Fórmula 1

fórmula 1

gp del brasil

El futur campió ja sabem qui és

Verstappen culmina amb un gran podi una actuació estel·lar en el GP del Brasil, sota la pluja, malgrat l'estratègia errada de Red Bull

Rosberg salva els mobles amb el segon lloc rere Hamilton, i encara té totes les de guanyar

Les credencials de Verstappen són inapel·lables, per si algú en dubtava
Els càntics del públic eren la banda sonora d'un campió

La identitat del campió del món del 2016 encara és una incògnita que no es resoldrà fins d'aquí a dues setmanes, en l'últim gran premi del curs, a Abu Dhabi. Però ahir un futur campió va presentar la seva ferma candidatura, si és que algú encara dubtava de les seves credencials inapel·lables. I ho va fer com els grans, sota la pluja. Com Ayrton Senna a Mònaco, el 1984. De fet, els càntics del públic brasiler –“Senna, Senna, Senna!”– als peus del podi feien tota la fila d'estar dedicats a ell, Max Verstappen. L'holandès va acabar tercer després d'una cursa prodigiosa amb la pista molla, malgrat que l'arriscada estratègia de Red Bull li va costar fer tres aturades extres a boxs que Lewis Hamilton i Nico Rosberg es van estalviar.

Els pilots de Mercedes van sumar el tercer doblet seguit del curs, en aquest ordre. Lewis havia de guanyar i ho va fer; Nico havia de ser segon per tenir la paella pel mànec i també ho va fer. Les possibilitats de Hamilton depenen de tornar a guanyar a Abu Dhabi, però en aquest cas Rosberg en farà prou amb pujar al podi per ser el nou campió del món.

Dues interrupcions

Si més no, Verstappen va posar contra les cordes el líder del mundial, a qui va arribar a avançar a la pista. La superioritat de Max es va fer palesa quan va quedar entregirat en la pujada de boxs –el punt més delicat de la pista, escenari de la majoria dels incidents– i no només va salvar l'ensurt amb mestria i sang freda, sinó que va mantenir el segon lloc i en el gir següent ja va esgarrapar un segon a Rosberg, que no va ser capaç d'aprofitar l'errada del Red Bull número 33 per tornar-s'hi. Val a dir que Rosberg també va demostrar tenir bones mans, atès que va patir un ensurt semblant uns girs més tard, quan ja era segon perquè Max s'havia aturat per muntar les rodes intermèdies.

Tanmateix, l'estat de la pista aconsellava muntar les cobertes de pluja des del principi fins a la fi. La cursa es va iniciar rere el cotxe de seguretat –amb un cotxe menys, perquè Grosjean s'havia estimbat abans de començar– i en la represa, en la vuitena volta, Verstappen ja es va col·locar tercer, superant Räikkönen al final de la recta de meta. El finlandès no va anar gaire més enllà, perquè en la volta 20 l'hidroplanatge el va trair en plena recta. La cursa es va interrompre amb la bandera vermella per poder retirar el Ferrari. Ericsson també s'havia estimbat i, la classificació, l'encapçalaven els Mercedes, seguits de Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Sainz, Nasr, Ricciardo, Ocon i Wehrlein. Els Red Bull ja havien fet una aturada per muntar els intermedis, mentre que Pérez, Alonso i Vettel havien fet sengles virolles en la pujada de boxs.

La cursa es va reiniciar després de mitja hora llarga d'aturada, però al cap d'una estona de rodar rere el cotxe de seguretat es va tornar a interrompre, entre la incredulitat dels pilots. Arribats en aquest punt, qui més qui menys començava a sospitar que la cursa no es reprengués. Hauria estat un sacrilegi, perquè hauria privat el públic de presenciar la sensacional escomesa de Verstappen a Rosberg en la represa (volta 32), aquest cop en el tercer revolt, per fora. Max es va acostar a menys d'un segon de Hamilton, però l'anglès va demostrar que ho tenia tot sota control encadenant un parell de voltes ràpides que van deixar l'holandès al seu lloc, abans d'aquell ensurt que el va fer desistir d'empaitar el líder. De fet, l'únic entrebanc de Hamilton va ser l'aigua que se li escolava per la visera, la qual cosa el va obligar a canviar de casc –un d'especial en honor de Senna– en la primera interrupció de la cursa. Els Mercedes ni tan sols van haver de fer cap aturada a boxs amb la cursa llançada, perquè van aprofitar les dues banderes vermelles per canviar les rodes.

