Opinió

Real Madrid TV i l’amenaça de la desinformació

La campanya de desinformació de Real Madrid TV aquesta temporada mereix la nostra atenció. A través dels seus vídeos, Real Madrid TV s’ha dedicat a reinterpretar els arbitratges rebuts de manera que sembli inapel·lable que el Madrid és constantment perjudicat. La seva narrativa ha presentat tot possible desencert contra el Madrid com evidència del mal fer dels àrbitres i d’una croada en contra seu, i tot error a favor del Madrid com encerts que corregeixen la suposada discriminació que rep el seu club. Sigui com sigui, la conclusió és sempre la mateixa: el futbol espanyol té un deute amb el Madrid. Aquest lema l’utilitzen de filtre a l’hora de descriure la (seva) realitat futbolística a Espanya, independentment de si es correspon amb els fets.

Des de la perspectiva de molts que no basem la nostra informació en Real Madrid TV, la percepció de la temporada ha estat diferent. Era d’esperar que l’ombra del cas Negreira mogués els fils en el subconscient dels àrbitres i, per tant, era també previsible que aquest any el Madrid rebés un tracte especial. Però Real Madrid TV ha aconseguit que l’estament arbitral estigui sempre amb la por al cos.

Tot i que és difícil demostrar la incidència específica que Real Madrid TV ha exercit en les decisions arbitrals, és important reflexionar sobre les conseqüències que la desinformació pot comportar en el món del futbol. El mot desinformació és usat habitualment per descriure informació esbiaixada difosa amb la intenció de manipular i assolir algun objectiu. En els últims anys, organitzacions com les Nacions Unides i el Fòrum Econòmic Mundial han advertit que la desinformació és una de les grans amenaces per a les nostres societats: la desinformació agreuja la polarització política, erosiona la confiança entre ciutadans i envers les institucions públiques, i contribueix a la creació de cambres d’eco (és a dir, bombolles mediàtiques que desacrediten tota informació que va en contra de l’opinió d’un grup, aïllant les persones atrapades dins de la cambra).

La desinformació de Real Madrid TV, la qual és sovint repetida a les xarxes socials i per la premsa afí al Madrid, posa en perill el futbol a Espanya. Aïlla i polaritza les aficions, crea desconfiança cap a la Lliga i el Comitè Tècnic d’Àrbitres, i posa a tothom, àrbitres inclosos, a l’abís del dubte, no fos cas que Real Madrid TV tingués part de raó.

Com es pot contrarestar la desinformació de Real Madrid TV? Els mitjans de comunicació semblen tenir dues opcions. Per una banda, poden combatre la propaganda d’un extrem amb propaganda que defensi els interessos de l’altre. Aquesta opció només pot empitjorar la polarització que genera la desinformació. D’altra banda, l’elecció honesta és intentar neutralitzar la desinformació amb un periodisme responsable que ofereixi informació veraç, sense estar tenyida pels colors d’un club o un altre. Aquesta opció, per si sola, corre el risc de ser estèril. Aquest és el poder de la desinformació: infiltra la mirada i enterboleix la realitat, fent borrosa la línia entre la informació i la desinformació per a la persona que busca interpretar el món.

Què hem de fer, doncs? La virtut i el vici de la filosofia, la meva vocació, és que dona molts recursos per analitzar problemes però pocs per trobar solucions. L’única cosa que puc dir és que Real Madrid TV explota un buit informatiu: les intencions i pensaments de l’estament arbitral. I em pregunto: qui pot oferir aquesta informació, si no els àrbitres mateixos?

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes

No sóc subscriptor

Tarifa digital d’El Punt Avui i L’Esportiu

Per
només
48

per un any

Ja sóc subscriptor

Per gaudir dels avantatges has d'activar la teva subscripció facilitant-nos el número de contracte i el NIF o DNI de la subscripció.

Activa la subscripció