Fórmula 1

JOAN FONTSERÈ

DIRECTOR DEL CIRCUIT DE BARCELONA-CATALUNYA

“Voldríem sortir-ne reforçats”

“Amb la F-1, posem-nos-hi bé, però no per aquest any. Jo m’hi poso bé per als pròxims cinc anys”

“Dorna encara no preveu no fer el GP de Catalunya, però ho hauríem de tenir clar abans de l’1 de maig”

Ho tenim en compte tot: anul·lar el GP, fer-lo a porta tancada, ajornar-lo fins al segon semestre o passar-lo al 2021

Des de la dimissió de Vicenç Aguilera i fins que es nomeni un nou president –la crisi del coronavirus ho endarrerirà– Joan Fontserè (Sant Feliu de Codines, 1974) és el principal interlocutor del circuit de Barcelona-Catalunya, que acaba de veure com el GP de F-1 (10 de maig) és ajornat d’entrada. Pel de Moto GP –diu– encara no és hora de patir. Esprem el seu cervell i el del seu equip per intentar que d’aquesta crisi en sorgeixi alguna nova oportunitat.

Com ha anat el procés de l’ajornament? Amb qui s’ha parlat?
La responsable de les relacions amb els circuits de Liberty Media, Chloe Targett, que ja estava amb Ecclestone, ha estat la interlocutora. Però en la segona tanda de tests vaig parlar una hora amb Chase Carey [CEO de Liberty] dels tests, de la pròrroga del nostre contracte i de com estàvem nosaltres, perquè ell ja coneixia la dimissió de Vicenç Aguilera. Em va dir que s’alegrava de parlar de coses positives perquè n’estava tip del coronavirus. Li vaig demanar com ho veia i va respondre que no sabia res, no podia dir res. Volia salvar Bahrain i el xeic li havia dit que cap problema, a menys que tallessin el trànsit aeri... que és el que va acabar passant.
Abans va caure Austràlia i es planteja un calendari que arrenca a finals de maig...
Envio un missatge de suport a Chloe Targett i em poso a la seva disposició per ajudar en el que sigui. Tenim en compte totes les possibilitats: anul·lar el nostre GP, disputar-lo a porta tancada, fer-lo amb els 25.000 espectadors que fins avui han comprat una entrada, ajornar-lo fins al segon semestre o passar-lo al 2021. El que sigui més útil per salvar el campionat i aconseguir que el del 2021 sigui més fort, que és una cosa que ens interessa a tots. I li afegeixo que pot comptar amb Barcelona com a ciutat fàcil per als equips en l’aspecte logístic, climatològicament vàlida i posseïdora de 30 anys d’experiència organitzant grans premis. Són tres actius que tenim i que posem a la seva disposició.
Vaja, que s’hi posen bé.
Ningú sap quan s’acabaran els efectes d’aquest coronavirus. I com que no sabem on som, reiterem l’oferta. Diumenge passat vam fer una reunió virtual amb tots els circuits. Singapur explica que quan es va acabar la pandèmia de SARS el 2004, el seu govern va decretar dos anys sense esdeveniments amb públic. I jo els explico que quan estava a Octagon, Hong Kong ens va contractar per muntar una prova del mundial de trial indoor i una exhibició al carrer amb Laia Sanz, el 2005. Dos governs asiàtics i dues maneres ben oposades de veure-ho. Hong Kong volia demostrar que s’hi podia anar sense perill. També hem parlat amb Silverstone i Zandvoort. Els anglesos diuen que si dos mesos abans, a mitjan maig, no tenen la certesa de poder-la fer, serà difícil que s’hi posin. Aquest dilluns Chloe Targett m’informa que no tenen calendari i que tots els que vegi són pura especulació. I quan em demana si podríem anar al segon semestre li dic que a nosaltres tots ens va bé si és que ens consideren imprescindibles. Ho he traslladat al consell d’administració, que ha fet consultes amb el Departament d’Empresa, amb Turisme i amb el gremi, i veurem quines dates ens escauen més.
Totes les possibilitats que ha plantejat a Liberty fan mal... A porta tancada és viable?
