MotoGP

Justícia poètica

El doblet català d’Aprilia consumat per Aleix Espargaró, que es redimeix de l’error del 2022, i Viñales al Circuit cicatritza ferides i permet agafar impuls als pilots del país

El granollerí és a 35 punts del tercer lloc

El triomf d’Aleix Espargaró al Circuit de Catalunya, amb l’alegria afegida de la victòria en la cursa esprint de dissabte, és un exercici de justícia poètica de manual i escenifica un cop de puny damunt la taula que retruny en el mundial de motociclisme. No tan sols tanca una ferida que al seu moment va sagnar i va afectar de manera clara la seva moral, quan l’any passat va treure gas a Montmeló pensant que la cursa s’havia acabat i va perdre una gran oportunitat –un error que va lamentar amb amargor i plors a boxs–, sinó que el ressitua en la lluita per la general del mundial. Si més no, pel podi del campionat. Gràcies als 37 punts (12+25) sumats en un cap de setmana de somni, ara té el tercer lloc que llueix l’italià Marco Bezzecchi –12è a Montmeló després de caure en l’arrencada i haver de córrer amb la segona moto– a 35 punts gràcies a una collita excepcional en un Gran Premi de Catalunya que mai no oblidarà: primera victòria en cursa esprint i tercera, segona del 2023 –la primera va ser a Silverstone–, en una cursa convencional de la categoria reina. Espargaró és el tercer pilot, rere Bagnaia (tres cops) i Martín (un), que tanca un gran premi amb 37 punts i la sensació de la plenitud més absoluta.

El Gran Premi també serà recordat, malauradament, per la caiguda múltiple de l’inici, que va provocar una segona sortida. Sobretot per la imatge esgarrifosa de la KTM de Brad Binder passant per damunt de la cama de Pecco Bagnaia (Ducati), el líder indiscutible del mundial.

Sigui com vulgui, la reivindicació del motociclisme català, a més, va ser doble, amb un segon lloc magnífic del rosinc Maverick Viñales que va arrodonir la bacanal d’Aprilia al traçat català, amb final feliç i emotiu quan tots dos es van intercanviar les motos en un gest simbòlic que reflecteix la perseverança, la resiliència en els mals moments tant en l’àmbit individual com col·lectiu, amb un toc de romanticisme gràcies al primer doblet de la firma de Noale en MotoGP. Espargaró va explicar que la idea no estava planificada i que li va sortir del cor quan va recordar l’angoixa de Viñales en el seu tram final amb Yamaha abans d’aterrar a la firma transalpina, on ha refet la seva carrera.

Amb Marc Márquez (Honda) fora de combat pel que fa a les posicions capdavanteres i que ja fa prou no prenent mal amb una moto de mal governar, la temporada, des del punt de vista dels pilots de casa, entra en una dimensió força més agraïda i engrescadora, encara que l’italià i vigent campió Pecco Bagnaia continua tenint la paella pel mànec amb 260 punts i un lideratge certament sòlid. L’avalen 50 punts més que el madrileny Jorge Martín (Yamaha) i 71 més que Marco Bezzecchi (Yamaha). Res, però, no està escrit. Falten nou curses: 333 punts en joc i molta benzina.

Arenas, gran alegria

L’altra alegria de la jornada la va donar el pilot gironí Albert Arenas (Kalex), que va celebrar el seu primer podi en Moto2, un tercer lloc engrescador. Campió del món de Moto3 el 2020, Arenas va viure una travessia pel desert el curs passat i l’anterior en el període d’adaptació a la nova categoria sense pujar al calaix. Enguany ha fet un pas endavant i és tretzè amb 69 punts. Les seves millors curses anteriors havien estat dos vuitens llocs en la primera i la quarta del campionat.

EL PROTAGONISTA

Me la vaig jugar molt. En qualsevol altre circuit hauria estat segon, però aquí o queia o guanyava. Van ser 20 minuts de molta tensió

LES DADES

Soc culpable de l’èxit d’Aprilia, una fàbrica que ha fet una gran feina però en què els inicis van ser veritablement complicats
Ara, com diu Viñales, hem de disfrutar del moment, de cada petita cosa que anem aconseguint
Aleix Espargaró
37
punts
suma Aleix, una fita que només havien signat enguany Bagnaia (tres cops) i Martín (un)
3
victòries
atresora Aleix Espargaró, totes tres en MotoGP. La primera va ser en la seva cursa 200.
2a
Catalunya,
amb tres triomfs en onze curses de MotoGP 2023, rere Itàlia, que n’ha aconseguit set.

Pecco Bagnaia, fora de perill

Aplaudit quan marxava amb l’ambulància enmig de l’esglai generalitzat, Bagnaia està fora de perill, amb contusions però sense trencaments, i en dona fe a les xarxes socials amb una foto i un explícit “Avui només puc dir gràcies.” Aleix l’encoratja amb un “Forza, tio.” Enea Bastianini (Ducati), per la seva banda, té una fractura al turmell esquerre i una altra a la mà esquerra que requeriran doble cirurgia. Els pilots afrontaran el cap de setmana vinent el GP de San Marino.

Octubre del 2021: doblet també amb caiguda de Bagnaia

El doblet català anterior en MotoGP s'havia produït l'octubre de 2022 a Austràlia quan Àlex Rins (Suzuki)  va vèncer i Marc Márquez (Honda) va ser segon. En el doblet català precedent, el tro de Cervera havia guanyat a  l’octubre del 2021 en el Gran Premi de l’Emília-Romanya. Honda va tocar el cel amb Marc Márquez primer i Pol Espargaró situat en la segona posició. El francès Fabio Quartararo (Yamaha), un pilot forjat entre Niça i Catalunya, va enllestir el mundial en aquella cursa, en la qual, curiosament, també va caure Pecco Bagnaia. A banda dels dos triomfs parcials d’Espargaró d’aquest curs, no s’ha d’oblidar que l’ara lesionat Àlex Rins (Suzuki) va fer les Amèriques a Austin, fet que situa Catalunya amb tres victòries en onze curses de diumenge en una posició capdavantera, només superada per Itàlia, que s’endú el tall més gran del pastís amb set triomfs, cinc de Bagnaia i dos de Marco Bezzecchi. L’altra cursa la va guanyar l’espanyol Jorge Martín, completant el domini de Ducati, que ha guanyat vuit de les onze curses.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)