El conveni, l’inici d’un canvi
Les jugadores celebren la signatura del conveni després d’anys de penúries en la màxima categoria del futbol estatal
Prop d’un any i mig han trigat els sindicats i la patronal a posar-se d’acord, fins que Mediapro ha assegurat els diners necessaris a canvi dels drets televisius
Trencar amb la possibilitat que una empresa pagui la meitat del sou a un treballador o treballadora quan està de baixa no és cap privilegi, és un dret. I com aquestes pràctiques, moltes d’altres. L’amateurisme que perseguia el futbol femení des dels primers dies de la seva vida va acabar dimarts passat, 18 de febrer del 2020, amb l’acord signat entre els sindicats i la patronal. Mediapro va posar a sobre la taula els diners que faltaven als clubs per poder executar els mínims econòmics que determina el conveni i, d’aquesta manera, les jugadores de la primera divisió femenina es convertiran en professionals.
“En ple segle XXI no podíem viure amb aquestes carències. Ha trigat molt. Arribar al 2020 sense aquests mínims era lamentable”, assenyala Mariajo Pons, una de les jugadores catalanes més veteranes de la primera divisió femenina: “He tingut la sort de jugar en equips en els quals he estat ben coberta, però hi havia algunes pràctiques molt dubtoses en altres equips. Estar coberta per lesió o que a les jugadores ens assegurin que no ens fotran al carrer si estàs embarassada són uns mínims que crec que són necessaris”, afirma la portera de l’Espanyol, que en el passat ha jugat en el Saragossa, el Llevant i el València.
Per a les jugadores, aquest acord és l’inici de l’evolució de l’esport: “Sempre s’acusava el futbol femení de no generar prou. Ara sí que ho generem. Doncs ara ens hi dedicarem més professionalment, tindrem més hores, pujarà la qualitat de les jugadores, dels equips i acabarem generant més. Entrarem en un cercle que beneficiarà a tothom”, valora Pons. De fet, la negociació s’ha dilatat durant prop d’un any i mig, amb el futbol femení com a cavall de batalla entre les disputes entre la lliga i la federació. L’aparició de Mediapro, amb 1,1 milions d’euros, que ha permès a l’operadora televisiva aconseguir els drets de la copa, ha donat el múscul econòmic necessari als clubs que no en tenien prou amb el que els oferia la televisió. Rubiales s’havia proposat com a salvador i havia ofert als equips trencar el contracte amb Mediapro, però finalment la federació ha perdut aquesta batalla. “És un bon conveni, i ho hem de celebrar, però la negociació no hauria d’haver estat tan llarga. Semblava que es reien de nosaltres”, afirma Mariajo Pons: “Potser les jugadores que venen de baix no ho valoren tant, però jo, que hi porto molts anys, penso que tant de bo ho hagués tingut durant tota la meva carrera. S’ha d’agrair a la gent que s’ha sacrificat durant tot aquest temps. És la primera pedra per construir quelcom potent.”
Publicat a
Notícies
Divendres,14 juny 2024