Festival d'avançaments

En canvi, Red Bull va caure en un parany en veure que els Williams de Bottas i Massa eren força ràpids amb els intermedis després de la segona interrupció, i va fer aturar tant Ricciardo com Verstappen. Que la munta no era la més adient ho va fer palès l'ídol local, Massa, que va perdre el control en la inefable pujada dels boxs. A desgrat seu, Red Bull va haver de fer marxa enrere i tornar a cridar els seu homes a boxs. Així doncs, Hamilton era primer, seguit per Rosberg, Pérez, Sainz, Vettel, Nasr, Hülkenberg, Ocon, Kviat, Bottas i Ricciardo, amb Verstappen catorzè. Alonso era vuitè abans de la represa, però va fer una virolla en la pujada i va caure a l'últim lloc entre els supervivents, per bé que es va refer fins a endur-se l'últim puntet, que en l'antepenúltima volta encara era propietat d'Ocon.

La cursa ja havia superat la barrera de les 54 voltes –el mínim per repartir els punts íntegres–, però el director de cursa no es va veure amb cor d'aturar el festival d'avançaments de Verstappen. En les últimes deu voltes, l'holandès es va cruspir successivament el seu company, Ricciardo, i Kviat, Ocon, Hülkenberg... Ja era sisè, rere Vettel. El tetracampió s'hi va resistir, però Max el va desbancar en l'últim revolt, Junção, amb una maniobra marca de la casa. Després va caure Sainz, i tot seguit Verstappen va fer la millor volta per encalçar Pérez, a qui va pispar el podi quan faltaven dues voltes. No va tenir temps de fer res més, però els càntics del públic brasiler eren la banda sonora d'un futur campió.

Guanyar aquí era el somni d'ençà que tenia 6 anys. La pluja ha estat un bé de Déu per a mi. Em sento molt relaxat
Lewis Hamilton
mercedes
9
victòries
té Hamilton aquest any, les mateixes que Rosberg. Mercedes en suma 18, nou rècord.
És una llàstima haver perdut el podi al final, però Max duia un ritme totalment diferent i no he pogut fer res
Sergio Pérez
force india-mercedes
He provat traçats diferents i han funcionat. He avançat un munt de cotxes i el podi és un resultat fantàstic
Max Verstappen
red bull-tag heuer
Encara bo que hem desbancat Max amb l'estratègia, perquè ho ha fet molt bé. El segon lloc és acceptable
Nico Rosberg
mercedes
He fet una virolla sense tibar gaire. No hi havia adherència. Necessitem unes rodes d'aigua millors
Romain Grosjean
haas-ferrari
Volia acabar com Déu mana, però ell sap el que cal fer. La reacció del públic i dels equips ha estat una cosa única
Felipe Massa
williams-mercedes
Des de casa és molt fàcil dir: «Vinga, sortiu a córrer!», però des de dins del cotxe era increïble com de difícil era
Carlos Sainz
toro rosso-ferrari

Cop d'estat a Woking

Els dies de Ron Dennis al capdavant de McLaren estan comptats. L'empresari anglès, de 69 anys, sembla haver sortit perdedor de la pugna amb els altres accionistes del grup –Mansour Ojjeh, que en té un 25%, igual que ell, i el fons de Bahrain Mumtalakat, titular del 50% restant–, que no volien renovar el seu contracte com a president i conseller delegat, segons han avançat diversos mitjans britànics. Per evitar-ho, Dennis va intentar llançar una OPA per aconseguir el control total del grup, però les altres parts van avortar la jugada. Tot fa pensar que Dennis no arribarà a menjar-se els torrons a Woking. Es tancarà així un capítol cabdal en la història de l'equip i, de retruc, de la F-1. Dennis ha estat l'artífex de McLaren tal com el coneixem avui, quan el seu equip, Project 4, es va fusionar amb l'escuderia que havia fundat Bruce McLaren, el 1981. Ron va deixar de ser el cap de l'equip el 2009, però hi va tornar fa dos anys, amb l'arribada d'Honda.

Per emmarcar

No va ser el comiat que somiava, però l'abandonament de Massa va donar peu a un esclat d'emotivitat de cap a cap de la línia de boxs i a les tribunes.

Per oblidar

Molts pilots van ser víctimes de la pluja, però Grosjean –setè a la graella– va dur la doma, en encastar-se contra el mur quan anava cap a la pregraella.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)