Fórmula 1

Llum verd a Montmeló

El govern de la Generalitat confirma l’acord que permet la continuïtat per un any més del Gran Premi al Circuit de Barcelona-Catalunya

La pròrroga permetrà abordar amb més calma un pla estratègic a llarg termini

La fruita estava madura i no ha calgut sacsejar l’arbre més enllà de l’1 d’agost. El Gran Premi de F-1 al Circuit de Barcelona-Catalunya del 2020 ja és una realitat, perquè el govern de la Generalitat va confirmar ahir l’acord que n’ha de permetre la continuïtat per un any més. La portaveu del govern i consellera de la Presidència, Meritxell Budó, va ser l’encarregada de transmetre la bona nova: “El govern ha arribat a un acord que permet la continuïtat del Gran Premi de F-1 al Circuit de Barcelona-Catalunya per un any més.” En concret, el govern “ha autoritzat la signatura de la pròrroga del contracte per l’any 2020” entre Circuits de Catalunya SL –l’empresa pública que gestiona el traçat i les instal·lacions del complex vallesà, en la qual participen la Generalitat, el RACC i l’Ajuntament de Montmeló– i el promotor del campionat, el grup Formula One, propietat de Liberty Media i presidit per Chase Carey. D’aquesta manera, l’any vinent se celebrarà el 30è Gran Premi consecutiu de F-1 a Montmeló.

L’anunci posa fi a dos mesos i mig de compàs d’espera, d’ençà que el contracte actual va vèncer després de l’edició d’aquest any de la cursa i es van accelerar les negociacions que van culminar amb l’acord assolit ahir. Aquell 12 de maig, el president de la Generalitat, Quim Torra, es va reunir breument al pàdoc del Circuit amb Carey, i va assegurar sense embuts que Catalunya “seguiria tenint la F-1”. “Aquest esdeveniment genera 3.000 llocs de treball i 340 milions d’euros per al país; per tant, és un projecte de país importantíssim. El país necessita tenir la F-1”, va exposar Torra, que va destacar l’“excel·lent sintonia” amb l’executiu nord-americà i la predisposició de totes dues bandes per arribar a un acord.

L’entesa mútua es palesa en l’acord assolit, ja que el més habitual en aquests casos és una renovació plurianual i no una pròrroga d’un sol any. D’aquesta manera, però, tots dos hi guanyen. La F-1 fa possible la permanència en el calendari d’un circuit molt ben valorat pels equips i els pilots –des del 2016, Montmeló és la seu única de les proves de pretemporada, i ho tornarà a ser el 2020– i aconsegueix que els equips acceptin un lleuger augment del nombre de curses, que el 2020 podrien passar de 21 a 22 si Mèxic també renova (un primer pas cap a l’ampliació futura que busca el promotor del campionat).

La F-1, pal de paller

D’altra banda, la pròrroga d’un any permet agafar aire al Circuit de Barcelona-Catalunya i afrontar el futur amb més calma, tal com es desprèn del comunicat que va difondre el govern després de l’anunci de la consellera Budó. “La continuïtat [del Gran Premi de F-1 a Catalunya], a més, permetrà mantenir la presència del Circuit de Barcelona-Catalunya en el calendari de les principals competicions de motor [...] mentre s’elabora un pla estratègic per al Circuit de Catalunya a llarg termini.” Se’n dedueix que la F-1 ha de ser un element cabdal d’aquest pla estratègic, com a pal de paller del vibrant ecosistema que s’ha creat al llarg dels anys al voltant del Circuit de Barcelona-Catalunya. En aquest sentit, en el mateix comunicat del govern s’afirmava que “el Gran Premi de F-1 a Catalunya és un actiu que contribueix al posicionament de Catalunya al món en els àmbits del turisme i de l’automoció”. És a dir, és un ganxo en dos dels àmbits econòmics més actius del país.

Ara el que falta per confirmar és la data del GP de F-1 del 2020. La primera edició, el 1991, es va fer al setembre, però des del 1992 la cursa ha estat al mes de maig (o, també, finals d’abril). Aquesta data, però, la podria heretar el GP d’Holanda, que tornarà al calendari després de més de 30 anys d’absència. L’any que ve, doncs, Montmeló tornarà a ser la seu de tres campionats del món: F-1, Moto GP (primera edició el 1992 i contracte fins al 2021) i ral·licròs, estrenat el 2015 i vigent fins al 2022 pel cap baix.

LES DADES

35
curses
de F-1 a Catalunya des del 1950, a Montmeló (29), Montjuïc (4, 1969-75) i Pedralbes (2, 1951 i 1954).
22
curses
podria tenir el calendari de F-1 del 2020, el més dens de la història, si Mèxic també renova.
1
cursa
de F-1 a Montmeló no s’ha fet al mes de maig: la primera, el 1991, que es va celebrar al setembre.

L’última abans de les vacances

La F-1 celebra aquest cap de setmana el GP d’Hongria, la 12a de les 21 proves del curs i l’última abans de l’aturada a l’agost. La cursa d’Hungaroring arriba tot just una setmana després de l’espectacular GP d’Alemanya, en el qual Max Verstappen i Red Bull-Honda van aconseguir la segona victòria en les últimes tres curses. Per si no fos prou, el traçat de Budapest, recargolat i més aviat lent, s’avé a les característiques del bòlid de Milton Keynes. Amb tot, Mercedes mirarà de girar full del daltabaix a Hockenheim –dos puntets per a Hamilton i prou–, mentre que Ferrari encara persegueix el primer triomf del curs.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)