Motociclisme

“Statu quo” en qüestió

El mundial 2016 arrenca aquest cap de setmana marcat pels canvis en l'electrònica i els pneumàtics, unes variacions que pronostiquen un campionat inicialment poc previsible. Jorge Lorenzo defensa el títol

Tota realitat afectada per canvis esdevé una situació de crisi, un episodi d'incidències que s'allarga en el temps. Fins quan, és sempre la pregunta.

El mundial de motociclisme comença aquest cap de setmana el seu periple per un any, el 2016, regirat pels canvis en el reglament. Pocs, però tremendament significatius: una centraleta electrònica igual per a totes les motos i un nou fabricant de pneumàtics (Michelin), a banda de la unificació en la capacitat del dipòsit de combustible (22 litres).

Ajustar i regular les màquines a les noves circumstàncies és un procés que farà més entretinguda la proposta. Pel cap baix, durant la primera meitat de la temporada, restarà en entredit l'statu quo de Moto GP que feia pronosticar sense marge d'error quins serien els quatre pilots que lluitarien per les victòries i els sis que s'ordenarien del quart al desè lloc. Així ho han ensenyat els testos de pretemporada, uns entrenaments que han dibuixat un punt de partida en què la dificultat per domesticar la potència de l'Honda, una vegada més, n'ha vertebrat el discurs. I això, en complet contrast amb el comportament de la Yamaha de Jorge Lorenzo, defensor del títol, i de Valentino Rossi, vigent subcampió.

El bon cos, per barris

El Movistar Yamaha i el Repsol Honda de Marc Márquez i Dani Pedrosa són els dos equips que més dèficit han de superar en l'acceptació de la nova electrònica. Disposar d'infinitat de recursos tècnics i humans havia desenvolupat en tanta mesura el control informàtic sobre la moto en qualsevol conjuntura que el nou ordre es pateix com un fort retrocés. Afegim-hi els nous compostos Michelin, de diferent comportament als Bridgestone, i el còctel està servit. Una situació de crisi que la M1 de Lorenzo i Rossi, una moto elàstica i amb cintura, ha entomat amb molta més naturalitat que la seva gran rival.

Com la Yamaha, però venint d'una electrònica menys evolucionada, tant les Ducati de fàbrica com les satèl·lit i la Suzuki han demostrat poder aguantar un diàleg igualment poc agressiu, tant amb la centraleta única com amb el domini que aquesta permet sobre els Michelin mentre es dóna curs a la potència de la moto.

Res a veure amb l'Honda, que si bé Márquez va aconseguir redreçar en l'últim dia de tests de pretemporada, aquí a Losail, es torna a revelar davant les imposicions del reglament. Amb una (incomprensible) entrega de potència abrupta –segon any seguit topant amb el mateix mur–, els problemes per apaivagar la RCV213V han estat constants, ja sigui entrant, passant o sortint del revolt. És cert que Losail no és un traçat tradicionalment amable per a les Honda i que les condicions de treball i de cursa, de nit i amb molt poca temperatura de pista, imposen prendre's les primeres conclusions amb moderació, però ni Márquez ni Pedrosa estan tranquils.

No ho estan, si bé ningú dubta que l'armada d'enginyers del gegant japonès trobarà solucions per equilibrar el xassís, readaptar els perifèrics del motor –el motor, no s'ha d'oblidar, està segellat i no es pot tocar– i tolerar d'aquesta manera la nova realitat. No estan tranquils perquè saben que la pregunta aquí és quan hi haurà solucions, on seran ells en la classificació i, sobretot, on seran aleshores la resta de marques i rivals.

Ens hem adaptat molt bé als Michelin i em sento fort amb molta confiança. Espero arrencar millor que el 2015
Jorge Lorenzo
Sóc plenament conscient que és un any cabdal en la meva carrera
Pol Espargaró
Hi ha tantes coses per descobrir, encara. En aquesta cursa veurem el potencial real dels pilots i les motos
Valentino Rossi
D'entrada, hi ha variables poc previsibles, com el desgast en cursa del pneumàtic i com anirà l'electrònica
Marc Márquez
No som on voldríem, però sóc positiu. Hem de fer treballar millor el pneumàtic i millorar l'equilibri del xassís
Dani Pedrosa
No m'agrada gaire la feina dels testos. Sóc un pilot de curses i em sento molt motivat pel nou mundial
Aleix Espargaró
Confio accelerar l'aprenentatge ara, quan hi haurà més pilots a pista
Tito Rabat
L'única certesa és que ningú estarà ben preparat per a aquesta primera cursa
Andrea Dovizioso
Moto GP (1a sessió)
1r Jorge Lorenzo (Yamaha)
1:55.440
2n Valentino Rossi (Yamaha)
a 0.267
3r Andrea Iannone (Ducati)
a 0.296
4t Héctor Barberà (Ducati)
a 0.370
Maverick Viñales (Suzuki)
a 0.407
Pol Espargaró (Yamaha)
a 0.611
Dani Pedrosa (Honda)
a 0.658
Marc Márquez (Honda)
a 0.818
9è Andrea Dovizioso (Ducati)
a 0.947
10è Scott Redding (Ducati)
a 0.972
11è Bradley Smith (Yamaha)
a 1.084
12è Cal Crutchlow (Honda)
a 1.156
16è Aleix Espargaró (Suzuki)
a 1.656
20è Tito Rabat (Honda)
a 2.476
Moto 2 (1a i 2a sessió)
1r Jonas Folger (Kalex)
1:59.566
2n Sam Lowes (Kalex)
a 0.091
3r Àlex Rins (Kalex)
a 0.112
4t Thomas Luthi (Kalex)
a 0.165
5è Johann Zarco (Kalex)
a 0.323
10è Àlex Márquez (Kalex)
a 0.483
15è Àxel Pons (Kalex)
a 0.750
19è Edgar Pons (Kalex)
a 1.067
23è Xavi Vierge (Tech 3)
a 1.220
26è Isaac Viñales (Tech 3)
a 2.229
Moto 3 (1a i 2a sessió)
1r Livio Loi (Honda)
2:05.832
2n Joan Mir (KTM)
a 0.328
3r Nicolo Bulega (KTM)
a 0.352

Lorenzo, intractable en la primera sessió oficial

Dues Yamaha, dues Ducati (una satèl·lit), una Suzuki, una Yamaha satèl·lit i, en el setè i el vuitè lloc, les dues Honda de Pedrosa i Márquez. Així va acabar la primera sessió oficial de la temporada, uns entrenaments que van veure volar Jorge Lorenzo, sempre al capdavant de la taula. El mallorquí va fer tres girs en 1:55, rodant sol, mentre que, per exemple, Rossi i Barberà van aconseguir baixar de l'1:56 seguint la roda d'un Maverick Viñales (5è) que va deixar el seu company d'equip Aleix Espargaró (16è), a 1,2 segons. Gran Pol Espargaró (6è), al davant d'uns Pedrosa i Márquez –cap volta en 1:55 per a ells– que van rodar equipats amb uns alerons més grans que els provats durant la pretemporada.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)