Dakar

LAIA SANZ

Pilot

“Ara les dones tenen rols clau en els equips”

“Espero poder conèixer els meus límits amb els mateixos mitjans que els pilots d’elit”

“Si aconseguim ser consistents, podrem deixar enrere molts dels T1 +”

Tot el que he après de la conducció del cotxe ho dec a Carlos Sainz. El creixement en Extreme E és gràcies a ell

Laia Sanz (Corbera de Llobregat, 1985) iniciarà la seva tretzena incursió en el ral·li més destacat mundialment, el Ral·li Dakar. Amb una destacada trajectòria d’haver superat aquest desafiament en les dotze participacions prèvies, encara amb enormes expectatives la pròxima edició en la categoria de cotxes. La multidisciplinària pilot catalana –9a en motos el 2015– buscarà millorar el 23è lloc aconseguit el 2022 i situar-se entre els quinze millors.

Després del desafiament del Dakar l’any passat, com se sent de cara a aquesta edició?
Estic desitjant tenir l’oportunitat de gaudir i marcar el nostre propi ritme en aquesta edició, ja que això vol dir que estem en bona forma. Saber gaudir significarà que estem tenint un bon Dakar.
Quina és la seva perspectiva per a aquest any, especialment considerant que es preveu un Dakar complicat?
Sí, al final diuen que aquest Dakar serà encara més exigent, però considero que el nivell de dificultat ja va créixer l’any passat en comparació amb les edicions anteriors a l’Aràbia. Personalment, em va agradar molt el recorregut, com també l’augment del quilometratge. Un Dakar ha de ser desafiador per ser realment un Dakar.
Quines lliçons importants ha après respecte de l’any passat?
L’any passat, en l’aspecte personal, ens vam enfrontar a nombrosos obstacles des del segon dia de la competició, i des de llavors pràcticament ens vam veure arrossegats. Sempre busco enfocar-me en allò positiu; enguany, el destacat rendiment en Extreme E m’infon confiança. Aquesta millora en el nostre ritme, juntament amb tot el que he après en la competició i també les lliçons del Dakar anterior, em posicionen de manera optimista per afrontar els desafiaments del Dakar actual.
Quin és el seu objectiu principal per a l’edició del Dakar 2024?
La meva meta principal es intentar aconseguir un podi en la categoria 4x2, a pesar que sigui un desafiament considerable. Estaria molt bé aconseguir-ho, ja que són els cotxes amb els quals podem competir d’igual a igual. Tanmateix, el Dakar no es tracta únicament d’això; també implica mantenir la constància. Si aconseguim ser consistents, podrem deixar enrere molts dels T1 +, la qual cosa seria un assoliment significatiu.
I quin és el seu objectiu a llarg termini en el Dakar?
El meu principal objectiu és finalitzar en un equip d’alt nivell, amb un cotxe de primera categoria, sobretot per avaluar fins on puc arribar. M’encantaria preparar el Dakar participant en quatre o cinc ral·lis al llarg de l’any per arribar a la competició molt ben entrenada. Encara no disposem d’aquests recursos, però espero que arribi el moment en què pugui conèixer veritablement els meus límits amb els mateixos mitjans que tenen els pilots d’elit.
Com es prepara mentalment o, cosa que és encara més important, com aconsegueix desconnectar en els dies previs al Dakar? Sent nervis?
Potser els mesos previs, quan estàs elaborant el pressupost i tancant detalls per a l’embarcament, siguin més estressants. Aquesta etapa comporta molta pressió. Però ara els dies són més tranquils perquè el treball ja està fet. L’única preocupació en aquest moment és evitar lesions o refredats. Després de completar l’entrenament, aprofito per gaudir dels compromisos i, sobretot, de les festes nadalenques. És el moment de relaxar-se una mica després d’uns mesos intensos abans de la batalla.
Què significa liderar un equip amb una estructura completament femenina en el Dakar?
Des dels meus inicis, el Dakar ha experimentat una transformació radical. Quan vaig començar, érem a penes sis o set dones, i ara en som més de 50, incloent fins i tot noies saudites. Aquest canvi reflecteix l’evolució que està tenint lloc en el Dakar, on cada vegada es percep com una cosa normal i no sols com una anècdota. A més, observem que les dones exerceixen rols cada vegada més crucials en els equips, amb enginyeres mecàniques i copilots ocupant funcions que abans eren típicament masculines.
Històricament, el Dakar ha estat predominantment representat per homes. Ha experimentat alguna vegada la sensació de ser infravalorada com a pilot dona en aquesta competició?
En les meves primeres experiències en motos, no em vaig sentir completament valorada al principi, però ràpidament vaig guanyar respecte gràcies a la meva competitivitat, i em vaig guanyar el reconeixement dels meus companys. Ara estic afrontant un nou començament, ja que el que vaig aconseguir en les motos no té rellevància en aquesta nova fase de la meva carrera.
Com avalua el nivell dels catalans en el Dakar d’aquest any?
En la categoria de motos, potser no hi ha tant nivell com en anys anteriors, ja que estàvem acostumats a tenir representants que competien per la victòria. En canvi, en la categoria de cotxes, comptem amb molts pilots d’elit. A Catalunya hi ha una tradició impressionant, i és genial veure catalans destacant en diverses categories amb un nivell notable.
Treballar amb Carlos Sainz ha estat clau per al Dakar 2024. Algun consell específic seu ha destacat en la seva millora?
Tot el que he après sobre la conducció del cotxe ho dec a Carlos Sainz. Aquest ràpid creixement que he experimentat en els últims tres anys en Extreme E és gràcies a ell. Fins al punt que quan tinc dubtes sobre les decisions de configuració del cotxe, li truco perquè confio plenament en la seva experiència i coneixements.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)