Inici al ralentí
La presentació dels nous Red Bull i Mercedes, i l'accident de Hamilton amb el W05, són el més destacat del primer dia de tests
Una nova era de la F-1 va arrencar oficialment ahir, amb la primera jornada de tests de la pretemporada, a Jerez. Ara bé, més que un tret de sortida real, tipus 100 m llisos, es va tractar més aviat d'un escalfament lleuger –per seguir el símil atlètic–. Al final del dia, després de vuit hores ininterrompudes de pista disponible, el més ràpid va ser el Ferrari F14 T que pilotava Kimi Räikkönen, amb tot just 31 voltes. El seu registre es va quedar a gairebé deu segons del que va assolir Jenson Button en el primer dia de la pretemporada de l'any passat, en aquest mateix escenari, en què Paul di Resta (llavors a Force India) va acumular 89 girs. “Tothom vol veure més voltes, i nosaltres també volem fer més voltes, però ens costarà una mica rodar al cent per cent i sense problemes”, va apuntar Räikkönen. “És normal, amb un canvi tan gran”, hi va afegir.
És clar que la complexitat dels nous monoplaces –amb grups propulsors que combinen un motor V6 turbo amb dos motors elèctrics– planteja un munt d'incògnites que fan que cada vegada que s'engega el cotxe aparegui un nou problema que cal resoldre. “Els cotxes són deu vegades més complicats que els de l'any passat”, afirma Gary Anderson, analista tècnic de la BBC.
L'estètica és important
Així doncs, l'atenció es va centrar en la línia de boxs més que en la pista. Allà, al matí, es van veure els nous Red Bull RB10, Mercedes W05 i Force India VJM07. El campió del món, Sebastian Vettel, havia d'estrenar la nova joia del mag de l'aerodinàmica Adrian Newey, però el cotxe no va sortir del box fins als darrers minuts, per una avaria, i amb prou feines va fer tres girs.
En canvi, Lewis Hamilton va sortir a la pista tan bon punt el semàfor es va posar verd, a les nou del matí. El Mercedes era el cotxe amb menys entrebancs sota el capó, però, ai las!, a quarts d'una l'aleró davanter es va desprendre a la recta de boxs i Hamilton va topar amb les barreres en el primer revolt. “Deixant de banda el final, ha estat un dia força positiu”, va dir l'anglès.
El seu sa optimisme és raonable, perquè els problemes de joventut van afectar tothom amb més o menys virulència. McLaren, per exemple, no va poder rodar en tot el dia per problemes elèctrics, mentre que el Ferrari i el Force India –que divendres pilotarà Daniel Juncadella– es van quedar tirats a la pista en la seva primera volta.
Marussia no va poder despatxar el cotxe de la fàbrica fins ahir mateix, i juntament amb Lotus –el doble nas de l'E22 no es veurà fins a Bahrain, el 19 de febrer– van ser els únics equips absents. En qüestió de nassos, Newey no es va mossegar la llengua: “És una llàstima que el reglament creï solucions lletges. Nosaltres hem de fer el cotxe que ofereixi el millor rendiment, però l'estètica i el so són part de l'espectacle”, va etzibar. Si més no, pel poc que es va sentir ahir, el so de la nova era sembla veritablement de F-1.