El cop de gràcia
Hamilton domina el GP del Japó, suma la quarta victòria seguida i accelera l’enfonsament de Ferrari, amb Vettel només sisè
El pilot de Mercedes es podria coronar d’aquí a quinze dies, a Texas
“Que has anat a fer un cafè, Bono? Perquè fa estona que no em dieu res.” Així de plàcida va ser la cavalcada de Lewis Hamilton, ahir, en el GP del Japó. En realitat, Pete Bonnington, l’enginyer de pista de Lewis, estava ben alerta al mur de boxs, però què li podia dir a un pilot que liderava totes les voltes sense posar cap roda fora de lloc? En acabar la cursa, el de Mercedes va tornar a lloar l’emoció de pilotar a Suzuka, un traçat “com ja no se’n fan”. Traduït: la seva cursa van ser 53 voltes de gaudi al “millor circuit del món”. I encara hauria fruït més si els pneumàtics actuals permetessin tibar de gust, sense el factor de gestió de les cobertes introduït per provocar artificialment alguns canvis de posicions.
Val a dir que Bono hauria pogut tenir-lo distret fent-li cinc cèntims de les peripècies de Sebastian Vettel. El dia de la quarta victòria seguida de l’anglès –la sisena en les últimes set curses–, l’alemany va entrar només sisè i, a la pràctica, es va acomiadar del títol. Vuitè a la graella, Sebastian s’havia enlairat fins al quart lloc, rere Hamilton, Bottas i Verstappen, en una gran primera volta. Però en la vuitena va atacar l’holandès de Red Bull al revolt de Spoon, es van tocar i el Ferrari va quedar entregirat, en una escaramussa que els comissaris van considerar un “incident de cursa”.
La màxima de Senna
Per afegir sal a la ferida, el 33 arrossegava cinc segons de sanció per haver empès Räikkönen en el primer pas per la xicana. Verstappen s’havia passat de frenada i havia tornat a la pista sense miraments, cosa que havia fet que Vettel avancés Kimi i tanqués la primera volta en el quart lloc. És a dir, a Vettel no li calia avançar l’RB14 a la pista per guanyar-li el lloc, perquè ho hauria fet igualment en les aturades a boxs, quan l’holandès hagués de satisfer la sanció. Però va veure un forat i el seu instint el va dur a seguir la màxima d’Ayrton Senna: “El dia que veus un forat i no t’hi llances, deixes de ser un pilot.”
En aquell moment, Bono hauria pogut dir a Hamilton que la corona de llorer ja era virtualment seva, perquè el seu rival es va fer un tip d’avançar cotxes, però el sisè lloc rere l’altre Ferrari va ser el seu sostre. En efecte, el cinquè títol mundial del pilot anglès ja és un mer tràmit. D’aquí a quinze dies, a Texas, es coronarà si suma vuit punts més que Vettel, quan encara faltaran tres curses per disputar-se. Si Hamilton guanya i Vettel no és segon, el títol quedarà dat i beneït. No és una combinació gens inversemblant, perquè s’ha donat en les quatre últimes curses: quatre victòries seguides del 44, i Vettel quart, tercer, tercer i sisè.
Per arrodonir l’èxit de Hamilton, Bottas va donar el segon doblet a Mercedes en vuit dies. El finlandès es va mantenir a uns cinc segons del seu cap de files fins que les seves rodes del compost mitjà van fer figa i Verstappen, calçat amb les toves, el va encalçar en les últimes deu voltes, però sense poder-lo superar. Rere Max va entrar el seu company Ricciardo. Quinzè a la graella, l’australià va desbancar Kimi en les aturades a boxs, gràcies a una estratègia (tou-mitjà) més eficient que la del finlandès de Ferrari (supertou-mitjà). Al capdavant, Hamilton es distreia fent la millor volta en l’antepenúltima (1:32.785), però Vettel va cloure la cursa amb dues millors voltes (1:32.670 i 1:32.318) i el va privar d’aconseguir el primer Grand Chelem del curs. Tant li fa. El premi gros ja el té.
LA DADA
PROTAGONISTES
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 1h27:17.062 | |
2n | Valtteri Bottas (Mercedes) | a 12.919 | |
3r | Max Verstappen (Red-Bull-TAG) | a 14.295 | |
4t | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG) | a 19.495 | |
5è | Kimi Räikkönen (Ferrari) | a 50.998 | |
6è | Sebastian Vettel (Ferrari) | a 1:09.873 | |
7è | Sergio Pérez (Force India-Merc.) | a 1:19.379 | |
8è | Romain Grosjean (Haas-Ferrari) | a 1:27.198 | |
9è | Esteban Ocon (Force India-Merc.) | a 1:28.055 | |
10è | Carlos Sainz (Renault) | a 1 volta | |
11è | Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta | |
12è | Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) | a 1 volta | |
13è | Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) | a 1 volta | |
14è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | a 1 volta | |
15è | Stoffel Vandoorne (McLaren-Ren.) | a 1 volta | |
16è | Serguei Sirotkin (Williams-Merc.) | a 1 volta | |
17è | Lance Stroll (Williams-Mercedes) | a 1 volta | |
ret. | Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) | 38 voltes | |
ret. | Nico Hülkenberg (Renault) | 37 voltes | |
ret. | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 8 voltes | |
LÍDERS SUCCESSIUS |
L. Hamilton, voltes 1 a 53 | |
VOLTA RÀPIDA |
S. Vettel (1:32.318, a 226.447 km/h) | v. 53 | ||
CAMPIONAT DE PILOTS |
1r | Lewis Hamilton (Mercedes) | 331 |
2n | Sebastian Vettel (Ferrari) | 264 |
3r | Valtteri Bottas (Mercedes) | 207 |
4t | Kimi Räikkönen (Ferrari) | 196 |
5è | Max Verstappen (Red-Bull-TAG Heuer) | 173 |
6è | Daniel Ricciardo (Red-Bull-TAG Heuer) | 146 |
7è | Sergio Pérez (Force India-Mercedes) | 53 |
8è | Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) | 53 |
9è | Nico Hülkenberg (Renault) | 53 |
10è | Fernando Alonso (McLaren-Renault) | 50 |
11è | Esteban Ocon (Force India-Mercedes) | 49 |
12è | Carlos Sainz (Renault) | 39 |
CAMPIONAT DE CONSTRUCTORS |
1r | Mercedes | 538 |
2n | Ferrari | 460 |
3r | Red Bull-TAG Heuer | 319 |
4t | Renault | 92 |
5è | Haas-Ferrari | 84 |
6è | McLaren-Renault | 58 |
7è | Force India-Mercedes | 43 |
8è | Toro Rosso-Honda | 30 |
9è | Sauber-Ferrari | 27 |
PRÒXIMA CURSA |
GP dels EUA, 21 d’octubre | |
Per emmarcar
L’últim avançament va ser el de Sainz a Gasly pel puntet del desè lloc, quan faltaven menys de tres voltes.
Per oblidar
La primera volta pintava prou bé, però les esperances de Vettel de mantenir-se viu en la general es van esvair en la vuitena.
Publicat a
Notícies
Dimarts,18 juny 2024