Més esport

Elles també en fan

Política esportiva. La campanya #T’hoEstàsPerdent té com a principal objectiu promoure la presència de l’esport femení en els mitjans de comunicació i avançar cap a la igualtat

Promoure que hi hagi més presència de dones esportistes en els mitjans de comunicació per poder avançar cap a la plena igualtat, trencar els estereotips socials i mediàtics amb relació a l’esport femení i situar-lo com un contingut d’interès i capaç d’atreure grans audiències són els principals objectius de la campanya #T’hoEstàsPerdent, que es va presentar fa uns dies a la Pedrera, a Barcelona. També es pretén arribar als infants i adolescents perquè tinguin referents en l’esport femení, ja que normalment els principals referents en el món de l’esport són masculins.

S’han planificat anuncis en diversos mitjans de comunicació i en xarxes socials com ara Facebook, Twitter i Instagram. També s’han editat cartells que es distribuiran a través de les federacions esportives. Aquesta campanya està impulsada pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), en col·laboració amb la Secretaria General de Esport i de l’Activitat Física del govern de la Generalitat, l’Institut Català de les Dones (ICD) i la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA).

Roger Loppacher, president del CAC, va explicar en la presentació de la campanya: “En la nostra societat, una de les àrees en què es dona encara una situació de desigualtat, tot i els avenços, és la presència de l’esport femení en els mitjans de comunicació, tant pel que fa a les dones esportistes com a les dones professionals de la comunicació.” El president del CAC va destacar que amb la campanya volen mostrar que l’esport femení és capaç de captar i atreure audiència. “Volem fer-ho apel·lant a la persona espectadora, mostrant-li tot allò que s’està perdent, ja que si no veu, mira, escolta o llegeix esport femení, s’està perdent la meitat de l’espectacle”, va manifestar Roger Loppacher, que va acabar afirmant: “L’esport practicat per dones és tan espectacular i atractiu com el que practiquen els homes.”

La vicepresidenta i presidenta en funcions de la CCMA, Núria Llorach, va assenyalar que les xifres de la presència de dones en els mitjans van millorant, però al mateix temps va manifestar: “No es pot deixar d’insistir en la necessitat de continuar avançant. La defensa de la igualtat entre homes i dones va més enllà d’una campanya, ja que ha de ser una aposta global i permanent.”

El secretari general de l’Esport i de l’Activitat Física, Gerard Figueras, va dir: “Catalunya és una potència esportiva, no només en l’esport masculí, sinó també en el femení, que se situa en els llocs capdavanters de diverses disciplines.” Figueras va comentar que la campanya vol ser un altaveu perquè es prengui consciència del potencial de l’esport femení català i del fet que s’ha de seguir amb la mateixa atenció que se segueix el masculí.

La visió de les dones

Laura Martínez, presidenta de l’ICD, va afirmar que, amb la campanya #T’hoEstàsPerdent, s’està enviant a la gent el missatge “No ens ho podem perdre” i “No podem permetre que es continuï discriminant les dones en l’àmbit de l’esport”, i va dir que s’ha d’evitar en clau de pràctica esportiva i per falta de representació efectiva de dones en qualsevol àmbit de decisió de l’esport. “Som aquí per avançar en els drets de més de la meitat de la població, i perquè també el món de l’esport necessita incorporar la visió de les dones”, cloïa Martínez.

La jugadora internacional de bàsquet Laia Palau, una de les esportistes dels anuncis, va explicar: “És important apostar per la creació de referents esportius femenins. Quan jo vaig començar, no sabia si es podia ser jugadora de bàsquet ni si et podies guanyar la vida així.”

ÍDOLS

Es vol que els més joves també tinguin referents en l’esport femení

MISSATGE

No veure, mirar, escoltar o llegir esport femení és perdre’s la meitat de l’espectacle

Cinc esportistes d’elit protagonitzen els anuncis de la campanya

Els anuncis de la campanya #T’hoEstàsPerdent estan protagonitzats per cinc esportistes d’elit de diversos esports: la campiona olímpica i mundial de natació Mireia Belmonte, la divuit vegades campiona del món de motociclisme en trial i enduro Laia Sanz, la subcampiona de la Champions League femenina de futbol Alexia Putellas, la tricampiona d’Europa i subcampiona olímpica i mundial de bàsquet Laia Palau i la rècord del món de pentatló i heptatló sub-18 i campiona mundial d’heptatló sub-18 en l’atletisme Maria Vicente. El lema de la campanya és Si no veus esport femení, t’estàs perdent la meitat de l’espectacle. Per això, en els anuncis, les cinc esportistes acompanyen el missatge de la campanya amb el gest de tapar-se la meitat de la cara com a símbol que no veure esport femení suposa perdre’s la meitat del xou. Les institucions promotores de la campanya ja s’han posat en contacte amb els clubs catalans, les federacions dels diversos esports i els mateixos esportistes, tant masculins com femenins, per proposar-los un challenge perquè contribueixin a difondre aquest gest de tapar-se la meitat de la cara com una manera d’adherir-se a la campanya #T’hoEstàsPerdent i donar-hi suport.

Compromís de 86 mitjans

Un total de 86 mitjans de comunicació s’han compromès a donar més visibilitat a l’esport femení. Per això s’han adherit al document Compromís dels mitjans per impulsar l’esport femení. El text l’han elaborat les entitats que promouen la campanya i els compromisos estan dividits en dos apartats: pel que fa a la cobertura mediàtica i pel que fa a les empreses periodístiques. En el primer es proposa donar més visibilitat a les dones esportistes en els seus mitjans, avançar cap a una cobertura equilibrada entre l’esport masculí i el femení, i evitar els estereotips de gènere en el tractament de l’esport. En el segon apartat, els diferents mitjans també es comprometen a formar en perspectiva de gènere el seu personal en l’àmbit de l’esport i a fomentar la presència paritària de periodistes a les redaccions i als espais d’opinió i tertúlies esportives. Entre aquests 86 mitjans, hi ha les principals televisions, ràdios, agències de notícies i premsa generalista i esportiva, i també molts mitjans de comunicació d’àmbit local i comarcal de Catalunya.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)