Més esport

Una empresa catalana de renom internacional en el món del ciclisme

Pedalant contra la crisi

Les bicicletes de trial Monty són conegudes arreu del món i el seu equip de competició fa anys que acumula èxits als campionats mundials de bicitrial

Per enfrontar-se a la crisi, l'empresa catalana ha optat per exportar i enguany preveu superar en un 10% la facturació que va aconseguir el 2010

L'empresa catalana Bicicletes Monty ha apostat amb força per la internacionalització per superar la crisi econòmica. La firma, amb seu a Sant Feliu de Llobregat, té presència a més de quaranta països i factura anualment al voltant de 6 milions d'euros, una tercera part dels quals provenen del mercat exterior. “Avui dia, la viabilitat de les empreses passa per l'exportació. Amb la crisi, el mercat nacional està molt limitat”, explica Artur Roures, director d'E-Bike de Monty, el departament de la companyia encarregat de la producció de bicicletes elèctriques.

Tot i els èxits que aquesta estratègia ha aportat a Monty, la crisi financera també ha afectat l'empresa. El proper setembre estava previst el llançament de La Monty, un nou model de bicicleta que es plega en un temps rècord: dos segons. No obstant això, l'arribada al mercat d'aquest model s'ha posposat de manera indefinida. “En temps de crisi costa una mica engegar nous projectes. Per ara ens hem concentrat a millorar la gama de plegables que ja tenim”, diu Roures. Sobre com ha evolucionat el sector durant els darrers anys, el directiu explica que les bicicletes són cada cop “més professionals”. ‘La qualitat i el preu mitjà de les bicicletes han pujat. El públic també està més ben acostumat i és més exigent.”

Monty és coneguda arreu per les seves bicicletes de trial, i són aquestes les que tenen més èxit fora de l'Estat espanyol. Els principals clients internacionals de Monty són Alemanya, Itàlia, Anglaterra i el Japó. Les relacions de l'empresa són especialment bones amb França, on no només venen bicicletes de competició de trial, sinó que n'hi exporten d'altres tipus, com les plegables o les elèctriques, una modalitat que, segons Roures, no acaba d'establir-se a Catalunya. “A la resta d'Europa, és molt difícil trobar una botiga de bicicletes que no en vengui d'elèctriques. Tenen molt més èxit que aquí”, assegura el directiu. Roures explica que la bicicleta elèctrica ofereix uns avantatges que no tenen ni la bicicleta tradicional ni la moto perquè “permet fer grans distàncies sense cansar-te i qui la fa servir no té despeses d'assegurances, permisos de circulació ni benzina. És un vehicle perfecte per moure's per ciutats com Barcelona”.

Els ingressos de Monty, que actualment disposa d'una plantilla d'uns trenta treballadors, es divideixen de la següent manera: la bicicleta juvenil aporta entre el 40 i el 50% del capital. En aquest apartat, s'inclouen les bicicletes de trial, les de BMX i les infantils. Un altre 30% de la facturació prové de la bicicleta elèctrica. La resta dels ingressos s'obtenen de les vendes de les bicicletes de passeig, de muntanya i els tricicles. Enguany, es preveu que Monty superi en un 10% la facturació del 2010.

Una empresa familiar

Malgrat les perspectives de creixement, la presència internacional i els accionistes externs, Monty encara es defineix com un negoci familiar. L'actual director general és l'ex-ciclista de bicitrial Ot Pi, fill del pilot de motocicletes Pere Pi, que va fundar l'empresa l'any 1983. Monty va néixer quan, amb sis anys, Ot Pi va demanar al seu pare una bicicleta per fer trial. Després de buscar pertot i descobrir que no n'hi havia cap al mercat, Pere Pi, que treballava com a dissenyador tècnic de motocicletes a Montesa, va decidir construir-ne una. Quan va comprovar que fer trial amb bicicleta era possible, Pi va plantejar la idea al fundador de Montesa, Pere Permanyer, i van dissenyar les primeres Montesitas, que van ser un gran èxit. Set anys més tard, Montesa va deixar de fabricar-les i Pere Pi i la seva dona van crear Monty. Des d'aleshores, la firma no ha parat de créixer, però Artur Roures explica: “Som una empresa familiar i això no ho perdrem mai.”

Avui dia, el Regne Unit i el Japó són els dos països on aquesta activitat és més popular. No és estrany, doncs, que Monty tingui molts vincles amb ambdós estats. Com a mostra de solidaritat amb els damnificats pel terratrèmol i el tsunami que van afectar el país nipó l'11 de març passat, la firma ha dissenyat la bicicleta de competició Monty 218 Kamel Japan. Una part dels beneficis de les vendes d'aquest model es donaran a la Creu Roja del Japó.

L'equip de competició de bicitrial de Monty ha assolit molts èxits arreu del món, sobretot gràcies a Ot Pi, ara ja retirat però que en els seus 30 anys de carrera professional va acumular 20 títols mundials, 4 d'europeus i 18 d'espanyols. L'actual equip l'encapçala el ciclista de Gavà Dani Comas, que es va proclamar campió de la categoria Elit al campionat del món de bicitrial que es va celebrar a la localitat de Sant Miquel de Campmajor, al Pla de l'Estany, el 31 de juliol passat. En la categoria femenina, les germanes Gemma i Mireia Abant van aconseguir el títol de campiona i subcampiona del món, respectivament.

6
milions d'euros
és la xifra que factura anualment l'empresa.
28
anys d'història
té Bicicletes Monty, una empresa familiar que ha aconseguit un gran prestigi internacional.
40
països
compren bicicletes a Monty, que ha fet de l'exportació la seva millor arma contra la crisi.
El llibre
Ot Pi va presentar la seva autobiografia Ot Pi, l'empremta d'un pioner el juliol passat. El pròleg de l'obra està escrit per Jordi Pujol i part de la recaptació del llibre s'enviarà als damnificats del terratrèmol del Japó de l'11 de març.

Pedals

Monty ha dissenyat uns pedals especials de bicitrial superlleugers. Amb eix de titani i disponibles en negre, vermell i daurat, els nous pedals Monty pesen 130 grams.

Bicicleta elèctrica

L'EF-39 és una bicicleta elèctrica plegable que ofereix una autonomia de fins a 50 km. La bateria Panasonic Ion-Lithium 36V - 9Ah triga entre 4 i 6 hores a carregar-se.

Sabatilles

El model 2009 de sabatilles Monty està dissenyat especialment per al bicitrial. Les 2009 estan fetes amb roba i goma i es tanquen amb una veta adherent.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)