predomina la pista no serà millor el 4×4?
Sí, però ens han de desbloquejar una mica les restriccions de reglament, ens caldria una mica més de suspensió, perquè la competència va evolucionant. Però, és clar, mentre guanyem, no ens en volen donar més.
Què li aporta Àlex Haro [el seu nou copilot] que no tingués l'experimentat Michel Périn?
Jo parlo bé el francès, però amb l'Àlex compartim idioma, i això ja és important. De tan acostumat al francès, el primer dia amb l'Àlex em costava entendre'l en català. Fins al punt que una cuvette [un forat gran en forma de bol], com m'ho ha de dir l'Àlex? Doncs em diu cuvette! També hi fa que és jove, aporta frescor a dins del cotxe. Amb Michel Périn eren molts anys. Ell volia plegar però va sortir l'oportunitat d'Hirvonen i s'hi ha agafat. Amb l'Àlex ens ho passem bé, ell ve dels ral·lis i és estricte, crec que anirem bé.
No havíem quedat que, amb un organitzador francès, era millor un francès a bord?
Ja hi sóc jo, ja sóc mig francès...
Està content del 2015?
M'hauria agradat fer més curses. Però se'ns van trencar els plans per la suspensió de l'Inca Rally. L'hauríem fet, i ens hauríem quedat al Perú per fer test. I córrer al Marroc no va poder ser perquè tenia tots els cotxes cedits. N'hi ha catorze i dos són nous, un per a Al-Attiyah i un per mi, però al Marroc ja en sortien vuit i aquest any n'hi han trinxat cinc. Total, que era complicat ser al Marroc. És que tothom vol córrer amb Mini!
Li genera algun recel que l'antic director esportiu del Dakar, David Castera, sigui ara el copilot de Cyril Despres a Peugeot?
Suspicàcia? Estic segur que no tindrà cap informació. En això, ASO és molt seriosa. Però hi ha una cosa clara: des del 2009 David Castera feia el recorregut i sap per on no es pot passar per temes ecològics, arqueològics... Per tant, davant l'etapa Belén-Belén, sabrà més o menys per on es passa, però els punts GPS els posen els d'ara, i d'això no en tindrà ni idea.
La jerarquia a Mini és vostè i Al-Attiyah i, després, la resta?
No. Hi ha quatre pilots oficials amb via lliure i, després, la cursa decideix. Com l'any passat: si al quilòmetre 3 trenco, o me'n vaig a casa o carrego recanvis. Ens vam quedar perquè Mini guanyés, perquè és molt important.
Al cap d'un any d'aquella desgràcia, hi pensa?
No, en absolut. Et genera més problemes si és culpa teva i tens un accident. A més, tinc la mania, no sé si bona o dolenta, de tancar el passat, perquè no es pot modificar. És un altre Dakar i allò no em genera cap problema.
Va provar el camió Iveco de Gerard de Rooy a la pista de les Comes. Hi ha futur per aquí?
Em vaig adonar que no correria mai en camió... Aviam, dir mai és complicat perquè un dia em faràs menjar aquestes paraules. Va ser divertit, però se'm fa gros pensar en moltes hores allà dins, allà dalt, amb aquella sensació de fre tou, el canvi, que no sents res... Vaig fer un salt i quan vaig aterrar vaig anar rebotant i rebotant... Vaig pensar que allò no ho aturava ningú. Va servir per adonar-me que, ara per ara, no m'agradaria fer-ho.
Es veu deu anys més en el Dakar?
Jo sí. Mira Sainz, que en té 53. Però potser demà et dic que no. Quan estigui cansat i no en tingui ganes, espero tenir la decència i higiene personal per plegar. I si no ho faig, aviseu-me.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)