Barça

Aprofitar el moment

El Barça ha de negociar els tres contractes que més ingressos li donen: els drets de televisió, la marca de l'equipament i la publicitat a la samarreta

Des de club creuen que alguns d'aquests contractes estan desfasats i esperen augmentar-los de manera important i significativa gràcies al bon moment esportiu i a la presència de cracs com Messi, Neymar i Luis Suárez a l'equip

La junta directiva i la direcció general del FC Barcelona tenen al davant mesos importants. El president, Josep Maria Bartomeu; el vicepresident econòmic, Javier Faus; el director general, Antoni Rossich, així com altres directius com Manel Arroyo i també executius de les àrees econòmica i de màrqueting tenen feina extra. El club blaugrana ha de negociar en els pròxims mesos (algunes negociacions ja s'han iniciat i fins i tot una està a punt de tancar-se) tres dels contractes més importants: el dels drets de televisió, el de la marca de roba que vesteix els seus equips i el de la publicitat a la samarreta del primer equip de futbol. L'estratègia a seguir des del club és clara. “Hem de treure la quantitat més alta que puguem de cadascun d'aquests contractes. El Barça és el club amb més seguidors al món. Ho hem guanyat tot en els últims anys i tenim tres futbolistes com Messi, Neymar i Luis Suárez. A més d'altres com Iniesta, Piqué... Tots ells són referents a tot el món, així que ho hem d'aprofitar. Els anys que ens esperen seran de bonança esportiva i això ho hem d'aprofitar també en l'aspecte econòmic”, explicava a aquest diari una veu autoritzada del club. Amb aquest objectiu, s'encararen totes les negociacions.

El contracte més important dels tres, per la quantitat de diners que suposa i per l'impacte que té en el pressupost del club, és el dels drets de televisió, que ja fa temps que es va començar a negociar i que podria estar a punt de tancar-se amb un canvi de soci. Aquest és el contracte més important que té el Barça, perquè mentre els altres són d'uns 30 milions per temporada, el de televisió és de quasi 150. El Barça va signar amb Mediapro l'any 2006 per uns 1.000 milions d'euros, amb Joan Laporta com a president, contracte que va renovar l'any 2011 Sandro Rosell. Aproximadament, l'últim contracte és de 145 milions d'euros per temporada i la gestió per part de Mediapro de Barça TV, el canal de televisió del club, deficitari en l'aspecte econòmic per a l'entitat. L'acord acaba el 30 de juny del 2015 i s'ha de renovar ara. Només per una temporada, fins al 30 de juny del 2016. Ha de ser així perquè a partir del curs 2016/17, si no s'aconsegueix l'ajornament que busquen alguns clubs, la nova llei de l'esport obliga tots els clubs de primera i segona divisió a vendre els seus drets de televisió de manera conjunta amb l'objectiu que no hi hagi tantes diferències en les quantitats que ingressen els equips, tot i que el Barça i el Real Madrid guanyaran quantitats semblants a les actuals.

De fet, perquè tot sigui més fàcil, Mediapro ha arribat ja a un acord amb quasi el 90% dels clubs. Les converses entre la productora catalana i el Barça per renovar l'aliança les van encetar Jaume Roures, president de Mediapro, i Sandro Rosell, expresident blaugrana, que van arribar gairebé a un acord que va quedar paralitzat amb la dimissió de Rosell. Les negociacions es van reprendre a principi de setembre i l'acord pràcticament es va tancar llavors. Però fa un parell de setmanes tot va tornar a quedar paralitzat com a conseqüència, segons publicava El Periódico de Catalunya, d'una trucada que Bartomeu va rebre de César Alierta, president de Telefónica. Es dóna la circumstància que el Barça havia decidit trencar setmanes abans la seva aliança amb Movistar, patrocinador blaugrana en el sector de les telecomunicacions. La idea del club és que aquest patrocinador sigui el mateix que compri els seus drets de televisió. Per això Alierta va trucar a Bartomeu, per dir-li que li faria arribar una oferta important. La trucada va significar la paralització de les converses amb Mediapro. L'oferta de Movistar ha trigat a arribar, però ja és sobre la taula dels executius del Barça. Mentrestant, Mediapro ha arribat a un acord amb el Real Madrid per a la temporada vinent per uns 150 milions d'euros. Segons algunes fonts, la proposta de Movistar per al Barça és més important, i el club blaugrana podria estar a prop d'acceptar-la, de manera que canviaria de soci pel que fa al contracte televisiu. El tema no ha estat tractat encara en la junta directiva perquè la decisió, de moment, no s'ha pres.

