Fórmula 1

Els secrets d’Aston Martin

Fórmula 1. El canvi radical del cotxe respecte de l’any 2022, l’arribada de personal de qualitat, l’adaptació de peces d’altres equips i el talent d’Alonso són les claus de l’èxit dels britànics

Si les tres primeres curses de la temporada 2023 de fórmula 1 han destacat per una cosa, és pel salt que ha fet Aston Martin de la part mitjana de la classificació a ser el segon equip de la graella. El salt que ha fet l’equip britànic ha estat monumental. I és que, l’any 2022, el conjunt de Silverstone era un dels pitjors equips de la graella, amb un concepte de cotxe molt dolent. No obstant això, durant l’any van remuntar gràcies a les innovacions i van arribar a ser el sisè millor equip, però lluny dels equips capdavanters. Llavors, com ha estat possible aquest salt?

En primer lloc, s’ha de parlar del personal que l’ha fet possible. L’equip britànic ha incorporat gent experimentada en la sèrie. Un dels exemples més destacats és Dan Fallows, actual director tècnic, que va estar durant 15 anys a Red Bull. Amb l’equip austríac, va guanyar quatre campionats d’equips i cinc de pilots.

Més enllà de Fallows, també cal destacar gent com el director d’enginyeria, Luca Forbatto, el qual va estar en equips com McLaren i Alfa Romeo, i Tom McCollough, director de rendiment, el qual va estar a l’equip Williams.

Tot aquest personal de qualitat es complementa amb l’arribada d’un pilot experimentat com és Fernando Alonso. L’asturià és el pilot amb més curses a la història de la fórmula 1, i ha passat per equips molt coneguts, com Ferrari, McLaren i Renault. Això fa que sigui un pilot que pugui dir els punts a millorar d’un cotxe, a més de llegir una cursa com cap pilot ho fa a la graella.

La suma dels elements produeix l’AMR23. El monoplaça té punts similars a altres cotxes de la graella. El que més s’ha destacat són els pontons (part situada en cadascun dels costats del cotxe), que mesclen el concepte de Red Bull, amb línies superiors i inferiors en aquesta part, amb elements d’Alpine, com una fondalada a la part superior, el qual ajuda a dirigir l’aire d’una millor forma, i l’allargada, característica de Ferrari.

Més enllà dels pontons, cal destacar l’aleró davanter, el qual arriba fins al final, no com l’any anterior, les fulles de l’aleró davanter, completament diferents del seu antecessor, els deflectors (situats entre l’aleró i els pontons), que ajuden a generar més càrrega, similar al de Ferrari, i l’obertura a la part posterior, que genera més refrigeració.

Tot això provoca que l’equip britànic sigui on és. Per això, hi ha gent que creu que poden sorprendre més. “Pot ser campió aquest any”, va dir el pilot de McLaren Lando Norris sobre Fernando Alonso en un streaming al seu canal de Twitch. Veurem si es fa realitat.

L’increïble títol mundial de Jenson Button el 2009

Un cas similar al d’Aston Martin d’enguany és el de Brawn GP l’any 2009. L’any 2008, Honda va començar a preparar un cotxe per a la nova reglamentació de l’any 2009. No obstant això, l’equip japonès va decidir abandonar la categoria a causa de la crisi econòmica de l’any 2008. Aquest nou cotxe incloïa un element que va fer la diferència: el doble difusor. L’element consistia en una obertura al fons pla, el qual feia augmentar la càrrega aerodinàmica. Tot i que no va ser l’únic equip que va descobrir aquest element, va ser l’equip que més el va explotar. Per aquest motiu, Ross Brawn va comprar l’equip per una lliura. El resultat d’aquest projecte no va poder ser millor: la primera part de la temporada, van ser els grans dominadors. Red Bull els van superar a mitjan any gràcies a les innovacions. No obstant això, l’avantatge aconseguit va ser suficient i van aconseguir el títol de constructors i el de pilots amb Jenson Button.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)