Mercedes es treu la careta
Sense problemes de fiabilitat, Hamilton i Rosberg donen el primer doblet a la marca alemanya
Vettel puja al podi, però el Red Bull amb prou feines fa pessigolles al segon Mercedes
De la decepció de Melbourne a l'apoteosi de Sepang en quinze dies. Sense pluja –amb prou feines van caure quatre gotes, que s'evaporaven abans de tocar el calent asfalt del circuit– ni cap problema de fiabilitat, Lewis Hamilton va dominar el Gran Premi de Malàisia a plaer. Va ser la 23a victòria de la seva carrera, la segona amb Mercedes –després de la d'Hongria el 2013– i la primera del curs. I una fita per a ell: el primer grand chelem, amb la posició preferent, la millor volta en la cursa i la victòria de punta a punta. Només va cedir el lideratge a Nico Hülkenberg en fer la primera aturada, però es va cruspir el Force India abans que el comptavoltes registrés que l'alemany era el líder de la cursa.
Ricciardo, de pega
Com que el domini dels Mercedes es veia venir, qui més qui menys especulava amb la gestió de les ordres d'equip que hauria de fer la marca alemanya per posar pau entre els seus homes. En la pràctica, però, Hamilton no va donar cap possibilitat a Rosberg, i quan l'avantatge de l'anglès va arribar als deu segons, cap a la vintena de les 56 voltes, des del box li van fer posar un mapa conservador per mimar la mecànica. La processó de l'avaria de Melbourne anava per dins de l'anglès, que no només va acceptar de grat reduir la cavalleria del seu Mercedes, sinó que fins i tot va preguntar per la ràdio: “Què més puc fer per cuidar el motor?”
A Rosberg, en canvi, no li van poder tancar l'aixeta, perquè el vencedor d'Austràlia –que segueix líder del mundial– necessitava tibar per desempallegar-se de Sebastian Vettel. L'equip li demanava cinc segons de marge sobre el Red Bull, una diferència que Rosberg no va poder consolidar fins a la volta 41, a quinze del final.
Com Hamilton, el campió del món també es va refer de l'entrebanc als antípodes i va tornar a pujar al podi. Malgrat que la mecànica Renault encara té camp per córrer, Red Bull ja és el rival amb més cara i ulls dels Mercedes, i semblava que sumaria un bon grapat de punts –els primers del curs– amb el tercer lloc de Vettel i el quart de Daniel Ricciardo. El sensor del flux de la benzina de l'australià es va tornar a avariar, però aquesta vegada la FIA va autoritzar l'equip a mesurar-lo pels seus propis mitjans. Una roda mal collada en la segona aturada a boxs, però, va enfonsar el segon Red Bull, que –per acabar-ho d'adobar– tot seguit va trencar l'aleró davanter en colpejar un piano. A més a més, els comissaris –entre els quals hi havia la catalana Sílvia Bellot– el van castigar amb un stop-go –i deu llocs a la graella de Bahrain, diumenge que ve– pel maldestre canvi de rodes.
Hülkenberg, al contraatac
Qui sap com s'hauria acabat la seva lluita amb Fernando Alonso, que quan tot es va començar a tòrcer per al Red Bull número 3 el tenia a l'abast, a poc més d'un segon. L'asturià va emprar una tàctica diferent de la resta de pilots capdavanters, muntant el compost dur de pneumàtics en la segona de les tres aturades, mentre que els altres es van guardar els Pirelli de color taronja per al final. Això va permetre al pilot de Ferrari fer l'última tirada de la cursa a l'atac amb el pneumàtic mitjà, força més ràpid, i desempallegar-se de Hülkenberg, l'únic que va mirar de treure profit d'una tàctica a dues aturades. L'alemany de Force India va millorar el sisè lloc d'Austràlia, fent ombra als altres dos equips clients de Mercedes, McLaren i Williams, que van ocupar les posicions següents. Per si no fos prou, al primer gir Hülkenberg ja havia deixat darrere l'altre Ferrari, el de Kimi Räikkönen. El finlandès va punxar una roda en una topada amb Kevin Magnussen i ja no va treure el cap de l'aigua. Va ser insòlit veure tot un Ferrari incapaç de superar el Lotus supervivent de Romain Grosjean en les últimes deu voltes, tots dos cotxes amb el difusor tocat.
Per la col·lisió amb Räikkönen, Magnussen va rebre cinc segons de penalització, un nou tipus de sanció que es pot complir aprofitant una aturada a boxs per canviar les rodes (el cotxe s'està aturat el temps estipulat, i tot seguit els mecànics poden fer la feina). Això no va impedir que el debutant danès tornés a puntuar, novè, per bé que va acabar doblat. No va ser l'únic rookie excels, perquè Daniïl Kviat també va repetir la fita d'Austràlia i es va endur l'últim punt en joc.
LA PEL·LÍCULA DE LA CURSA
Sortida. Un problema amb el canvi deixa Pérez al box i no surt. La resta de pilots surten amb el compost mitjà. Hamilton manté la primera posició, i Rosberg supera Vettel per col·locar-se segon. Ricciardo també avança l'altre Red Bull en els primers revolts i és tercer, amb el campió del món quart i Alonso cinquè. Maldonado i Bianchi es toquen en el quart revolt. El francès serà penalitzat.PROTAGONISTES
Volta 47. Amb un joc nou del compost més tou, Alonso fa la seva millor volta de la cursa (1:44.165) i s'acosta a 7.2 de Hülkenberg, que, amb un joc usat del dur, gira dos segons per volta més lent. Volta 48. Hamilton avantatja Rosberg de 13.8; Vettel, de 21.8; Hülkenberg, de 48.9; Alonso, de 54.3, i Button, d'1:34.8. Voltes 49 a 51. S'aturen Vettel (49), Rosberg (50) i Hamilton (51), que munten el dur. Hülkenberg segueix en pista i és quart, rere Hamilton, Rosberg i Vettel i davant Alonso, Button, Massa, Bottas, Magnussen, Kviat i Grosjean. Ricciardo s'atura al box i plega (50).Per emmarcar
Que Magnussen tornés a puntuar no va ser cap sorpresa. Però tornar a veure Daniïl Kviat entre els deu primers, sí. Toro Rosso ha fet diana amb el rus.
Per oblidar
“Tinc una roda mal collada!” Daniel Ricciardo se'n va adonar de seguida, però l'error de Red Bull li costarà deu llocs de sanció en la graella del pròxim GP.
“Valtteri és més ràpid que tu”
Felipe Massa se'n devia fer creus. “D'acord, Felipe, Valtteri és més ràpid que tu”, li va deixar anar el seu enginyer quan faltaven quatre voltes per al final. El fantasma del GP d'Alemanya del 2010 va tornar a tocar allò que no sona al brasiler. Aleshores, Massa era company d'Alonso a Ferrari i encapçalava la cursa quan li van dir això mateix perquè deixés passar –i guanyar– Alonso. Ahir, Williams pretenia que Felipe donés via lliure a Valtteri Bottas –amb les rodes més fresques– per tal d'atacar Button. S'ha de dir, però, que en la primera tirada de la cursa l'equip havia dit a Bottas que no atabalés el brasiler, tot i que el finlandès deia que aquell era el seu ritme. Al final, Williams va voler que Massa li tornés el favor, però va fer el desentès. “Estic segur que hauria agafat el McLaren”, va dir Bottas per la ràdio en acabar. L'equip en va parlar amb els pilots després de la cursa i, segons Massa, “no hi ha cap problema”. És clar, però, que mai no s'hauria imaginat que fora de Ferrari tornaria a sentir aquelles maleïdes paraules.