Els dos britànics de la lliga, cara a cara a Montilivi
L’atracció. L’extrem del Girona Patrick Roberts i l’atacant del Madrid Gareth Bale, els únics futbolistes del Regne Unit que competeixen a primera divisió, s’enfrontaran diumenge vinent
El proper diumenge a les 22.15 h, l’estadi de Montilivi serà l’escenari del duel que enfrontarà el Girona i el Real Madrid corresponent a la segona jornada del campionat de lliga. A terres gironines, es veuran les cares els dos únics futbolistes britànics que actualment competeixen a la màxima categoria del futbol estatal. Els dos equips tenen un representant del Regne Unit a les seves files, el Girona el flamant nouvingut Patrick Roberts, cedit pel Manchester City, i el Madrid l’atacant Gareth Bale, que encadena ja sis temporades defensant la samarreta del Madrid, convertint-se en el britànic que més partits acumula a primera (127) i, de retruc, el que més gols ha pogut fer, amb 71 dianes en total.
Només 33 britànics
Els creadors del futbol tenen poca tendència a sortir a jugar a l’estranger i encara menys a escollir un club de la lliga espanyola per competir-hi. Una mostra d’això és el fet que, en l’actualitat, la primera divisió només compta amb el gal·lès Gareth Bale com a representant de les illes Britàniques i que al llarg de les més de vuitanta temporades que ja acumula la màxima categoria del futbol estatal, només una trentena de jugadors d’Anglaterra, Escòcia, Gal·les o Irlanda del Nord hi han jugat. La xifra, per exemple, queda molt lluny del mig miler d’argentins que han reforçat clubs de la primera divisió o dels centenars de futbolistes d’origen brasiler, francès o portuguès que han disputat una de les lligues més exigents del planeta.
Difícil adaptació
Fins ara, l’experiència ens mostra que al futbolista britànic no li ha estat fàcil encaixar en la primera divisió. Entre la trentena de jugadors que hi han participat són ben pocs els que han acabat marcant una època. Això sí, els noms que s’han pogut consolidar o s’han adaptat han deixat força empremta fins i tot més enllà dels terrenys de joc. Un bon exemple és el cas de Cunningham, que va jugar al Real Madrid a finals dels vuitanta i va deixar un bon record entre els aficionats blancs. De fet, els jugadors amb més incidència en el futbol estatal han jugat al club de Chamartín. Gareth Bale ja és el futbolista d’origen britànic que més temporades, més partits i més gols ha acumulat a la primera divisió. Per darrere en el temps però també compartint vincle madridista, també hi trobem noms il·lustres com ara David Beckham, Michael Owen i Steve McManaman. En el cas del Barça, el jugador britànic més reconegut és l’anglès Gary Lineker, que va jugar tres cursos al Camp Nou i hi va marcar 42 gols. En l’imaginari futbolístic també hi té un lloc privilegiat Michael Robinson, llegenda del Liverpool, que a primera va jugar tres temporades amb l’Osasuna i que ha acabat fent carrera com a analista televisiu.
Sense pena ni glòria
A banda de Bale, els últims casos de britànics en la lliga espanyola han passat força desapercebuts: en la temporada 2013/14, el jugador anglès d’origen portuguès Tiago va jugar 9 partits amb el Granada, i Charlie Dean en va disputar un parell amb l’Elx. Pennant, amb tota una trajectòria a la Premier, no va encaixar al Saragossa (2009/10), i el descens del Mallorca (2012/13) va frenar la consolidació de l’escocès Hutton.