Espanyol

Davallada confirmada

L’Espanyol arrenca la temporada amb un total de 23.612 socis; són 3.449 abonats menys que el curs passat

La pujada del preu dels carnets i la “dècada grisa” esportiva, les causes de l’acusat decreixement

A finals de juny, l’Espanyol iniciava una nova campanya d’abonats sota el lema Volem. Era la primera acció de pes cap a l’exterior que engegava el nou director corporatiu del club, Roger Guasch. “Ho tornaria a fer, però la implementació va ser errònia”, deia el mandatari en un esmorzar amb la premsa, tot i que va recórrer a l’autocrítica al·legant que no va saber explicar ni comunicar que la reformulació dels nous preus estava enfocada al mitjà i llarg termini per fer “un estadi més equitatiu”. El cert és que, amb dades a la mà el cop ha estat dur. La xifra total d’abonats és ara de 23.612 abonats. Una dada que Guasch es va guardar per a la part final de la seva intervenció, conscient que és la que més mal li fa als ulls a ells, i per descomptat al president Chen Yansheng. Era la part delicada de la presentació amb la premsa i abans, la dolçor dels plans estratègics, donaven color a l’escenografia. Però la dura realitat dels abonats no es pot amagar, i menys quan part de la massa social té a la diana el mateix Guasch. L’entitat blanc-i-blava ha vist com la sagnia no té aturador, i enguany encara ha anat a pitjor. L’efecte Cornellà va situar una xifra rècord de 35.599 abonats el curs 2009/10; d’ençà de llavors el decreixement ha estat continuat, fins situar-se en una xifra que no arriba als 24.000 abonats. En els últims anys la tendència era perdre entre 1.500 i 1.800 socis, i enguany s’ha duplicat fins als 3.449. L’explicació de la pronunciava baixada té una explicació dual: la pujada de preus combinada amb la desafecció esportiva de molts aficionats amb l’equip. La dècada grisa ha portat l’equip a lluitar per objectius mediocres des de la seva arribada al nou estadi. L’Espanyol està passant una travessia històrica sense anar a Europa més llarga de la seva història, combinada amb flirtejos seriosos amb el descens a segona. El còctel de tots dos escenaris ha creat la tempesta perfecta perquè l’abonat dubtós de renovar es donés de baixa.

La foto actual d’abonats encara deixa més incògnites. El director corporatiu també va lamentar els 1.000 adults que s’han passat a la modalitat low cost de Fan RCDE, els abonats sense seient. “Amb això no hi comptava”, es lamentava Guasch fent un acte de contrició pública. Malgrat la clatellada, des del club confien tancar el curs amb un total de 24.600 abonats, tot i que s’ha deixat clar que no hi haurà descomptes d’última hora ni de segona volta. El descompte per a qui es faci abonat a partit d’ara només serà d’un 20%. “La decisió i els resultats del que estem fent es veuran a mitjà termini”, deia Guasch, remarcant que el 10% del pressupost del club depèn dels abonaments, però “la gent i els mitjans de comunicació es van quedar amb la idea de la pujada de preus, i no en el fet que tot això ens ha de servir, més endavant, per fer més campanyes i fidelitzar el nostre aficionat, que ha de ser el centre del nostre projecte”, argumentava el mandatari. Guasch també va defensar que menys preu no significa més assistència, tot i que tenia previst que la pujada de preus perjudicaria un ascens immediat del nombre de socis. El mandatari va posar com a exemple les campanyes de la segona volta o de final de temporada en què es “regalaven tribunes per 100 euros”, i això no va impedir la pèrdua dels 1.800 abonats anuals.

Preocupa l’assistència

Hi ha més dades per a la preocupació de la directiva, i aquesta està directament lligada amb l’assistència a l’estadi. Un 45% dels seus seguidors no van mai a l’estadi, i el club vol capgirar aquesta tendència. De fet, el RCDE Stadium és l’estadi de primera que registra menys assistència en relació amb la seva capacitat total de tota la primera divisió. Una de freda i una altra de calenta. Un aspecte que va destacar Guasch en la seva presentació davant dels mitjans és la capacitat de renovació de la massa social. La meitat dels abonats actuals del club són nous. És a dir, s’ha vinculat al club des que es va mudar de casa, ara fa nou anys, i només el 12% tenen una antiguitat d’entre 21 i 30 anys de fidelitat.

En resum, la fotografia dels abonats contrasta amb el bon moment esportiu de l’equip, amb bon joc i resultats. L’Espanyol, i l’equip de Guasch, té davant seu un objectiu majúscul: omplir el RCDE Stadium. Si ho fa, la roda començarà a girar de les vendes des de marxandatge i tots els ingressos atípics, i el més important, serà una palanca de seducció per a nous patrocinadors.

Millores en els accessos a l’estadi

El club té clar que ha d’implementar millores en els accessos a l’estadi. Per fer-ho està treballant amb les administracions estatals, catalanes i locals per millorar la mobilitat. Es preveu la creació de busos llançadora; la creació de noves places de pàrquing al costat de la ronda Litoral, que ha de tenir l’aval del Ministeri de Foment, i buscar una tarifa amb l’Agència Metropolitana del Transport. Totes aquestes accions i també alguna més que podria obrir el ventall de més línies d’autobusos o la creació d’una nova línia de ferrocarril que està estudiant la Generalitat. Tot, per facilitar l’arribada a l’estadi.

“L’objectiu és un club que es plantegi Europa com una fita permanent”

Roger Guasch ha posat especial èmfasi en el pla estratègic fins al 2025 amb dues palanques de força: el 2020 pels 120 anys de l’entitat i el 2025 pels seus 125 anys. Un full de ruta basat en tres línies d’actuació: l’ambició esportiva (Europa), el creixement econòmic i la implicació social. Així, el directiu ha remarcat de manera clarivident la voluntat de “treballar per fer un club gran” a través d’una aposta ferma per la “integració, per fer un club obert, simpàtic i atractiu, respectat i amb autoritat, que es marqui l’objectiu de consolidar-se entre els 10 primers en la lliga i es plantegi Europa com una fita permanent”. El director general corporatiu també ha explicat: “Volem ser marca referent a Barcelona, volem arribar a tothom, volem acceptar la diferència, però no ser minoritaris, volem ser un club proper.” En aquest entramat, el directiu té clar que l’Espanyol necessita una botiga i un centre social al centre de Barcelona abans de dos anys. En aquest sentit, ha reiterat que, des del 2018 i fins al 2021, la institució posarà el focus en “el projecte esportiu, l’impuls social, el posicionament de la marca en l’entorn lobal (local i global), el posicionament a Barcelona, la transformació digital, la millora de l’experiència en dia de partit junt amb el refinançament i la reducció del deute”.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.