Els hem dit que tot això hauria de tenir un tractament diferent. És evident que si els únics ingressos venen d’obrir les portes, fer el GP a porta tancada és evident que només es pot fer amb un cànon diferent. Ells saben que han de fer un calendari, perquè si no fan curses no tenen diners per pagar els equips, i si no paguen els equips, el 2021 en tindran la meitat a la graella.
Ajornar el GP fins al 2021 seria fins i tot convenient?
És un escenari més. Tornant a l’exemple de Hong Kong, puc pensar que si quan tot es va restablint pots explicar al món que Barcelona està acollint F-1, que tot funciona i que la gent no es mor pel carrer, és una bona campanya d’imatge. A la consellera sempre li dic que hem de posar sobre la taula moltes coses: si anem a l’any que ve ens estalviem els calés d’aquest any, els podem invertir en el sector turístic perquè refloti... Però si tu ets del sector turístic i et diuen que al segon semestre tens la F-1, quina millor campanya trobaràs a escala mundial?
Circuits de Catalunya està en perill en sentit econòmic?
Sempre hem dit que el problema econòmic del circuit venia del cost de la F-1. Si aquest any no la fem... Ho has dit tu abans, potser és el més convenient.
Però també han dit que perdre la F-1 és posar en qüestió el futur del circuit.
És que no la perdem, només l’ajornaríem un any. A ningú se li escapa que això afecta tothom. Mira els teatres...
Contempla l’escenari que Liberty els plantegés que no pot rebaixar els drets d’aquest any?
Els nostres ingressos s’han vist minvats de manera molt notable. En aquesta situació, necessitaríem un altre incentiu...
Un plantejament més a llarg termini...
Tu ho has dit abans. Posem-nos-hi bé, però no per aquest any. Jo m’hi poso bé per als pròxims cinc anys. Voldríem sortir reforçats d’aquí. Carey em va trucar per parlar de la situació i jo li vaig respondre que si estan contents de les dues setmanes de tests, ja saben que fa 30 anys que fem grans premis. A partir d’aquí, no anirem a tocar allò que no sona. Aquest plantejament es pot fer perquè la feina de Vicenç Aguilera ens ha deixat molt ben posicionats respecte a Liberty i perquè hi ha tres persones que després de la dimissió han agafat les regnes: Josep Mateu [president del RACC] com a president en funcions, la consellera Àngels Chacon i el secretari del departament, Joaquim Ferrer.
M’agrada el missatge d’intentar sortir-ne reforçats.
El meu missatge a la F-1 sempre ha estat el mateix: hem de fer el que sigui perquè el 2021 tinguem un campionat de primer nivell. No podem permetre un 2020 amb un campionat pobre, que perdi tot el sentit.
Què li arriba del govern respecte al relleu d’Aguilera?
Parlo sovint amb la consellera, i abans que quedés confinada estava buscant el perfil que creu que ha de portar el circuit.
Quina política tindran amb les entrades ja venudes?
Ho estem treballant. Quan se sàpiga la data del GP, decidirem. Hi haurà l’opció del reemborsament, però també d’altres. Hi haurà opcions múltiples.
Hi haurà ERTO al circuit?
De moment treballem tots des de casa i ja me’n cuido jo, que sigui així. Però la nostra instal·lació és tan complexa que requereix manteniment diari, en instal·lacions, en informàtica...
S’ha de patir pel GP de Moto GP [7 de juny]?
La setmana passada vaig parlar amb Carmelo Ezpeleta [CEO de Dorna]. Volen salvar les curses de maig, ni que s’hagin de disputar a porta tancada, però tenen por de no poder disposar dels italians, i sense ells no hi ha campionat. Si fan França i Itàlia, que van abans que la nostra... Ezpeleta no considera encara no fer el GP de Catalunya. Per part nostra, saber-ho amb dos mesos d’antelació seria òptim per si hem de llançar una altra campanya de venda d’entrades. Podem ajustar-ho a un mes i mig. Abans de l’1 de maig hauríem de tenir-ho clar.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.