La samarreta

Els directius i executius del Barça també han d'afrontar la renovació del contracte de patrocini amb Qatar Sports Investments pel que fa a la publicitat a la samarreta del primer equip de futbol. El contracte, que inclou altres tipus de publicitat a banda de la samarreta, va ser signat per Rosell el 2010 i el club blaugrana ingressarà 165 milions d'euros, repartits en cinc temporades i mitja, fins al 30 de juny del 2016. Ja toca negociar-lo perquè, entre altres coses, Nike ha de saber un any abans la publicitat que portarà el Barça per confeccionar la samarreta. La setmana passada es va dir que la junta directiva es plantejava que la samarreta del primer equip tornés a quedar neta. Sembla difícil, però, que això pugui ser així. “L'estratègia del club no va per aquest camí. Tenim 35 milions d'euros menys que molts altres clubs, perquè hem de mantenir les seccions. No podem prescindir de 35 milions més. Seria un desavantatge massa gran”, explicava un directiu a aquest diari. Sí s'admet, però, la possibilitat que el Barça trenqui amb el govern de Qatar, que primer va posar Qatar Foundation a la samarreta i després Qatar Airways. Seria un punt a favor de Bartomeu i l'actual directiva de cara a les eleccions que s'han de celebrar el 2016. Des del club diuen que escoltaran totes les ofertes, també la de Qatar, i que l'objectiu és quedar-se amb la millor.

El tercer gran contracte que ha de negociar el Barça és el que té amb Nike. No caduca fins al 2018, però des del club es creu que tocaria millorar-lo aviat, ja que no es toca des del 2008 i es considera que està desfasat després que altres grans clubs europeus hagin signat nous i millors contractes i, també, després del fitxatge d'homes com Neymar i Luis Suárez i de la gran quantitat de títols que ha guanyat el Barça. El club blaugrana cobra actualment uns 30 milions de Nike per curs i en vol uns quants més, després que Adidas renovés l'any 2012 i fins al 2020 amb el Real Madrid per 40 milions i el Manchester United hagi decidit canviar Nike per Adidas i rebentar el mercat, ja que rebrà 94 milions d'euros per temporada des del curs vinent i fins al 2025. Precisament, la fugida del United de Nike la vol aprofitar el Barça per negociar a l'alça, ja que quedarà com el club més important amb contracte amb la multinacional dels EUA, que també ha perdut l'Arsenal. Aquesta serà una arma en les negociacions. Ja hi ha hagut contactes, però molt lleus. El Barça s'està informant de les condicions del contracte del Manchester United amb Adidas, ja que és conscient que per rebre aquesta quantitat totalment fora de mercat, el club anglès ha hagut de vendre més actius i no només la roba esportiva. També s'està informant del contracte dels anglesos –que seran una referència en totes les negociacions–, amb Chevrolet per a la publicitat.

Des del Barça indiquen que per valorar les quantitats que percep cada club en aquests conceptes s'han de saber bé tots els punts de l'acord. Sense anar més lluny, poden semblar poc els 30 milions que guanya el Barça de Nike, però l'entitat blaugrana ingressa més diners en altres conceptes que hi ha en l'acord. Per exemple, el 50% de les vendes de la botiga del Camp Nou, uns 15 milions més a l'any.

NIKE

S'ingressen 30 milions més uns 15 per les vendes de la botiga, i el Barça en vol més

CANVI

Avui en dia, el club està més a prop d'acceptar la proposta de César Alierta

MANCHESTER UNITED

Ingressa molts diners per la samarreta i serà utilitzat com a referent
Es va negociar amb Mediapro, però ha arribat una bona oferta de Movistar

PUBLICITAT

Des del club diuen que seria ideal no dur-ne, però és difícil deixar de nou la samarreta neta

QATAR

Escoltaran totes les ofertes, també la de Qatar, però a la junta li agradaria canviar
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes

No sóc subscriptor

Tarifa digital d’El Punt Avui i L’Esportiu

Per
només
48

per un any

Ja sóc subscriptor

Per gaudir dels avantatges has d'activar la teva subscripció facilitant-nos el número de contracte i el NIF o DNI de la subscripció.

Activa la subscripció