Motociclisme

Ansiosos per tornar-hi

Motor. Marc Márquez i Dani Pedrosa confien que, en l'inici de la pretemporada a Sepang (1 de febrer) HRC els portarà unes motos més consistents que les que van posar en pista a Xest

Electrònica unificada (i limitada) i pneumàtics Michelin. Tota la pretemporada 2016 gira i girarà al voltant d'aquestes dues novetats tècniques i totes les seves implicacions. En parlen dos dels màxims protagonistes del mundial de Moto GP, Marc Márquez i Dani Pedrosa.

Feina per fer

El primer test va ser complicat. “Vam provar motor, electrònica i gomes i vam anar al Japó, però els enginyers estaven massa ocupats analitzant els resultats”, explica Pedrosa. L'equip de test és ara a Sepang i subministrarà més informació. “Els tècnics electrònics hauran de resetejar la seva visió”, explica. Marc Márquez també veu feina a la vista: “A Jerez ens va costar una mica. Tot és nou i és difícil provar les coses sense tenir l'electrònica controlada. S'ha de treballar sobretot en el motor perquè el teníem configurat per a un programari i ara ha canviat. Entendre-ho tot bé és la clau. S'ha fet un motor en una direcció i ara sembla que amb aquesta electrònica haurem de calmar una mica aquest motor per ajudar l'electrònica.”

Pedrosa desgrana la influència dels canvis en la moto i el pilotatge: “És important com configures la moto pensant en tot el cap de setmana, és a dir, qualificació i cursa. També analitzar com influeix la centraleta en el consum i quant de temps aguanta el pneumàtic per saber com passen les diferents fases de la cursa.” Márquez apunta que “tot pot canviar molt entre el primer dia de pretemporada i l'últim”.

Inici amb incògnites

Fa un any Ducati va iniciar el campionat rivalitzant amb Honda i Yamaha i va acabar diluint-se. Márquez pensa que pot viure's un fet semblant: “Serà difícil arribar amb tot ben entès a Qatar. Potser Ducati tornarà a estar al davant. A Jerez van anar força bé, no només les oficials. Redding i Barberà anaven com nosaltres. Al principi poden donar sorpreses i guanyar.” Per Pedrosa “qui tingui millors sensacions i s'hagi adaptat millora als canvis en pot treure profit”. I dóna més claus: “Els dissabtes ningú tindrà ara un pneumàtic tou extra. L'any passat condicionava les primeres voltes de cursa perquè es qualificaven molt bé i costava d'avançar-los en les primeres voltes.”

Confiar en la moto

Per Pedrosa, és tan important dominar l'electrònica com les gomes: “La goma et comunica les sensacions amb l'asfalt i et permet ajustar al límit però l'electrònica és la que et permet confiar que la moto reaccionarà igual en un mateix revolt en una mateixa acció, i fins ara no ha tingut un comportament regular en aquest aspecte. Però la combinació de tots dos aspectes és el que et permet confiar en la moto.”

En canvi, Márquez –a diferència de Pedrosa
mai ha pilotat amb goma Michelin– veu més complexitat en l'adaptació a les rodes. “L'electrònica és la mateixa i està força limitada. Però és fonamental entendre el comportament de la goma, sobretot la de davant. Canvia força de reaccions segons sigui un asfalt o un altre”.

Assumptes espinosos

Casey Stoner va declarar dies enrere que havia canviat Honda per Ducati (com a provador) perquè detectava que Márquez i el seu entorn no el volien, com si li tinguessin por. Márquez va esbandir el tema de manera ràpida i contundent: “Sembla que només faci declaracions perquè es parli d'ell i no li donaré aquest gust.” En canvi, es va esplaiar més sobre l'anunci del seu club de fans italià, que ha fet
saber que renuncia a assistir a Mugello a causa de l'afer de Marc amb Rossi: “S'ha arribat a un extrem que no és lògic. Crec que poden anar a Mugello; no passarà res. Tot això ho promouen les xarxes socials. Amb un ordinador tothom pot dir el que vulgui i alterar l'ambient,
però qui va al circuit és el fan veritable que vol veure espectacle. A València no va passar res i ara no ha de passar res. Les xarxes són difícils d'aturar però si cadascú està en el seu lloc, quan comencin les curses només es parlarà de motos.”

És fonamental entendre el comportament de la goma, sobretot la de davant. Canvia força de reaccions en funció de l'asfalt
Hem configurat la moto per a tot el cap de setmana, la influència en el consum i quant resisteix la goma [sobre l'electrònica]
L'electrònica t'ha de permetre confiar que la moto reaccionarà igual en un mateix lloc i una mateixa acció, i fins ara no és així
S'ha fet un motor en una direcció i, amb aquesta electrònica haurem de calmar una mica aquest motor per ajudar l'electrònica

Esprement els 310 cavalls de l'Honda Civic Type R a Castellolí

Márquez, Pedrosa, el campió del món de trial Toni Bou i el pilot oficial d'Honda en el mundial de turismes Tiago Monteiro van passar el matí de dijous comprovant les aptituds del nou Civic Type R, igual que el que rebran per ser pilots oficials de la marca.
Va ser al circuit ParcMotor de Castellolí (Anoia) on van esprémer aquest radical model del fabricant japonès, de 310 cavalls, tracció al davant i amb xassís i suspensions configurables per a una utilització en circuit. Tot i que Castellolí no és una pista especialment ràpida, l'estat en què van quedar els pneumàtics denota l'exigència a què es va sotmetre els cotxes. Bou ha disputat algunes curses de circuit (entre les quals les 24 hores de Barcelona) i Márquez alguna cursa de resistència en terra, mentre que Pedrosa no s'ha estrenat. Tots tres van mostrar-se interessats a fer alguna competició sobre quatre rodes, tot i admetre que no s'hi expressen tan bé com al manillar de la seva moto de competició.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)