Al box de Moto 2 m'escoltaven dues persones i a Moto GP en tinc sis o set com a mínim. És una gran responsabilitat
La moto em porta a mi, i així no anem enlloc. Hi ha molta electrònica, i per entendre-ho tot s'ha d'anar a poc a poc
La lesió a l'ull de fa un any em va fer veure que les coses no són tan fàcils com sembla. Em va fer madurar i ser més dur
[Sobre la llei Wert]
Hi hauria qui tindria la meva opinió i d'altres que no. Per no crear aquest conflicte, me la guardo per a mi
El cos a cos és un dels meus punts forts. Massa agressiu? Al final, tots anem al cent per cent i defensem el nostre interès
El meu germà té fusta. Ha estat campió d'Espanya amb 16 anys i en els entrenaments fa el mateix que jo
Estic preparat per a una temporada sense cap victòria. Però donant el cent per cent, perquè l'ambició la tinc a dins
El seu representant, Emili Alzamora, ens assegura que és l'última entrevista que concedeix aquest any. Marc Márquez (Cervera, 17-2-1993) no ha parat des que el 28 d'octubre es va convertir en campió de Moto 2. Nadal i Sant Esteve en família, i tot seguit, preparació física, imprescindible per domar una bestiola de 240 cavalls i 155 quilos capaç d'accelerar de 0 a 100 en menys de tres segons i de superar els 350 km/h en les rectes més llargues del campionat. Com a màxim, Márquez trobarà temps per obtenir el permís de conduir moto, perquè resulta que tot un bicampió del món no en té.
El vicepresident d'HRC, Shuhei Nakamoto, ha comentat en públic que l'espera veure al podi en la primera cursa i que el vol veure guanyar aquest any. Li ho ha dit en persona?
No. Sé que ho ha dit a la premsa, però a mi m'ha transmès tranquil·litat perquè em prengui les coses amb calma, com toca.
Què vol fer aquest any 2013?
L'objectiu real és intentar disfrutar el més aviat possible de la moto. Aleshores és quan comences a anar ràpid. Però he de mantenir la calma perquè la categoria és molt difícil. Ja ho he pogut comprovar en el primer test que hem fet. El primer objectiu és la pretemporada, i després ja ho veurem. Però tinc molt clar que aquesta temporada m'he de prendre les coses amb paciència.
Les dades del primer test són rellevants?
Estem on hem d'estar. Per ser el primer test, els temps no estaven malament, però ens queda molt per millorar, simplement perquè la moto encara em porta a mi, no sóc jo qui porta la moto, i així no anem enlloc. Em queda molt per aprendre. I una cosa és un test i una altra, un cap de setmana de gran premi. Entre febrer i març tenim nou dies de test per provar coses i adaptar-me a la moto.
Hi ha molts aspectes diferents entre una Moto GP i una Moto 2?
Són motos amb molta potència, molta acceleració, que corren molt, amb uns frens molt bons i a dins el box i fora de la pista hi ha molt treball. Estem parlant de telemetria i electrònica, tot en conjunt. Per entendre una Moto GP s'ha d'anar a poc a poc. Em queda molt per entendre què passa cada vegada que fas un canvi, però cada dia m'he anat trobant millor, cada dia notava més què feia la moto.
La velocitat de pas pels revolts?
És més lenta que una Moto 2. És més potent, però pesa més i és més lenta.
Amb quina part del cos és més exigent la Moto GP? Amb el coll, potser?
Em vaig trobar molt bé en aquest aspecte. Amb el meu preparador de sempre, Genís Cuadros, intensificarem la preparació física, però no només una part, sinó tot en general. Val més que en sobri que no que en falti. Més força, més resistència, perquè la moto cansa una mica més.
Tan acostumat com està a rodar en grup, si va gaire ràpid des del primer dia, a Moto GP molt en grup no rodarà?
Les lluites en grup segurament les trobaré a faltar, però la categoria està feta així. Espero que en un futur proper aquestes coses canviïn i es vegin curses més entretingudes.
Pedrosa és el company ideal per la seva arribada a Moto GP?
És un gran pilot, que és el favorit per guanyar el títol el 2013, però al final cadascú és al seu box. És important tenir una bona relació, perquè en el conjunt l'equip arriba més lluny però en el GP cadascú està amb la seva gent i treballa amb la seva moto. Però sí, amb tota l'experiència que té em pot aportar molt.
