Ciclisme

Els experts no es creuen la teoria del motor en la bici d’Armstrong

Mecànics professionals consideren que és impossible que no es detectés una ajuda extra com aquesta quan la tecnologia no estava inventada

Un vídeo publicat pel periodista francès Antoine Vayer sobre la possibilitat que Lance Armstrong hagués usat una tecnologia “secreta” per dominar en les set edicions del Tour en què va acabar com a vencedor –posteriorment seria desposseït de tots els triomfs– s’ha fet viral aquests últims dies. Vayer fa notar que Armstrong tocava la part del darrera del seient just abans d’augmentar la velocitat. Es tractaria d’activar, segons ell, un petits dispositiu d’uns 800 grams que es podia amagar dins les bicicletes i que incloïen un motor de 500 watts de potència amb bateria inclosa. Jean-Pierre Verdy, cap de l’agència antidopatge francesa, també abona aquesta tesi en un llibre publicat recentment.

La comunitat ciclista s’ha agafat aquesta nova polèmica amb incredulitat perquè de fet Armstrong ja va confessar que el seu rendiment era fruit del dopatge sistemàtic i fa uns anys també va recordar que als anys 90 aquesta “presumpta” tecnologia no estava ni tan sols inventada. Alguns mecànics catalans que treballen o han treballat en grans equips professionals ho consideren del tot impossible que s’amagués un “motor” en una bici en el Tour. Joan Linares, que va ser mecànic del vencedor del Giro Ryder Hesjedal (2012) en el Garmin Cannondale, recorda que ja es van fer les mateixes acusacions finalment infundades al seu propi corredor, a Cancellara i fins i tot a Alberto Contador. “Fa uns anys no podíem saber com fer-ho per posar un petit motor dins una bici i nosaltres ni ho vam fer ni ens ho vam plantejar.” “És impossible un muntatge com aquest, un mecànic professional ho hauria detectat immediatament”, diu Francisco Martínez Sisquillo, un dels grans especialistes en mecànica ciclista a Catalunya.

David Fernández, que ara treballa al Bahrain de Mikel Landa però que també va ser mecànic en el poderós Sky de Chris Froome, reconeix que s’ha fixat en les polèmiques imatges i la seva conclusió és senzilla. “Crec que és un tic o una mania que tenia, no hi ha cap més explicació.”

El dopatge tecnològic en el ciclisme es va posar sobre la taula arran d’unes polèmiques imatges de Fabian Cancellara en la París-Roubaix del 2010. Un exciclista dels EUA Phil Gaimon va considerar que eren la prova que el suís havia dominat la clàssica gràcies a un petit giny electrònic dins la bici. La UCI ho va investigar però no es van trobar mai proves contra el ciclista. Això sí, la regulació es va tornar més estricte. El cas més rellevant és el de la belga Femke van den Driessche en el mundial de ciclocròs del 2016 quan va ser suspesa en trobar-se un motor integrat en la seva bici.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)