Cadascú al seu box vol dir cadascú a la seva, o compartiran informació?
Quan dic que cadascú va pel seu compte vull dir que cadascú treballa amb el seu personal, però entre box i box no hi haurà cap tipus de restricció.
L'hivern passat va ser dur, amb el problema a la vista. Aquella baixa també el va fer millor pilot?
Em va ajudar a veure les coses d'una altra manera.
Com?
En el sentit de fer-me veure que les coses no són tan fàcils ni tan boniques com semblen. Que s'ha de disfrutar del moment perquè no saps què et pot passar. I un cop et passa, et fa madurar i ser una mica més dur.
A Dani Pedrosa ja li ha passat. Està preparat per arribar a Moto GP i no ser campió fins d'aquí a alguns anys?
Sí, estic preparat per a una temporada 2013 d'aprenentatge, sense cap victòria. Intentaré sempre donar el cent per cent. Aquesta ambició la porto a dins, perquè no la perds d'un dia per l'altre, però també tinc molt clar que sóc a Moto GP i que he d'anar pas a pas. Després ja veurem on es pot arribar.
Arriba al gran equip de Moto GP. Comença a intuir la dimensió real de tot plegat?
Sí, veig que és diferent. Ja m'ho van dir el primer dia: demana el que sigui, que nosaltres t'ho farem. El que sigui, una maneta... Això és una responsabilitat molt gran. A Moto 2, quan paraves al box t'escoltaven dues persones, i aquí són sis o set com a mínim. Tots amb la llibreta apuntant. És una responsabilitat gran. Estava nerviós perquè penses a veure què dius, perquè el que comuniquis pot repercutir en l'evolució d'una peça. Al final has de donar la millor informació que saps.
És molt bon pilot en el cos a cos. A Moto GP també serà així o s'haurà de contenir?
A Moto GP les motos són més grans i és una mica més difícil d'avançar. Ara encara no m'hi veig, avançant, però quan tingui més confiança en la moto, ho faré. El cos a cos és un dels meus punts forts. A Moto GP no n'hi ha gaires, però sempre apareix l'oportunitat de jugar-te el resultat en una última volta.
Accepta l'etiqueta de pilot agressiu, fins i tot massa?
Al final, els comentaris t'arriben i és cert que s'ha dit. Però aquesta etiqueta... Al final tots els pilots anem al cent per cent i tots defensem el nostre interès. Però sí, em defineixo com un pilot amb ganes, i decidit, quan he de fer alguna cosa. A Moto 2 érem 36 pilots a pista i a Moto GP els rivals reals són 12. Segur que això t'ajuda a prendre't les coses amb més calma, però sempre al límit.
El futur de Moto GP està vinculat a les CRT o ha d'anar per un altre camí?
La categoria CRT hi ha de ser per abaratir costos i perquè hi hagi més pilots a la graella. És una mica aviat per opinar perquè desconec una categoria i l'altra. Però estan buscant un compromís per abaratir costos, perquè les motos siguin competitives, perquè les fàbriques puguin treballar i perquè hi hagi una mica més d'igualtat.
Egoistament, no li va millor la situació actual, ara que està en el millor equip?
No. Per al pilot és bonic tenir moltes motos competitives perquè les curses són més divertides. Per als pilots i per als aficionats.
El seu germà Àlex té fusta per seguir-li les passes?
Espero que sí. Ha estat campió d'Espanya amb 16 anyets, i aquest és un títol que jo ja no tinc. Jo el veig entrenar-se cada dia perquè ho fa amb mi, i fa el mateix que jo. I intentaré aportar-li tot el que pugui perquè sigui millor que jo.
Puyol, Xavi o Tito Vilanova no han tingut cap problema per haver-se posicionat contra l'intent de relegar el català a l'escola. Vostè en tindria?
Espero que no. Però ningú té la mateixa opinió que tu. Aquest és un tema delicat i la meva opinió me la guardo per a mi. Hi hauria qui estaria a favor de la meva opinió i qui hi estaria en contra. I per no crear aquest conflicte, me la guardo per a mi.
Perquè quan va arribar al mundial el problema devia ser... l'anglès.
És clar, em faltava nivell, i vaig haver de treballar amb un professor particular.